پیش بینی بورس امروز چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۱

بازار سهام که در هفته‌ دوم اسفند‌ ماه، با جهش‌های شاخص کل در روز‌های ابتدایی روبه‌رو شده بود، با آرام‎‌ گرفتن نسبی بازار‌های موازی گام در مسیر تعادلی گذاشته است. به گزارش رصد روز ، در جریان معاملات روز سه شنبه، نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با...

بازار سهام که در هفته‌ دوم اسفند‌ ماه، با جهش‌های شاخص کل در روز‌های ابتدایی روبه‌رو شده بود، با آرام‎‌ گرفتن نسبی بازار‌های موازی گام در مسیر تعادلی گذاشته است.

به گزارش رصد روز ، در جریان معاملات روز سه شنبه، نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با افزایش ۲۹ هزار و ۴۹ واحدی که معادل ۱.۶ درصد این شاخص است رو‌به‌رو شد. بر این اساس شاخص کل در پایان معاملات این روز در سطح یک میلیون ۸۳۸ هزار واحدی ایستاد.

با این حال به نظر نمی‌رسد تابلو معاملات روایت‌گر درستی از آنچه نقشه بازار در پایان دادوستد‌های روز سه شنبه به نمایش گذاشت، باشد. سهامداران در معاملات سه شنبه با بازاری به شدت نوسانی مواجه بودند. تغییر فاز بازار که در ابتدا با شرایط منفی آغاز به کار کرده بود از نکات قابل توجه بازار بود.

نماگر هم‌وزن تالار بورس که نماینده سهام متوسط و کوچکتر بازار است این‌ روزها با سقف تاریخی خود درگیر است و سرانجام امروز توانست با رسیدن به ارتفاع ۵۳۸ هزار واحدی بالاتر از آن قرار گیرد.

در پایان، شاخص کل هم‌وزن همسو با شاخص کل رفتار کرد و با رشد ۰.۸ درصدی به سطح ۵۳۸ هزار و ۸۰۲ واحدی رسید.

دو دسته متفاوت از فعالان بازار سرمایه

در بازارهای مالی به طور کلی دو دسته از افراد با دید‌های متفاوت اقتصادی، فعالیت دارند؛ معامله‌گران و سرمایه‌گذاران. بورس تهران نیز از این قاعده مستثنی نیست. به طور کلی پس از دوره‌های رشد بازار، معامله‌‎گران اقدام به شناسایی سود خواهند کرد و در قیمت‌هایی از سهام که به زعم خود، احتمال اصلاح و یا درجا زدن را بالا ارزیابی کنند از سهام خارج خواهند شد.

دسته دوم که سرمایه‌گذاران را شامل می‌شود اما با دید سرمایه‌گذاری و در دوره‌های نسبتا طولانی‌تری همراه روند سهام می‌مانند. در حال حاضر و شرایط روز بازار سرمایه برخی از معامله‌گران پس از رشد ۱۰ تا ۱۵ درصدی غالب سهام اقدام به شناسایی سود می‌کنند و به همین واسطه فشار عرضه را در بازار شاهد هستیم.

تعیین سقف رقابت ۲۰ درصدی بر سر قیمت عرضه خودرو در بورس کالا که در روز‌های پیشین از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب شد، موجب شد تا جریان قدرتمند تقاضا از تب و تاب ابتدای هفته رو به سردی گذارد.

به این ترتیب قیمت‌گذاری دستوری به نحوی‌ دیگر هنوز ادامه خواهد داشت تا از ظرفیت‌های بورس کالا که امکان کشف قیمت با مکانیسم عرضه و تقاضا را فراهم می‌کرد، استفاده نشود.

پیش بینی بورس چهارشنبه

به نظر می‌رسد بازار سرمایه در بورس فردا نیز روز نوسانی دیگری را در پیش داشته باشد. سایه اتفاقات سیاسی در جریان نیز سهامداران را در ابهام قرار داده است. اظهار نظر مقامات ایرانی که از تمایل طرف‌های خارجی برای احیای برجام خبر می‌داد در تقابل با واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مبنی بر اینکه «احیای برجام ماه‌ها است که در دستور کار نیست» قرار گرفته است.

بر این اساس فشار این دست اخبار ضدونقیض بر بازار احتمالا فعلا از رشد بیشتر بازار سرمایه جلوگیری کند.

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط