پرداخت مبلغ علی‌الحساب به پرستاران

معاون پرستاری وزارت بهداشت درباره نحوه محاسبه پرداختی علی‌الحساب به پرستاران تصریح کرد: میانگین دریافتی همکاران در سه ماه اخیر، محاسبه و ضرب در ضریب ۲.۲ می‌شود و این مبلغ به عنوان کارانه به پرستاران پرداخت می‌شود اما از ماه‌های آینده میزا...

معاون پرستاری وزارت بهداشت درباره نحوه محاسبه پرداختی علی‌الحساب به پرستاران تصریح کرد: میانگین دریافتی همکاران در سه ماه اخیر، محاسبه و ضرب در ضریب ۲.۲ می‌شود و این مبلغ به عنوان کارانه به پرستاران پرداخت می‌شود اما از ماه‌های آینده میزان دریافتی پرستاران بر اساس عملکرد و تعرفه خدمات آنها خواهد بود.

به گزارش رصد روز،دکتر عباس عبادی درباره وضعیت اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری اظهار کرد: قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری سال ۱۳۸۶ در مجلس به تصویب رسید و قرار بود تا سه ماه پس از تصویب این قانون، آیین‌نامه اجرایی آن نوشته شود اما اجرای آن ۱۵ سال به طول انجامید! وی ادامه داد: خوشبختانه در دولت سیزدهم با عزم دولت اجرای این قانون آغاز شد و در سال جاری عملیاتی خواهد شد.

 

پرداخت مبلغ علی‌الحساب به پرستاران در قالب تعرفه‌گذاری

وی افزود: سه سند برای اجرای قانون نیاز بود. سند اول مصوبه هیئت وزیران برای تعیین ارزش‌ نسبی خدمات بود که در اردیبهشت ماه ابلاغ شد؛ سند دوم رسیدگی به اسناد بود که توسط شورای عالی بیمه ابلاغ شد و سند سوم نیز آماده شدن زیرساخت‌های HIS بیمارستان‌ها بود تا خدمات پرستاری در صورتحساب بیمار لحاظ و درآمدهای ناشی از تعرفه‌ها و سهم پرستاران احصا شود. مجموعه این اتفاقات از اردیبهشت تا پایان تیرماه سال جاری انجام گرفت و با پیگیری‌های مقام عالی وزارت بهداشت، اولین پرداختی بر اساس تعرفه‌گذاری از ۱۶ آبان ماه به بیمه‌ سلامت انجام شد تا آن را به دانشگاه‌ها بدهند؛ دانشگاه‌های علوم پزشکی از ۱۶ آبان ماه تاکنون لیست کارکنان را احصا کردند و مبلغی به صورت علی‌الحساب به پرستاران پرداخت می‌کنند.

میزان پوشش بیمه‌ای تعرفه خدمات پرستاری

وی درباره میزان پوشش بیمه‌ای تعرفه خدمات پرستاری گفت:‌ در خدمات بستری، ۹۰ درصد هزینه‌های مربوط به تعرفه خدمات پرستاری را بیمه پایه پرداخت می‌کند و ۱۰ درصد فرانشیز نیز توسط بیماران پرداخت می‌شود؛ در بخش سرپایی نیز سهم بیمه پایه از تعرفه خدمات پرستاری ۷۰ درصد و میزان فرانشیز پرداختی بیماران، ۳۰ درصد است.

عبادی در پاسخ به این سؤال که آیا پایین بودن میزان پوشش بیمه‌ای در بخش سرپایی باعث افزایش پرداخت از جیب مردم نمی‌شود؟ بیان کرد:‌ اجرای تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در درازمدت باعث کاهش پرداخت از جیب مردم نیز خواهد شد زیرا هزینه برخی از خدمات که تا پیش از این پرستار ارائه می‌کردند، بر اساس تعرفه پزشکی از بیمار دریافت می‌شد که گران‌تر بود.

نحوه محاسبه پرداختی علی‌الحساب

معاون پرستاری وزارت بهداشت درباره نحوه محاسبه پرداختی علی‌الحساب به پرستاران تصریح کرد: میانگین دریافتی همکاران در سه ماه اخیر، محاسبه و ضرب در ضریب ۲.۲ می‌شود و این مبلغ به عنوان کارانه به پرستاران پرداخت می‌شود اما از ماه‌های آینده و زمانی که بررسی اسناد توسط بیمه‌ها انجام شود میزان دریافتی پرستاران بر اساس عملکرد و تعرفه خدمات آنها خواهد بود.

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار