پیش بینی قیمت دلار فردا ۹ تیر ۱۴۰۰

امروز دلار پس از گذشت حدود سه ماه مجددا وارد کانال ۲۵هزار تومان شد که چنانچه در این سطح بازار با افزایش فروش‌ها رو‌به‌رو شود دلار وارد مسیر نزولی خواهد شد و اگر اخبار منفی و انتظارات افزایشی ناشی از احتمال صورت نگرفتن توافق همچنان تداوم د...

به گزارش رصد روز، روز گذشته قیمت دلار به دومین سطح مقاومتی یعنی ۲۴۸۰۰تومان رسید اما تداوم انتظارات افزایشی باعث شد روند صعودی در معا‌ملات پشت‌خطی ادامه داشته باشد؛ حمله آمریکا به برخی گروه های عراقی، عدم تمدید تفاهم نامه با آژانس انرژی اتمی و تغییر لحن طرف‌های مذاکره بر‌جام منجر به تشدید انتظارات افزایشی ناشی از احتمال عدم توافق و لغو تحریم‌ها و نهایتا صعود دلار به بالای مرز ۲۵هزار تومان شد.

درحالی‌که تا هفته پیش طرفین مذاکره نسبت به آینده مذاکرات خوشبین بودند و حتی برخی مسئولان وعده توافق تا قبل از اتمام دولت دوازدهم را می‌دادند، اما بعد از اتمام دور ششم مذاکرات لحن طرف‌های مذاکره تغییر کرد و خبر از باقی‌ماندن اختلافات جدی میان ایران و آمریکا رسید و همچنان خبری از زمان برگزاری دور هفتم نیست.

از طرفی ایران توافق با آژانس برای ادامه نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای را تمدید نکرد و قرار شد فیلم‌های ضبط شده هم به آژانس تحویل داده نشود که این موضوع باعث تقویت تصور بروز مشکل در مذاکرات و تشدید انتظارات تورمی معامله‌گران شد.

همچنین باید‌ن مسئولیت حملات هوایی شب گذشته به منظور هدف قرار دادن پایگاه‌های گروه‌های مقاومت که مسئول حملات اخیر به پرسنل آمریکایی در عراق بودند را گردن گرفت و اعلام کرد تا زمانی که من رییس جمهور آمریکا هستم، ایران نمی‌تواند به سلاح هسته‌ای دست یابد.

بر همین اساس در پی احتمال بر هم خوردن مذاکرات و عدم توافق و لغو تحریم‌ها سیر صعودی دلار ادامه‌دار شد و با ورود خریداران جدید به بازار اسکناس آمریکایی از دومین سطح مقاومتی یعنی ۲۴۸۰۰تومان هم پا را فراتر گذاشت و امروز در اولین ساعات معا‌ملات از مرز ۲۵هزار تومان عبور کرد و در بازار نقدی به ۲۵۰۵۰تومان رسید و از آنجا که انتظارات افزایشی فرو‌کش نکرده دلار در معا‌ملات پشت‌خطی تا ۲۵۱۹۰تومان هم بالا رفته است.

در میان تاثیر عوامل سیاسی و اخبار مربوط به بر‌جام، یکی دیگر از سیگنال‌های منفی به بازار ارز تداوم روند صعودی درهم است؛ امروز قیمت درهم به ۶۸۶۰تومان رسیده که این عامل هم منجر به تقویت جسارت خریداران و رشد قیمت دلار شده است.

حالا با‌توجه به اینکه همچنان عرضه ارز ادامه دارد به نظر می‌رسد بازار‌ساز از این طریق نتوانسته جلوی افزایش تقاضای ناشی از بالا رفتن انتظارات تورمی را بگیرد و فعلا قیمت دلار دست نوسان‌گیران است اما عده‌ای از فعالان بازار ارز همچنان معتقدند که دلار از کنترل بازار‌ساز خارج نشده و درصورتی که عرضه افزایش یابد خریداران حداقل برای مدتی از بازار خارج خواهند شد و تب دلار فرو‌کش می‌کند.

تحلیلگران فنی هم بر این باورند که با صعود دلار به مرز ۲۵هزار تومان حجم فروش‌ها بالا خواهد رفت و معامله‌گران برای قرار گرفتن در موقعیت جدید اندکی عقب‌نشینی خواهند کرد، اما چنانچه انتشار اخبار منفی ادامه داشته باشد و امید به توافق کم‌رنگ‌تر شود احتمال بازگشت بازار به روند نزولی پایین است.

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

 

اقتصاد آنلاین

مطالب مرتبط