پیش بینی قیمت دلار ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲

دیروز و امروز رئیس کل بانک مرکزی بار دیگر برای دلار خط و نشان کشید اما این موضوع نتوانست قیمت دلار را در روند نزولی قرار دهد. معامله‌گران چنین سیگنال‌هایی را بی‌اثر می‌دانند. به گزارش رصد روز، قیمت دلار که روز گذشته به کانال ۵۳ هزار تومان...

دیروز و امروز رئیس کل بانک مرکزی بار دیگر برای دلار خط و نشان کشید اما این موضوع نتوانست قیمت دلار را در روند نزولی قرار دهد. معامله‌گران چنین سیگنال‌هایی را بی‌اثر می‌دانند.

به گزارش رصد روز، قیمت دلار که روز گذشته به کانال ۵۳ هزار تومانی ورود کرد امروز با نوسان در همین محدوده و با نزدیک به ۲۰۰ تومان افزایش قیمت در بازار آزاد معامله شد.

از دیروز دلار نوسان افزایشی را آغاز و این روند به بازار امروز نیز سرایت کرد. این در حالی است که درست طی همین مدت رئیس کل بانک مرکزی در مورد بازار ارز خط و نشان‌های جدیدی کشید. این مقام مسئول در دیدار با وزیر تجارت، صنعت و توسعه سرمایه‌گذاری عمان از سیاست راهبردی بانک مرکزی ایران در رابطه با قطع رابطه با دلار در مبادلات ارزی و تجاری سخن گفت. وی در این دیدار بر دلارزدایی از اقتصاد ایران تاکید کرد. گفته‌ای که بسیاری آن را سیگنال جدید ارزی برای بازار دلار دانستند.

سیاست مهار دلار یا سکوی پرش

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی موضوع دلارزدایی از اقتصاد ایران محدودیت روابط تجاری کشورمان با سایر کشورهای را از آنچه که اکنون هست سخت‌تر و محدود‌تر می‌کند. در همین راستا مجتبی دیبا کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه موضوع دلارزدایی را از دیدگاه رفتار کلی اقتصاد شاید بتوان مورد بررسی قرار داد گفت: « به کارگیری چنین سیاست‌هایی توسط دولت برای مهار قیمت دلار  عاملی برای پرش قیمت، در ما‌ه‌های بعدی سال خواهد بود. این در حالی است که مولفه‌های موثر بر دلار تغییری نکرده و عاملی خارج از شرایط اقتصادی، بازار این ارز را به شکل دستوری مدیریت می‌کند.».

وی افزود: «سقف قیمت دلار را شرایط سیاسی کشور تعیین می‌کند. باید ببینیم این مناسبات به چه سمتی تمایل دارد. اما اگر قیمت دلار را با شرایط حال حاضر بسنجیم این اسکناس روند آهسته و پیوسته‌ای را در پیش گرفته و استراحت‌های موقت در بازار ارز را نباید نمود روند کاهشی دانست.»

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: «برگشت دلار به پایین‌تر از کانال ۵۰ هزار تومانی نیازمند بک برجام قوی است تا متعاقب آن دلار به کشور سرازیر شود و تنش به طور کامل از روابط سیاسی کنار برود.»

بازار آزاد یا بازار قاچاق

طی چهار ماهی که از ریاست فرزین بر مسند بانک مرکزی می‌گذرد این چندمین بار است که علیه بازار آزاد دلار جبهه گرفته است. او پیش از این اعلام کرد که این بازار را به رسمیت نمی‌شناسد و نرخ آن را قبول ندارد. اما این بار به این بازار حمله کرد و گفت این بازار قاچاق است. او حتی صادرکنندگان را متخلف دانست و گفت: صادرکنندگانی که ارز حاصل از صادرات را به کشور باز نمی‌گردانند، متخلف هستند.

رئیس کل بانک مرکزی امروز در جلسه علنی مجلس از تشکیل کمیته‌ای در بانک مرکزی برای بررسی به تخلفات صادرکنندگان خبر داد. وی هدف از این اقدام را برگرداندن ارزهای صادراتی به کشور عنوان کرد.

او همچنین از روند جدیدی در بازار ارز خبر داده و آن ورود مستقیم بانک مرکزی به بازار خرید و فروش دلار است. فرزین امروز گفت: «از این به بعد بانک مرکزی ارز را به صورت مستقیم خریداری خواهد کرد و به طور مستقیم هم خواهد فروخت. بر همین اساس واسطه‌ها را حذف می‌کنیم تا این مشکل هم به زودی در کشور حل شود. تا بتوانیم اشراف اطلاعاتی و اشراف تخصیص لازم را داشته باشیم که زمینه سواستفاده وجود نداشته باشد.»

ترکش‌های دولتی دلار را نشانه گرفته؟

در این باره نیز کامبیز افسری فعال اقتصادی با اشاره به اینکه بیش از ۳۰ سال است که این خط و نشان‌ها در بازار ارز و برای فعالان اقتصادی وجود دارد اما کمکی به کاهش قیمت دلار یا سایر ارزها نکرده است. به تجارت‌نیوز گفت: «طی سال‌های متمادی ترکش تهدیدهای مختلف نتوانسته روند قیمت در بازار را حتی کاهشی کند. شاید در مقطعی بازار ارز از تب و تاب خارج شود اما نمی‌توان این اسکناس را از مبادلات حذف کرد.»

وی خاطرنشان کرد: « بازار آزاد در سال‌های گذشته بیشتر میزبان فعالان اقتصادی بود و در سال‌های جاری مردم عادی هم از ترس از دست رفتن ارزش دارایی‌هایشان مشتریان ثابت آن هستند.»

وی در پایان تاکید کرد نمی‌توان بازار آزاد را نادیده گرفت و همین حجم ۵ تا ۱۰ درصدی که در این بازار مبادله می‌شود به عنوان بازارگردان اصلی تعیین قیمت در بازارهای داخلی است.

امروز روند قیمت در بازارهای همسایه با دلار تهران همراهی نکرد. درهم امارات همانند دیروز با قیمت ۱۴ هزار و ۷۵۰ تومان معامله شد. دلار هرات و سلیمانیه با قیمت‌های ۵۳ هزار و ۲۰ تومان و ۵۲ هزار و ۱۹۰ تومان معامله شدند و برخلاف نوسان افزایشی دلار در تهران کاهش محدودی داشتند.

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط