پشت پرده کمبود شیر خشک در بازار

سخنگوی گمرک در مورد شیرخشک وارداتی گفت: سازمان غذا و دارو بهتر از همه می‌داند که مرجع تحویل گیرنده کالا گمرک نیست و این مواردی که اعلام می‌کنند، اصلا در حوزه اختیارات گمرک نیست.

به گزارش رصد روز، سید روح اله لطیفی سخنگوی گمرک در بخشی از برنامه شبکه تلویزیونی افق، در واکنش به سخن مشاور سازمان غذا و دارو مبنی بر الزام ارسال اطلاعات کالا در حین تخلیه و قبل از اظهار از سوی گمرک به سازمان غذا و دارو  گفت: سازمان غذا و دارو بهتر از همه ما می‌داند که مرجع تحویل گیرنده کالا گمرک نیست و این مواردی که اعلام می‌کنند اصلا در حوزه اختیارات گمرک نیست. بیش از ۹۰ درصد کالاهای تحویلی در ورود به کشور قبل از تشریفات گمرکی، سازمان بنادر، شرکت انبارهای عمومی و شرکت فرودگاه‌ها را رد می‌کنند. زمانی گمرک ورود می‌کند که کالا ثبت سفارش داشته و امکان اظهار کالا فراهم باشد.

سخنگوی گمرک تاکید کرد: ما مرکز و مرجع تحویل گیرنده کالا نیستیم که قرار باشد، ما اجازه چیزی را صادر کنیم. کالاها در سازمان بنادر و شرکت انبارهای عمومی و شرکت فرودگاه‌ها تخلیه می‌شود و بعد اگر کالا ثبت سفارش داشت، صاحب بار به گمرک مراجعه می‌کند. در دولت جدید و اواخر دولت قبل دستورالعملی به همه دستگاه ابلاغ شد که کالای فاقد ثبت سفارش اجازه ورود نداشته باشد. ما تحویل گیرنده نیستیم و مسئول آن نیستیم. ۲۶ دستگاه دخیل هستند، در واردات و گمرک بر اساس قانون از زمانی که کالا ثبت سفارش دارد و اظهار کالا صورت می‌گیرد وظایفش آغاز می‌شود. سازمان غذا و دارو از این شیرخشک‌ها مطلع و ثبت سفارش را چند ماه نگه داشته بود. بر اساس اظهارات صاحب کالا آن‌ها کارتابل‌های خود را بررسی نمی‌کنند و بعد از ما انتظار دارند.

وی در ادامه اظهار کرد: مسئولیت حقوقی کالا از زمان اظهار با گمرک است. قبل از آن کالا می‌تواند برگردد و حتی صاحب کالا پشیمان شود. گمرک اعلام کرده که به دلیل شرایط خاص کشور کالاهایی که در انبار موجود است را بررسی و تصمیم‌گیری کنیم. قانون مشخص کرده که ترخیص با گمرک است و این یعنی ما به عنوان مجری هستیم و باید تاییدیه همه گرفته شده باشد و اگر کالایی مجوز لازم را نداشته باشد، اصلا ترخیص نمی‌شود. برای ترخیص شیرخشک‌های رژیمی نیاز به تاییدیه سامان غذا و دارو داشتیم که تا این اتفاق افتاد، ترخیص انجام شد. سامانه جامع تجارت و وزارت صمت برای اینکه مشکل و خلا قانونی رفع شود آمده شناسه قبض انبار یکتا را برای همه انبارهای ماقبل از گمرک،‌ گمرک و مقاصد تعیین کرده است و گفته باید کالا از زمان تخلیه و قبل از اظهار شناسه یکتا داشته باشد که قابل رصد باشد.

لطیفی تاکید کرد: این کار در یک سال اخیر انجام شد، ولی این شیرخشک‌ها تا زمانی که ثبت سفارش نداشته باشد، اظهار نمی‌شود. موضوع چند ماه در کارتابل آقایان در وزارت بهداشت مانده و مانند واکسن کرونا یادشان نبوده که شیرخشک آمده است.

وی اظهارکرد: شناسه یکتای قبض انبار در سامانه جامع تجارت مشخص می‌شود که محور اصلی دستگاه‌ها است و گمرک وظیفه قانونی ندارد.

سخنگوی گمرک اعلام کرد: طی چند ماه گذشته با وجود ورود شیرخشک های دارویی توسط شرکت های مورد تایید سازمان غذا و دارو با هماهنگی  این شرکت ها با سازمان غذا و دارو، روند درخواست ثبت سفارش و تایید آن بعد از چند ماه انجام شد و با وجود اطلاع شرکت وارد کننده به سازمان غذا و دارو مبنی بر ورود کالا هیچ اقدامی در ثبت سفارش، تمدید مجوز ترخیص با حداقل اسناد و تاییدیه سلامت و تایید عدم تولید داخل از سوی سازمان غذا و دارو انجام نشد و در نهایت بازار با کمبود شیر خشک درمانی مواجه شد تا اینکه نیمه اول اردیبهشت برای بخشی از محموله وارده پس از چند ماه، مجوزهای گفته شده صادر شد، با وجود مسئولیت سازمان غذا و دارو در تامین، توزیع  و عرضه داروها و ملزومات پزشکی و برنامه ریزی برای تامین و توزیع  و رصد کالاهای مورد نیاز در کشور، پاسخی در این زمینه در این برنامه ارائه نشد و صرفا با مطرح کردن موضوع فرعی  ورود کالا به گمرک،  موضوعات اصلی مطرح نشد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط