پوشش جنجالی دو خانوم در انتخابات دور دوم مجلس+ عکس

دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم شورای اسلامی از ساعت ۸ صبح - جمعه ۲۱ اردیبهشت - در ۲۲ حوزه انتخابیه آغاز شد.

به گزارش رصد روز، خبرگزاری ایلنا، تصویری از پوشش متفاوت دو زن پای صندوق رای در حسینیه ارشاد منتشر کرد که با واکنش‌های زیادی از سوی کاربران مواجه شد.

دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم شورای اسلامی از ساعت ۸ صبح  – جمعه ۲۱ اردیبهشت – در ۲۲ حوزه انتخابیه آغاز شد.

3 29

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در دو دور در تاریخ ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ و ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برای تعیین ۲۹۰ کرسی نمایندگان دوازدهمین دوره مجلس (۲۹۰ نماینده برای یک دوره چهار ساله) برگزار شد. پس از موافقت شورای نگهبان با یکی از تاریخ‌های پیشنهادی وزارت کشور، تصمیم بر این شد که مرحله اول این انتخابات همزمان با انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در روز جمعه ۱۱ اسفند برپا شود.

در بین جناح‌های سیاسی، جناح اصول‌گرایان فعالیت انتخاباتی خود را در قالب دو تشکل اصلی خود یعنی شورای ائتلاف و شورای وحدت دنبال می‌کنند.همچنین سومین ائتلاف اصول‌گرایان به نام ائتلاف امنا در مخالفت با «پدرخوانده‌های سیاسی»، اعلام موجودیت کرد. ائتلاف صدای ملت به سرفهرستی علی مطهری (حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس) در ۵ اسفند اعلام موجودیت کرد.

بخشی از کاندیداها از جمله برخی از نمایندگان فعلی مجلس توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شدند؛ رد صلاحیت‌های گسترده انتقادات پیرامون یکپارچه‌سازی (جریان خالص‌سازی) توسط بخش انتصابی حاکمیت را در پی داشت. میزان مشارکت احتمالاً پایین در انتخابات نیز یکی از موضوعات مهم مورد بحث پیرامون این انتخابات است. سخنگوی ستاد انتخابات کشور تعداد واجدین شرایط رای دهی را ۶۱ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۲۹۸ نفر اعلام کرد.

نام‌نویسی
در ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ میلیون‌ها پیامک دعوت به کاندیداتوری انتخابات مجلس شورای اسلامی ۱۴۰۲ از طرف وزارت کشور برای بسیاری از مردم ایران فرستاده شد که اقدامی بی‌سابقه بود.

ثبت نام اولیه داوطلبان انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی طی مدت یک هفته در ۲۷ مهر تا ۳ آبان ۱۴۰۲ انجام شد. در این دوره ۲۴٫۸۲۹ داوطلب نام‌نویسی کردند که ۱۲ درصد آنها زن بودند. ۱٫۲۱۸ هیئت اجرایی کار انتخابات را انجام می‌دهند و ۴ تا ۱۸ آبان زمان بررسی صلاحیت داوطلبان بوده‌است.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور در ۲ بهمن ۱۴۰۲ اعلام کرد که صلاحیت ۱٫۰۱۴ نماینده‌ای که در هیئت‌های اجرایی احراز نشده بودند، تأیید و مجموعاً ۱۲٫۰۳۳ نفر تأیید صلاحیت شدند.

رد صلاحیت‌ها
ستاد انتخابات کشور در روز جمعه ۱۹ آبان از پایان بررسی صلاحیت داوطلبان این انتخابات در هیئت‌های اجرایی خبر داد. رد صلاحیت منتقدان دولت سید ابراهیم رئیسی، چهره‌های میانه‌رو و تعداد معدود اصلاح‌طلبان و چندین نماینده وقت مجلس ایران در رسانه‌ها و روزنامه‌های این کشور واکنش‌های گسترده‌ای پیدا کرد. بسیاری این مسئله را ادامه روند خالص‌سازی خواندند.

طبق اعلام سخنگوی شورای نگهبان ۲۷۵ نماینده فعلی مجلس برای انتخابات مجلس دوازدهم ثبت نام کرده بودند، از این میان ۲۷ نماینده صلاحیت‌شان تأیید نشده‌است، اسامی این افراد به شرح زیر است:

مهدی عیسی‌زاده
جلال محمودزاده
سید علی موسوی
احمد علیرضابیگی
سید کاظم موسوی
سید غنی نظری
جلیل رحیمی جهان‌آبادی
احسان ارکانی
علی جدی
سید مجتبی محفوظی
سید لفته احمدنژاد
قاسم ساعدی
کمال علی‌پور خنکداری
احمد دنیامالی
رضا حاجی‌پور
شهریار حیدری
محسن فتحی
سیدمهدی فرشادان
معین‌الدین سعیدی
اسماعیل حسین‌زهی
جلال رشیدی کوچی
مجید انصاری
رجب رحمانی
محمد خدابخشی
محمود احمدی‌بیغش
اسفندیار اختیاری
اردشیر مطهری

دور اول

از بین ۲۹۰ کرسی، تکلیف ۲۴۵ کرسی در دور نخست مشخص شد. جناح اصول‌گرایان با چهار فهرست انتخاباتی در این انتخابات شرکت داشت که بیشترین سهم کرسی‌ها به شورای ائتلاف و کمترین سهم به شورای وحدت رسید. همچنین ۲۷ نامزد پیروز نیز علی‌رغم سابقه اصول‌گرایی، در هیچ‌یک از فهرست‌های اصول‌گرایان حضور نداشتند. جناح اصلاح‌طلبان بدون ارائه فهرست انتخاباتی، ۳۷ کرسی اختصاصی، ۳ کرسی مشترک با شورای ائتلاف، ۴ کرسی مشترک با امناء و ۱ کرسی مشترک با صبح ایران را به دست آوردند. ۳۷ نامزد پیروز دارای هویت مستقل بودند و ۵ کرسی نیز به اقلیت‌های دینی اختصاص یافت.

دور دوم

تکلیف ۴۵ کرسی باقی‌مانده از ۲۱ حوزه انتخابیه در دور دوم تعیین خواهد شد. بیشترین کرسی بلاتکلیف در این انتخابات، مربوط به حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس است که در آن ۳۲ نامزد برای کسب ۱۶ کرسی به رقابت خواهند پرداخت.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط