پیش بینی قیمت دلار ۲۷ بهمن ۱۴۰۱

قیمت دلار دیروز یک پله صعود کرد. این اسکناس آمریکایی در بازار توافقی نیز دو پله رشد داشت. تحلیلگران بازار معتقدند دلار به خبردرمانی بی‌تفاوت است و بازار به قیمت دلار مسیر می‌دهد. به گزارش رصد روز،قیمت دلار دیروز یک پله صعود کرد. این اسکنا...

قیمت دلار دیروز یک پله صعود کرد. این اسکناس آمریکایی در بازار توافقی نیز دو پله رشد داشت. تحلیلگران بازار معتقدند دلار به خبردرمانی بی‌تفاوت است و بازار به قیمت دلار مسیر می‌دهد.

به گزارش رصد روز،قیمت دلار دیروز یک پله صعود کرد. این اسکناس آمریکایی در بازار معاملات آزاد تهران در پله ۶ کانال ۴۰ هزار تومانی قرار گرفت.

از روز یکشنبه که بازارهای مالی شروع به کار کردند قیمت دلار افزایشی بود. این روند صعودی با صحبت‌های فرزین و وعده خبرهای خوب از سفر رئیسی به چین نیز، نه تنها کاهش نداشت حتی در روند با ثبات نیز طی نشد.

وعده‌های فرزین نقش بر آب شد

شب یکشنبه ۲۳ بهمن، فرزین که برای سومین بار در تلویزیون حاضر شده بود به جریانی اشاره کرد که تلاش می‌کند قیمت‌های بالایی ایجاد کند. او از مردم خواست به این جریانات توجه نکنند.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین از خبرنگاران خواست به سبزه میدان و صرافی‌ها مراجعه کنند تا نرخ‌سازی این جریان‌های به دور از واقعیت را متوجه شوند.

اکنون با گذشت سه روز از وعده‌های فرزین، به نظر می‌رسد جریانات بازار واقعی است و وعده‌های رئیس کل غیرواقعی!

بازارساز به قیمت بازار تن داد

امروز صرافی ملی نیز قیمت دلار را از ۴۲ هزار تومان به ۴۴ هزار و ۵۸۷ تومان افزایش داد. این رشد بیش‌ از دو هزار تومانی قیمت در یک روز حکایت از تن دادن بازارساز به بازار به زعم او غیرواقعی ارز دارد.

افزایش قیمت دلار توافقی در حالی صورت گرفت که رئیس کل بانک مرکزی یکشنبه شب تاکید کرده بود:«با اقداماتی که انجام می‌دهیم، نرخ ارز رو به کاهش خواهد بود و قیمت فعلی همچنان نرخ مورد نظر ما نیست.»

طی ماه‌های گذشته، زمانی که قیمت دلار رشد شارپی یا حتی پلکانی داشت معامله‌گران سقفی برای این اسکناس آمریکایی در نظر می‌گرفتند؛ اما به نظر می‌رسد در روزهای اخیر سقف قیمت دلار چندان برای فعالان بازار مفهوم ندارد و این بازار است که قیمت را تعیین‌ می‌کند.

امروز بازارهای موازی نیز سیگنال افزایش قیمت به تهران می‌دادند و درهم نیز وارد کانال جدید شد. این ارز امروز با قیمت ۱۳ هزار تومان باز شد اما در ادامه به پله سوم کانال مذکور صعود کرد. در لحظه نگارش این گزارش این ارز با قیمت ۱۳ هزار و ۳۵۰ تومان معامله شد.

دلار سلیمانیه ۴۶ هزار و ۷۰۰ تومان شد و بازار هرات هم که امروز تعطیل بود در معاملات فردایی، با قیمت ۴۶ هزار و ۳۸۰ تومان معامله می‌شد.

دلار در کانال جدید قرار می‌گیرد

در همین راستا جواد فلاحیان کارشناس بازارهای مالی درباره روند فعلی قیمت دلار گفت:«تورم، افزایش پایه پولی و کسری بودجه،‌ انتظارات تورمی را به شدت افزایش داده است. عوامل یاد شده در میان‌مدت و کوتاه مدت ادامه خواهد داشت و قیمت دلار را تا کانال‌‌های قیمتی بالاتر نیز خواهد کشاند.»

او افزود:«ممکن است که در مسیر رشد قیمت دلار فراز و نشیب‌هایی نیز وجود داشته باشد. با توجه به افزایش تقاضایی که در بازار دلار و خودرو به وجود آمده به نظر می‌رسد در روند نسبتا صعودی با شیب ملایم باشیم.»

این کارشناس بازارهای مالی با تاکید بر اینکه روند قیمت دلار شارپی نبوده خاطرنشان کرد:«قیمت دلار با یک تا دو درصد افزایش به صورت آرام در حال رشد است. درحال حاضر بازار در حال تعیین مسیر دلار است.»

او با اشاره به اینکه نهاد پولی کشور تلاش زیادی برای کنترل قیمت دلار می‌کند گفت:«به نظر می‌رسد کنترل قیمت دلار از دست دولت در رفته و قدرت پول، مسیر قیمت دلار را تعیین می‌کند.»

بی‌تفاوتی دلار به گفتار درمانی 

فلاحیان به راهکارهای دولت نظیر افزایش نرخ بهره، گواهی‌های سپرده با درصد بالا و انتشار اوراق اشاره کرد و گفت:«تمام کالاهای اساسی و انتظارات تورمی بر اساس دلار آزاد تعیین می‌شود، نه دلار نیمایی. ما کسری تراز پرداخت‌های نسبتا زیادی داریم و همین موضوع باعث می‌شود که تقاضا در بازار دلار افزایش داشته باشد.»

او از منظر تکنیکال به بررسی قیمت دلار پرداخت و توضیح داد:«واگرایی نسبتا شدیدی در نمودار دلار نمایان شده و انتظار اصلاح نرخ وجود دارد؛ بازار در حال نقض قوانین تکنیکالی است.»

این کارشناس بازارهای مالی بیان کرد: «قدرت پول و فشار روانی که برای تبدیل ریال به یک دارایی دیگر در کشور وجود دارد، باعث شده قیمت دلار در کمتر از ۶ ماه گذشته رشد نسبتا تندی داشته باشد.»

فلاحیان در پاسخ به اینکه چرا سیگنال فرزین معکوس عمل کرد گفت:«در مباحث رفتار مالی، گفتاردرمانی تا زمانی در ابتدای ایجاد هر موضوعی تاثیرگذار است. اگر آن موضوع خاص تکراری شود بازار نیز واکنش نشان نمی‌دهد.»

وی افزود:«در ۱۰ سال اخیر، تمام رئیس کل‌ها اظهاراتی مانند صحبت‌های فرزین بیان کرده‌اند و بازار مسیر خود را رفته است. بازار متوجه شده که تمام این صحبت‌ها جنبه گفتاردرمانی دارد بنابراین واکنش نشان نمی‌دهد و مسیر اصلی خود را می‌رود.»

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار