پورابراهیمی: قیمت لوازم خانگی باید کاهش یابد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: حمایت از صنعت لوازم خانگی حمایت مطلق نیست بلکه مشروط به حضور در بازار‌های خارجی و مشارکت با تولیدکنندگان خارجی جهت به دست آوردن بازار‌های منطقه‌ای است.

به گزارش رصد روز، محمدرضا پورابراهیمی در ارتباط تلفنی با بخش خبری ۲۱ جمعه‌شب شبکه یک سیما درباره توانایی تأمین لوازم خانگی بازار کشور توسط تولیدکنندگان داخلی ابراز کرد: با توجه به تصمیم‌هایی که در حوزه حمایت از تولید طی سال‌های اخیر انجام شده است به‌ویژه مصوبه‌ای که در سال ۹۷ درباره عدم واردات حدود ۱۴۳۰ قلم کالای وارداتی که امکان ساخت در داخل کشور داشت؛ ما این ظرفیت را در حوزه لوازم خانگی در کشور شاهد بودیم که هم بتواند ظرفیت تولید را افزایش دهد و هم عمق ساخت داخل را به‌شکلی ارتقاء ببخشد.
وی ادامه داد: بر اساس گزارش‌ها، حدود ۲۵ درصد توانستند ظرفیت ساخت را در داخل کشور افزایش دهند.

پورابراهیمی گفت: ما در بعضی از اقلام نیازمند این هستیم که تصمیم‌گیری بهتری داشته باشیم، در بعضی از اقلام صد درصد ظرفیت تولید پاسخگوی نیاز کشور است و ظرفیت صادراتی هم ایجاد شده است و الآن میانگین صادرات ما سالانه حدود ۳۰۰ میلیون دلار است که به‌راحتی می‌تواند تا یک میلیارد دلار افزایش پیدا کند و این ظرفیت وجود دارد.

وی با بیان این که در تولید لوازم خانگی؛ عمق ساخت متفاوت است خاطرنشان کرد: در بعضی از اقلام لوازم خانگی، عمق ساخت تا صد درصد، در بعضی از اقلام تا ۸۰ درصد و در بعضی از اقلام هم حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره حق انتخاب برای کیفیت، تنوع و قیمت لوازم خانگی در بازار هم گفت: در بعضی از اقلام این‌چنین می‌باشد، ولی در بعضی اقلام نیازمند این هستیم که کیفیت؛ ارتقای بیشتری داشته باشد و در رقابت با همکاری‌های مشترک سرمایه‌گذاری بتوانیم این ظرفیت را افزایش دهیم، اما در بعضی از اقلام این اتفاق رقم خورده است؛ الآن شرکت‌هایی هستند که ما صادرات آن‌ها را در تولیداتی مانند بخاری و پکیج به کشور‌های اروپایی داریم و حتی آن‌ها مشارکت در سرمایه‌گذاری در ایران کردند بنابراین این ظرفیت در ایران وجود دارد و نمونه‌هایی از این لوازم خانگی امروز به اروپا صادر می‌شود، حتی قرارداد‌های یک‌ساله و دوساله برای صادرات از ایران را در دستور کار قرار دارند.

پورابراهیمی تصریح کرد: در بخش قطعات کوچک لوازم خانگی به‌نظر می‌رسد نیازمند یک ساختار جدیدی هستیم و در بخش قطعات بزرگ لوازم خانگی هم نیازمند افزایش کیفیت هستیم.

وی اضافه کرد: طی سال‌های اخیر تعداد شرکت‌ها گسترش پیدا کرده است و مشارکت بعضی از شرکت‌های خارجی در این زمینه کمک کرده است تا بتوانیم تحت همکاری و قرارداد‌های مشترک کار را به جلو ببریم؛ البته نگرانی از ایجاد عدم رقابت هم در بعضی از زمینه‌ها وجود دارد که با سیاست‌های وزارت صمت و حمایت‌های مجلس؛ این دغدغه برطرف می‌شود.

پورابراهیمی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که تولیدکنندگان داخلی با تهدیداتی مواجه هستند، آیا در شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی برای این تهدیدات تدابیری شده است هم گفت: مصوبه‌ای که در سال ۹۷ انجام شد به‌قوت خود در جهت حمایت باقی است و اگر این ظرفیت‌های جدید که در کشور به جلو می‌رود نیازمندی ما را کاهش دهد بنابراین میزان واردات را باید کاهش دهیم و عملاً تولید داخل را جایگزین واردات کشور می‌کنیم.

وی اضافه کرد: در زمان حاضر شاهد روند رو به رشد در تولید لوازم خانگی هستیم، ولی الآن این میزان تولید پاسخگوی کل نیاز جامعه نیست و پیشنهاد ما به دولت این است که متناسب با شرکت‌های تولیدی در کشور که توانستند ظرفیت بازار‌های خارجی را بگیرند و از کیفیت بالایی برخوردارند و در حوزه رقابتی می‌توانند ورود کنند سیاست‌های حمایتی اتفاق بیفتد و شرکت‌هایی هم که به هر دلیل می‌خواهند هزینه‌های مازاد خود را به مردم تحمیل کنند و در فضای رقابتی نیستند برای آن‌ها هم یک تصمیم گرفته شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: حمایت مطلق از فعالیت در صنعت لوازم خانگی به‌صلاح کشور نیست، اما مشروط به حضور در بازار‌های خارجی و مشارکت با تولیدکنندگان خارجی جهت به دست آوردن بازار‌های منطقه‌ای می‌باشد؛ امروز اروپا محصولات بعضی از کارخانه‌های تولید داخل ما را یک‌ساله قرارداد می‌بندد، بنابراین اگر این شرط را در کیفیت محصول، صادرات و در همکاری با شرکت‌های خارجی برای ایجاد بازار منطقه‌ای فراهم کنند قطعاً سیاست‌های حمایتی جوابگو خواهد بود و در غیر این صورت اگر مطلق حمایت کنیم شاید منجر به انحصار، کاهش کیفیت، عدم رقابت و ضرر مردم شود.

پورابراهیمی درباره تمدید مصوبه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی برای ممنوعیت واردات لوازم خانگی هم افزود: هنوز تصمیمی اتخاذ نشده است و تا پایان سال مصوبات گذشته وجود دارد و برای آینده؛ وضع بازار بررسی می‌شود و تصمیم‌گیری برای آینده اتخاذ خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در قیمت‌گذاری محصولات لوازم خانگی؛ نگاه مجلس این است که دولت و وزارت صمت در حوزه قیمت‌گذاری ورود جدی داشته باشند و تولیدکنندگان باید بهای تمام‌شده را کاهش دهند و این قیمت‌هایی که در بازار می‌باشد قطعاً باید کاهش پیدا کند.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار