پرداخت سود سهام عدالت از ۱۰ روز دیگر

به گزارش رصد روز، پرداخت سود سهام عدالت از ۱۰ روز دیگر یعنی اول اسفند ماه آغاز می‌شود و واریز سود‌ها همچون سال گذشته از طریق سجام انجام خواهد شد؛ بنابراین سهامداران تنها باید در این سامانه ثبت نام شان را تکمیل کرده باشند. البته اگر سال گذ...

به گزارش رصد روز، پرداخت سود سهام عدالت از ۱۰ روز دیگر یعنی اول اسفند ماه آغاز می‌شود و واریز سود‌ها همچون سال گذشته از طریق سجام انجام خواهد شد؛ بنابراین سهامداران تنها باید در این سامانه ثبت نام شان را تکمیل کرده باشند. البته اگر سال گذشته در سجام ثبت کرده اید و سود سهام عدالت تان سال گذشته به حساب تان واریز شده، دیگر نیازی نیست که کار خاصی انجام دهید.

در مورد رقم نهایی سود سهام عدالت پرداختی به سهامداران نظرات مختلفی از سوی مسئولان دولت سیزدهم مطرح شده است. مثلا سخنگوی دولت می‌گوید که دارندگان برگه سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی بین ۵۳۰ تا ۵۵۰ هزار تومان سود دریافت می‌کنند. افراد دارای برگه سهام عدالت یک میلیون تومانی نیز دو برابر این مبلغ یعنی یک میلیون و ۶۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد رقم سود سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی و یک میلیون تومانی را به ترتیب ۵۵۰ هزار تومان  و یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان اعلام کرده است.

اما معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان خصوصی سازی عدد دیگری را اعلام کرده اند. آن‌ها می‌گویند که سود این دو گروه به ترتیب ۶۰۰ هزار تومان و یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خواهد بود.

در مجموع با توجه به مصوبه شورای عالی بورس به نظر می‌رسد که رقم اعلامی سخنگوی دولت و وزیر اقتصادی مبنی بر پرداخت سود ۵۵۰ هزار تومان به برگه‌های سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومان و یک میلیون و ۱۰۰ تومان به دارندگان برگه‌های سهام عدالت یک میلیون تومانی صحیح باشد.

این سود در سال گذشته به میزان ۳۷۱ هزار تومان برای سهام عدالت یک میلیون تومانی، ۱۹۷ هزار تومان برای دارندگان سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی و ۱۸۲ هزار تومان برای دارندگان سهام عدالت ۴۹۲ هزار تومانی پرداخت شد.

چه کسانی سود سهام عدالت دریافت می‌کنند؟

سود سهام عدالت همچون سال گذشته شرایط خاص خودش را دارد. اما به هر دو گروهی که روش مستقیم و غیر مستقیم را انتخاب کرده اند پرداخت می‌شود. البته به این شرط که تا یک اسفند ماه سهام عدالت شان را نفروخته باشند؛ بنابراین چنانچه فردی قبل از این زمان سهام اش را به فروش رسانده باشد از دریافت سود سهام عدالت آن بخش فروخته شده، محروم می‌شود.

با این وجود ۴۹ میلیون نفری که برگه سهام عدالت دارند، سود دریافت می‌کنند، اما رقم دریافتی شان متفاوت است.

در مورد جاماندگان سهام عدالت که قرار شد پس از نهایی سازی توسط مجلس و سازمان برنامه و بودجه به آن‌ها سهام تعلق بگیرد فعلا وزارت اقتصاد و دارایی به تصمیم نهایی نرسیده است. با این اوصاف به جاماندگان در این دوره سودی تعلق نخواهد گرفت.

سهامدارانی که بخشی از سهام عدالت را فروختند، چقدر سود دریافت می‌کنند؟

باید توجه داشت که سود سهام عدالتی که قرار است اول اسفند ماه ۱۴۰۰ پرداخت شود مربوط به سال ۹۹ است و در واقع سهامداران سود سال قبل را دریافت می‌کنند. در چنین شرایطی بخشی از سهامداران که ابتدای سال ۹۹ حدود ۳۰ درصد سهام شان را فروختند و پس از عید غدیر اقدام به فروش ۳۰ درصد دیگر کردند، به اندازه دارایی سهام شان تا تاریخ مجمع در اول اسفند برای شان سود محاسبه می‌شود.

به زبان ساده‌تر فردی که ۳۰ تا ۶۰ درصد از سبد دارایی سهام عدالت اش را فروخته باشد، در حال حاضر بین ۴۰ تا ۷۰ درصد از سهام عدالت اش باقی مانده است و به اندازه همان میزان باقی مانده سود دریافت می‌کند. مثلا افرادی که هنوز ۴۰ تا ۷۰ درصد سهام عدالت یک میلیون تومانی شان باقی مانده باشد احتمالا رقمی در حدود ۴۴۰ تا ۷۷۰ هزار تومانی دریافت می‌کنند.

علاوه بر این افرادی که سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی دارند و هنوز ۴۰ تا ۷۰ درصد سهام شان باقی مانده است، احتمالا به شکل متوسط ۲۲۰ تا ۳۸۵ هزار تومان دریافت می‌کنند.

البته این تنها یک پیش بینی است و پرداخت سود بسته به سبد دارایی شما دارد؛ بنابراین اگر بیشتر شرکت‌های سود دهِ سبد سهام عدالت تان را فروخته باشید ممکن است مبلغ ناچیز و یا هیچ چیزی دریافت نکنید.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

مطالب مرتبط