پیش بینی قیمت دلار فردا ۳۱ مرداد ۱۴۰۰

با شروع تعطیلات حجم عرضه ارز در بازار متشکل به شدت کاهش یافت و این عامل در کنار سقوط افغانستان به دست طالبان باعث شد دلار روز سه‌شنبه بعد از گذشت حدود ۱۰ماه مجددا از مرز ۲۷هزار تومان عبور کند و تا امروز در آخرین روز تعطیلات، به ۲۷۵۰۰تومان...

به گزارش رصد روز، قیمت دلار که تا قبل از شروع تعطیلات سراسری در بازار آزاد به ۲۵۶۰۰تومان رسیده بوده، از روز دوشنبه به‌رغم توقف فعالیت صرافی‌های رسمی به روند صعودی ادامه داد و نوسان‌گیران موفق شدند طی این مدت با جوسازی پیرامون اتفاقات افغانستان، دلار را به قیمت‌ها بالاتری سوق دهند.

درحالی‌که صرافی‌های رسمی همچنان تعطیل هستند قیمت دلار در بازار غیر رسمی به نیمه کانال ۲۷هزار تومان صعود کرده که دلیل اصلی آن جوسازی نوسان‌گیران پیرامون اتفاقات افغانستان و کاهش حجم عرضه بوده است.

از طرفی با شروع تعطیلات حجم عرضه ارز در بازار متشکل به شدت کاهش یافت و این عامل در کنار سقوط افغانستان به دست طالبان باعث شد دلار روز سه‌شنبه بعد از گذشت حدود ۱۰ماه مجددا از مرز ۲۷هزار تومان عبور کند و تا امروز در آخرین روز تعطیلات، به ۲۷۵۰۰تومان در معاملات پشت‌خطی برسد.

باتوجه به اینکه افغانستان یکی از مقاصد مهم صادراتی ایران است، تنش‌های پیش آمده در این کشور بر روند تجارت و بازگشت ارز تاثیر‌گذار خواهد بود، به این ترتیب مشکلات موجود در بازار هرات باعث شد تا طی چند روز گذشته دلار از کانال ۲۵هزار به ۲۷هزار تومان صعود کند.

از طرفی همچنان بحث بلاتکلیفی برجام مهم‌ترین عامل تشدید‌کننده نوسانات بازار ارز است و باتوجه به اینکه فعلا خبری از زمان برگزاری دور بعدی مذاکرات اعلام نشده و تقریبا موضع دولت جدید درمورد توافقات هسته‌ای روشن نیست، انتظارات تورمی بالا رفته و باعث شده دلار از پایان دور ششم مذاکرات تاکنون حدود ۱۶درصد افزایش یابد.

حالا در این میان خبری منتشر شده مبنی بر اینکه رابرت مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران اعلام کرده که یکی از برنامه‌ها در صورت عدم توافق بازگشت به برجام، این است که توافق کاملا جداگانه‌ای توسط واشنگتن و تهران امضا شود.

بر این اساس به نظر می‌رسد که آمریکا همچنان نسبت به توافق مصمم است و باید دید در دور بعدی مذاکرات، برجام توسط تیم مذاکره‌کننده جدید به چه سمت و سویی خواهد رفت؛ بنابراین درحال حاضر حتی مشخص شدن زمان دور بعدی مذاکرات تاثیر مثبتی بر بازار ارز خواهد گذاشت و انتظار می‌رود دولت جدید باتوجه به روند غیرقابل کنترل دلار در مدار صعودی، هرچه سریع‌تر موضع خود را نسبت به این مهم روشن کند.

حالا با پیشروی دلار، تحلیلگران فنی معتقدند که چنانچه تا پایان امروز دلار از سطح ۲۷۵۰۰تومان عبور کند مرز مقاومتی بعدی ۲۷۷۰۰تومان خواهد بود اما باتوجه به آغاز به کار فعالیت صرافی‌های رسمی از فردا، افزایش عرضه ارز در صرافی‌ها دلار را به مرز ۲۷هزار تومان خواهد رساند و در این صورت احتمال بازگشت به کانال ۲۶هزار تومان هم وجود دارد.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط