پیش بینی بورس امروز یکشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۱

حال و هوای معاملات شنبه ۲۰ اسفند‌ماه در بازار سرمایه به کلی با روز‌های پیشین خود متفاوت بود. خبر‌ها در رابطه با از سرگیری روابط دو جانبه ایران و عربستان طی روز‌های اخیر و روند همچنان نزولی دلار باعث شده است ماهیت و جنس معاملات شنبه از روز...

حال و هوای معاملات شنبه ۲۰ اسفند‌ماه در بازار سرمایه به کلی با روز‌های پیشین خود متفاوت بود. خبر‌ها در رابطه با از سرگیری روابط دو جانبه ایران و عربستان طی روز‌های اخیر و روند همچنان نزولی دلار باعث شده است ماهیت و جنس معاملات شنبه از روز‌های پیشین بازار سرمایه متفاوت به نظر آید.

به گزارش رصد روز، معاملات بورس روز شنبه در حالی رقم خورد که شاخص کل افتی جزئی را تجربه کرد. بر همین اساس نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با افت ۸۶۲ واحدی که معادل ۰.۰۵ درصد این شاخص است رو‌به‌رو شد و در ارتفاع یک میلیون و ۸۱۶ هزار واحدی به کار خاتمه داد.

اما شاخص کل هم‌وزن بر خلاف شاخص کل رفتار کرد و با افزایش ۰.۷ درصدی به سطح ۵۴۹ هزار و ۲۶۴ واحدی رسید.همچنین تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات شنبه را ۱۶ میلیارد و ۶۶۰ میلیون و ارزش معاملات را هفت هزار و ۵۳۱ میلیارد تومان نشان می‌دهد.

در همین حال بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی حکایت از خروج سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس شنبه، خبر از خروج ۵۳۵ میلیارد تومانی پول از بورس می‌دهد.

نقش افزایش امیدواری‌ها به احیای برجام در معاملات بازار سرمایه

حال و هوای معاملات شنبه ۲۰ اسفند‌ماه در بازار سرمایه به کلی با روز‌های پیشین خود متفاوت بود. با افزایش امیدواری فعالان اقتصادی نسبت به احیای برجام، گرو‌ه‌های به اصطلاح برجامی با اقبال بورسی‌ها مواجه شدند و از سویی با انتظارات کاهشی نسبت به نرخ ارز شاهد فشار فروش در گروه‌های دلاری بازار نظیر پتروپالایشی‌ها و فلزات اساسی بودیم.

به همین واسطه رنگ تابلو معاملات در بخش شاخص کل و نماگر هم‌وزن بازار متفاوت بود.
از سوی دیگر دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق هم عنوان کرده است که آمریکا اجازه آزادسازی ۵۰۰ میلیون دلار از پول‌های بلوکه شده ایران در عراق را صادر کرده و تا هفته آتی عراق این مبلغ را به ایران پرداخت خواهد کرد. با انتشار این خبر دلار آزاد کاهش بیشتری را. تجربه کرد.

در همین حال وضعیت دیگر متغیر اثرگذار بر بازار سرمایه هم قابل توجه است؛ نرخ بهره بین بانکی در آخر هفته گذشته، افزایش نسبی را تجربه کرد و در حال حاضر حوالی ۲۳.۱۴ درصد قرار دارد.

پیشتازی بورس در سال آتی؟

کارشناسان اقتصادی عقیده دارند چند سیاست اعتمادزا از سوی دولت و مجلس می‌تواند سال ۱۴۰۲ را به سال برنده شدن بورس در مقابل سایر بازار‌ها تغییر دهد. به طور مثال حل‌وفصل مشکلات قیمت‌گذاری دستوری، کنار گذاشتن سیاست گران‌فروشی انرژی به شرکت‌ها و دوری از سیاست‌های از بین برنده اعتماد می‌تواند بورس را مقصد سرمایه‌های کلان و خرد کند.

هر چند چنین انتظاری از ارکان تصمیم‌گیری، اصولا انتظار بسیار بالایی به شمار می‌رود، اما در صورت وقوع چنین تصمیماتی احتمالا بخشی از تقاضا در کالا‌های مصرفی و ارز که ناشی از پول داغ است حذف شده و به بازار سرمایه‌گذاری شفاف منتقل می‌شود.

پیش بینی بورس یکشنبه

فاز انتظار در بورس تهران تا زمان کشف نرخ تعادلی در بازار ارز ادامه خواهد داشت؛ چرا که در معاملات امروز هم هیجان و ابهام در تصمیم‌گیری‌ها مشخص بود. به طوری که در نیم ساعت ابتدایی معاملات، شاخص کل تا هشت هزار واحد مثبت نیز گام برداشت، اما فشار عرضه‌ها مجددا آن را به محدوده صفر تابلو هدایت کرد.

جریان معاملات در روز یکشنبه ۲۱ اسفند با تدوام روند کاهشی دلار می‌تواند با تقاضا در گروه‌های بانکی و خودرویی دنبال شود و از سویی ظهور فروشندگان در گروه‌هایی نظیر فلزات اساسی و پتروپالایشی‌ها دور از انتظار نخواهد بود.

 

 

 

مطالب مرتبط