پیش بینی بورس فردا دوشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۱

پیش بینی بورس فردا دوشنبه 14 شهریور 1401، شاخص کل بورس تهران امروز (یکشنبه، ۱۳ شهریورماه) با هفت واحد افزایش در ارتفاع یک ‌میلیون و ۴۲۶ هزار واحدی ایستاد.

به گزارش رصد روز، پیش بینی بورس فردا دوشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۱، شاخص کل بورس تهران امروز (یکشنبه، ۱۳ شهریورماه) با هفت واحد افزایش در ارتفاع یک ‌میلیون و ۴۲۶ هزار واحدی ایستاد.

پیش بینی بورس فردا دوشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۱

شاخص هم‌وزن با یک هزار و ۳۸ واحد افزایش به ۴۰۹ هزار و ۱۲ واحد و شاخص قیمت با ۶۲۱ واحد رشد به ۲۴۴ هزار و ۷۶۵ واحد رسید.

شاخص بازار اول، ۶۸۱ واحد کاهش و شاخص بازار دوم، ۲ هزار و ۸۰ واحد افزایش را ثبت کرد.

امروز در معاملات بورس تهران، بیش از چهار میلیارد و هفت میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۲۴ هزار و ۴۵۷ میلیارد ریال معامله شد.

همچنین ایران خودرو (خودرو) با ۲۱۶ واحد، نفت و گاز و پتروشیمی تأمین (تاپیکو) با ۱۶۱ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با ۱۳۹ واحد، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) با ۱۳۰ واحد، سهامی ذوب آهن اصفهان (ذوب) با ۸۳ واحد و گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو (خگستر) با ۷۸ واحد و باما (کاما) با ۶۶ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس همراه شدند.

در مقابل بانک ملت (وبملت) با ۲۰۱ واحد، پتروشیمی پردیس (شپدیس) با ۱۸۱ واحد، توسعه معادن و فلزات (ومعادن) با ۱۴۸ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با ۱۰۶ واحد، بانگک پاسارگاد (وپاسار) با ۱۰۴ واحد، بانک تجارت (وتجارت) با ۱۰۱ واحد و گروه مپنا (رمپنا) با ۹۵ واحد تاثیر منفی بر شاخص بورس داشتند.

بر پایه این گزارش، امروز نماد گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو (خگستر)، سایپا (خساپا)، ایران خودرو (خودرو)، نوش مازندران (غنوش)، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) و فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند.

گروه خودرو هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۷۴۸ میلیون و ۷۹۳ هزار برگه سهم به ارزش ۲ هزار و ۳۱۷ میلیارد ریال دادوستد شد.

آخرین وضعیت شاخص فرابورس

شاخص فرابورس نیز امروز بیش از ۱۷ واحد افزایش داشت و به ۱۷ هزار و ۴۴ واحد رسید.

در این بازار ۲ میلیارد و ۶۴۹ میلیون برگه سهم و اوراق مالی دادوستد شد و تعداد دفعات معاملات امروز فرابورس بیش از ۱۷۲ هزار و ۵۶۸ نوبت بود.

شرکت سرمایه گذاری صبا تامین (صبا)، آهن و فولاد غدیر ایرانیان (فغدیر)، فولاد هرمزگان جنوب (هرمز)، پتروشیمی شیراز (شراز) و بیمه تجارت نو (بنو) با تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس همراه بودند و همچنین بیمه پاسارگاد (بپاس)، صنعتی مینو (غصینو)، سنگ آهن گهرزمین (کگهر)، بیمه اتکایی ایرانیان (اتکای) و تولید برق عسلویه مپنا (بمپنا) تاثیر منفی بر این شاخص داشتند.

بپیش بینی بورس فردا دوشنبه 14 شهریور 1401

پیش بینی بورس فردا دوشنبه ۱۴ شهریور ماه ۱۴۰۱

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه گفت: تا انتهای هفته، بورس وضعیت با ثباتی خواهد داشت، برآیند معاملات نیز متعادل می‌شود.

وی با اشاره به برجام اظهار کرد: مسائل روز مره بورس به برجام گره خورده است و این بلاتکلیفی در مذاکرات برجام آزار دهنده است. این بلاتکلیفی باعث می‌شود که وضعیت نوسانی و نزولی در بازار داشته باشیم. بر اساس تجربیات گذشته، توافق یا عدم توافق برجام از انتظاراتی که از لحاظ بهبود اوضاع اقتصادی داشتیم محقق نشده است. به همین دلیل وزن مهم‌تری باید به این موضوع دهیم، زیرا اخبار متعدد است و هر روز یک خبر مثبت یا منفی می‌آید.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: شوک روانی اخبار مذاکرات هسته‌ای تاثیر بیشتری روی بازار دارد.

امروز شاهد بازگشایی مثبت بازار بودیم به طوری که شاخص ها با رشد هرچند اندک کار خود را آغاز کردند تا انتهای بازار دوام آوردند اما در دقایق پایانی شاخص کل با نوسان مثبت به منفی بر مدار نزول نشست. شاخص هم وزن رنگ سبز خود را نگه داشت و با حدود ۹۰۰ واحد رشد در سطح ۴۰۸ هزار واحد ماند.

کارشناسان بازار سرمایه وضعیت بورس در هفته جاری را بدون تغییر چشمگیر در جهت مثبت یا منفی پیش بینی کردند و بر این باورند بازار با تغییر کمتر از یک درصد همراه خواهد بود

در حال حاضر بازار ریسک برجام همراه است. اخبار ضد و نقیض برجامی و ابهام شدید در توافقات موجب شده بازار در وضعیت بلاتکلیفی قرار گیرد.

علاوه بر این در پایان هفته ای که گذشت یعنی منتهی به ۱۱ شهریور، شاهد افزایش دوباره نرخ سود بین بانکی بودیم که با ۰.۰۹ درصد افزایش به سطح ۲۰.۷۴ درصد رسید. بانک مرکزی با سیاست های مثبت به دنبال افزایش نرخ بهره بین بانکی است اما با توجه به اینکه قرار بر این بود که از ۲۰درصد تجاوز نکند، نگرانی‌هایی را برای سهامداران رقم زده که در حال‌حاضر به اوج خود رسیده است.

عامل دیگری که بازار بورس را به این حال و روز انداخته است، ارزش معاملات و خروج نقدینگی از بورس است. ارزش معاملات به زیر ۳ هزار میلیارد تومان رسیده است که به باور کارشناسان این امر موجب خروج نقدینگی می شود. به طوری که اگر فروشنده قوی در بازار هم نباشد، باز سهامدارانی هستند که به دلیل نیاز و … فروشنده خواهند بود که اگر این وضعیت ادامه دار باشد، می تواند موجب ریزش چشمگیر بورس در هفته های آینده شود.

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار