پیش ‌بینی بورس فردا ۹ آبان ۱۴۰۱

بورس امروز تقاضای بهتری را نسبت به روزهای گذشته تجربه کند اما همچنان عرضه‌ها دست برتر را داشتند. بورس فردا چگونه خواهد بود؟ به گزارش رصد روز،برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا ت...

بورس امروز تقاضای بهتری را نسبت به روزهای گذشته تجربه کند اما همچنان عرضه‌ها دست برتر را داشتند. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

به گزارش رصد روز،برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس امروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.
بورس امروز با تقاضای بهتری نسبت به روزهای گذشته همراه بود اما همچنان شرایط کلیت بازار بهبود چشمگیری نداشته است و کمبود خریدار پرقدرت و ارزش معاملات پایین مشاهده می‌شود. در معاملات امروز صنعت پالایش و برخی نمادهای بزرگ از گروه فلزی، کانه‌های فلزی و… با تقاضای مناسب‌تری نسبت به دیگر صنایع برخوردار بودند که گفته می‌شود که بخش عمده آن از سمت صندوق تثبیت انجام شده است.

طی معاملات امروز با وجود تقاضایی که در دقایق پایانی نیز ایجاد شد، بار دیگر شاهد واگرایی در روند شاخص کل بورس با بازدهی مثبت ۰.۷۹ درصد و شاخص هم‌وزن با بازدهی منفی ۰.۵۳ درصدی بودیم که در یک ساعت پایانی روند رو به بهبودی به خود گرفت، به طوری که در انتهای بورس امروز، ۵۰ درصد از نمادها در محدوده منفی به کار خود پایان دادند که نسبت به رکورد ۹۰ درصدی روزهای گذشته شرایط به مراتب بهتری را مخابره می‌کند. ارزش معاملات نیز همچون روزهای قبل با ثبت عددی حدود ۲۴۹۷ میلیارد تومان در محدوده رکودی باقی ماند اما شدت خروج پول از اوج خود در روز گذشته عقب‌نشینی کرد و به ۵۵۸ میلیارد تومان رسید.

حمایت‌ها از بورس نتیجه می‌دهد؟

روز گذشته جزئیات بسته ۱۰ بندی حمایت از بورس ابلاغ شد و دارای نکات مختلفی بود که بازار بسیاری از آن‌ها را در حمایت‌هایی که طی دو سال گذشته انجام شده بود، در خاطر دارد و البته برخی موارد همچون دستورالعمل بازارگردانی از مواردی بود که طی چند وقت اخیر بسیار مورد انتقاد قرار گرفت. معاملات بورس روز گذشته تا حد زیادی به این موضوع بی‌توجه بود و رکوردشکنی‌هایی که در زمینه خروج پول از سهام و حتی صندوق‌های درآمد ثابت رخ داد، سیگنال مناسبی از احتمال برگشت حمایتی را به بورسی‌ها مخابره نکرد. بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که حمایت‌های اینچنینی و بحث تزریق پول نه چندان قدرتمند به بورس که اغلب به سهم‌های بزرگ بازار نیز اختصاص دارد، تنها می‌تواند یک تسکین زودگذر باشد و تجربیات گذشته نشانی از تاثیر قابل توجهی بر روند معاملاتی ندارد. البته به نظر می‌رسد که جو روانی و همچنین حمایت‌هایی که طی روز صورت می‌گیرد، بتواند اندک تقاضایی را در برخی گروه و تک‌سهم‌ها ایجاد کند.

کارشناسان اعتقاد دارند که موضوع اصلی بورس در این روزها به چشم‌انداز مبهم وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور مرتبط است. از لحاظ سیاسی خوش‌بینی‌ها از احتمال احیای برجام کمرنگ شده و تاثیر مهمی نیز بر چشم‌انداز اقتصادی کشور در ادامه مسیر دارد. انتظار می‌رود که در سال آینده دولت با کسری بودجه سخت‌تری مواجه شود و از همین رو تصمیمات سختگیرانه‌تری نسبت به وضعیت عملیاتی و مالی شرکت‌ها وضع کند. احتمال افزایش نرخ خوراک گاز برخی پتروشیمی‌ها، کاهش تخفیف پالایشی‌ها، تداوم سیاست قیمتگذاری دستوری و… همگی از مواردی هستند که بورسی‌ها را نسبت به آینده بدبین کرده است.

کاهش فاصله عرضه نسبت به تقاضا در بازار

اگر به روند روزانه شاخص هم‌وزن به عنوان نماگر بهتری از کلیت بازار و همچنین تعداد صف‌های خرید و فروش نگاهی بیاندازیم، به وضوع مشخص است که در بورس امروز با وجود بهبود قدرت خریداران، همچنان عرضه‌ها با فاصله معناداری نسبت به تقاضا حرکت می‌کنند.

تغییر روند شاخص هم وزن بورس
تغییر روند شاخص هم وزن بورس

همانطور که در تصویر زیر پیداست، در بازار امروز روند تعداد صف‌های فروش با فاصله و شیب بالاتری نسبت به صف‌های خرید به کار خود پایان دادند در حالی که تعداد صف‌های خرید تقریبا مسیری افقی را طی کردند. در انتهای بازار امروز، ۲۵ درصد نمادها در محدوده‌ای بین منفی ۳ درصد تا صف فروش معامله شدند و در مقابل تنها ۷ درصد نمادها توانستند بازدهی مثبت بیش از ۳ درصدی را به ثبت برسانند. البته در یک ساعت پایانی بازار تقاضا توانست وضعیت بهتری را پیش بگیرد که می‌تواند در معاملات فردا تاثیر مثبتی بگذارد.

تغییرات صف خرید و فروش بورس
تغییرات صف خرید و فروش بورس

صعود بورس یا پولبک؟

پس از شکست قدرتمند محدوده حمایتی ۱۳.۱ تا ۱.۲۷ میلیون واحدی شاخص کل بورس در هفته گذشته، اکنون نمی‌توان حمایت دیگری را تا محدوده ۱.۲ میلیون واحدی برای نماگر اصلی تالار شیشه‌ای متصور بود. اندیکاتورهایی همچون RSI با نوسان زیر مرز ۳۰ و ایچی‌موکو که تمامی اجزای آن گارد نزولی قدرتمندی دارند، نیز از احتمال بالاتر روند نزولی خبر می‌دهند و به نظر می‌رسد که تا رسیدن به محدوده ذکر شده، هرگونه برگشتی موقت و کوتاه‌مدت باشد. در این صورت سناریویی که با روند مثبت کوتاه‌مدتی بازار مطابقت دارد، پولبک به محدوده ذکر شده و پس از آن ادامه ریزش است اما اگر این مقاومت مهم به سمت بالا شکسته شود، می‌توان انتظار شروع یک روند صعودی برای میان‌مدت را داشت. بنابراین برای یک ورود مطمئن بهتر است تا مشخص شدن وضعیت تکنیکالی شاخص کل بورس منتظر ماند به خصوص در شرایطی که شاخص هم‌وزن به کاهش روزانه خود ادامه می‌دهد. در سمت دیگر از منظر تکنیکالی فعلا توصیه به فروش نیز مورد توجه نیست و تا شکسته شدن مرز ۱.۲ میلیون واحدی، احتمال برگشت به سمت بالا دور از ذهن نیست.

پیش بینی بورس فردا

باتوجه به نکات مطرح شده در بالا، ‌پیش بینی می‌شود که بورس فردا شرایط بهتری نسبت به بازار امروز را دنبال کند اما فعلا تا برطرف شدن ابهامات موجود شروع یک روند صعودی قدرتمند بعید به نظر می‌رسد و از سمتی نیز با توجه به حمایت‌هایی که در دستور کار قرار دارد، نمی‌توان انتظار ریزش‌های سنگین را نیز کشید.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار