پیش بینی وضع آب و هوا فردا ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ / ورود سامانه بارشی جدید به کشور

سازمان هواشناسی از بارش پراکنده برف، باران و وزش باد شدید در برخی استان‌ها خبر و برای ۳ استان هشدار سطح زرد صادر کرد.

به گزارش رصد روز، سازمان هواشناسی از بارش پراکنده برف، باران و وزش باد شدید در برخی استان‌ها خبر و برای ۳ استان هشدار سطح زرد صادر کرد.

 بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در شمال خراسان رضوی و ارتفاعات البرز مرکزی بارش پراکنده برف و وزش باد پیش‌بینی شده است. بعدازظهر امروز و فردا سه شنبه در شرق و جنوب شرق پدیده حاکم وزش باد است و در سایر مناطق کشور جو آرام و پایداری همراه با افزایش نسبی دما پیش‌بینی می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از بارش برف و باران، افزایش آلودگی هوا و ورود سامانه بارشی جدید در روز‌های آتی خبر داد.

وی افزود: بعدازظهر دوشنبه و روز سه شنبه (۱۸ و ۱۹ بهمن‌ماه) در شرق و جنوب شرق وزش باد پدیده حاکم است و در سایر مناطق کشور جوی آرام و پایدار همراه با افزایش نسبی دما انتظار می‌رود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ادامه داد: تا چهارشنبه (۲۰ بهمن‌ماه) این وضعیت ادامه دارد و در شهر‌های پرجمعیت و صنعتی تهران، کرج و تبریز افزایش غلظت آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود.

وی با اشاره به ورود سامانه بارشی جدید به کشور گفت: پنجشنبه (۲۱ بهمن‌ماه) به‌تدریج با ورود سامانه بارشی به شمال غرب کشور در برخی مناطق غرب، شمال غرب و ارتفاعات البرز مرکزی بارش باران و برف و وزش باد شدید موقتی رخ می‌دهد و در جنوب آذربایجان غربی و غرب کردستان بارش شدت خواهد داشت.

ورود سامانه بارشی جدید به کشور فردا 19 بهمن 1400

به گفته ضیاییان، جمعه (۲۲ بهمن‌ماه) گستره فعالیت سامانه کل نوار غربی کشور، دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های قزوین، البرز و تهران و غرب سواحل دریای خزر را در بر خواهد گرفت و در جنوب غرب وزش باد شدید و در شمال فارس و جنوب اصفهان نیز بارش پراکنده رخ می‌دهد. در ارتفاعات و مناطق سردسیر بارش به‌صورت برف خواهد بود. شدت بارش در شمال کرمانشاه، غرب کردستان، جنوب آذربایجان غربی، برخی مناطق زنجان و گیلان است

ضیاییان ادامه داد: دوشنبه و سه شنبه (۱۸ و ۱۹ بهمن‌ماه) مناطق مرکزی و شرقی خلیج فارس مواج هستند و روز‌های پنجشنبه و جمعه (۲۱ و ۲۲ بهمن‌ماه) کاهش نسبی دما به‌ویژه در غرب سواحل شمالی حدود ۶ تا ۸ درجه سانتیگراد و در شمال غرب، غرب و دامنه‌های جنوبی البرز حدود ۴ تا ۶ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده اظهارکرد: آسمان تهران فردا (۱۹ بهمن ماه) صاف تا قسمتی ابری و گاهی غبار محلی با حداقل دمای ۱- و حداکثر دمای ۱۰ درجه سانتیگراد و طی چهارشنبه (۲۰ بهمن ماه) قسمتی ابری وگاهی نیمه‌ابری و در بعضی ساعت‌ها غبار محلی همراه با وزش باد با حداقل دمای ۱ و حداکثر دمای ۱۳ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیاییان در پایان گفت: طی امروز و فردا (۱۸ و ۱۹ بهمن ماه) بندرعباس با دمای ۲۴ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و شهرکرد با دمای ۱۰- و۹- و اردبیل با دمای۱۰- و۸- درجه سانتیگراد سردترین مراکز استان کشور هستند.

چهارشنبه این وضعیت ادامه داشته و در شهرهای پرجمعیت و صنعتی تهران، کرج و تبریز باعث افزایش آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا می شود.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی روز پنجشنبه به‌تدریج با ورود سامانه بارشی به شمال غرب کشور در برخی مناطق غرب، شمال غرب و ارتفاعات البرز مرکزی بارش باران،‌برف و وزش باد شدید موقتی روی می‌دهد.

هواشناسی فردا 19 بهمن 1400

در جنوب آذربایجان غربی و غرب کردستان بارش‌ها شدت دارد. روز جمعه گستره فعالیت سامانه بارشی کل نوار غربی، دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های قزوین، البرز،‌تهران و سواحل دریای خزر را در بر می‌گیرد.

شدت بارش‌ها برای استان‌های کرمانشاه،‌غرب کردستان،‌جنوب آذربایجان غربی، برخی مناطق زنجان و گیلان است.

روزهای پنجشنبه و جمعه کاهش نسبی دما به ویژه در غرب سواحل دریای خزر بین ۶ تا ۸ درجه و در شمال غرب، غرب و دامنه‌های جنوبی البرز ۴ تا ۶ درجه پیش‌بینی می‌شود.

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، وضعیت جوی این استان برای امروز(۱۸ بهمن‌ماه) قسمتی ابری تا نیمه ابری و در ارتفاعات همراه با بارش و کولاک برف پیش‌بینی می‌شود.

بر اساس بررسی داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، وضعیت جوی استان تهران برای امروز(۱۸ بهمن‌ماه) آسمان قسمتی ابری گاهی نیمه‌ابری و در بعضی ساعت‌ها در ارتفاعات به‌خصوص ارتفاعات شرق استان افزایش ابر با احتمال بارش پراکنده با کولاک برف پیش‌بینی می‌شود.

از فردا(۱۹ بهمن‌ماه) تا پنج شنبه(۲۱ بهمن‌ماه) با استقرار جوی نسبتا پایدار و عدم وزش باد قابل ملاحظه، روند تدریجی انباشت آلاینده‌ها به ویژه در نواحی پرتردد و صنعتی مورد انتظار است.

از ظهر پنجشنبه (۲۱ بهمن‌ماه) با نفوذ سامانه بارشی به‌تدریج آسمانی ابری و از پنجشنبه شب(۲۱ بهمن‌ماه) تا اواخر روز جمعه (۲۲ بهمن‌ماه) در بعضی ساعات برای نیمه جنوبی استان بارش پراکنده باران، در نیمه شمالی بارش باران و برف و در ارتفاعات بارش برف همراه با مه گاهی کولاک برف پیش‌بینی می‌شود. 

طی امروز تا چهارشنبه (۱۸ تا ۲۰ بهمن‌ماه) شاهد روند تدریج افزایش دما و برای روز جمعه (۲۲ بهمن‌ماه) شاهد کاهش دما خواهیم بود.

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، آبعلی و ایستگاه فیروزکوه (امین آباد) با دمای ۱۱- درجه سانتیگراد سردترین نقطه استان تهران در ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده است.

همچنین آسمان تهران فردا (۱۹ بهمن‌ماه) صاف تا قسمتی ابری به‌تدریج غبار محلی با بیشترین و کمترین دمای۱۱ و ۲ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود. چهارشنبه (۲۰بهمن‌ماه) آسمان تهران صاف تا قسمتی ابری وغبارآلود خواهد بود و دمای هوا در گرم‌ترین و سردترین زمان به ۱۴ و ۴ درجه سانتیگراد می‌رسد.

آسمان تهران ابری است

پیش‌بینی‌های انجام‌ شده در شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران نشان می‌دهد که در صبح امروز(۱۸ بهمن‌ماه) تداوم شرایط ناپایدار جو و وزش باد مؤثر سبب پراکندگی آلاینده‌ها می‌شود و کیفیت هوا در بیشتر مناطق در محدوده‌ی قابل‌قبول قرار خواهد گرفت. تداوم این شرایط جوی در طول روز از تجمع آلاینده‌ها جلوگیری خواهد کرد.

 با افزایش نسبی تندی باد تا اواخر وقت دوشنبه(۱۸ بهمن ماه) از غلظت آلاینده‌ها کاسته خواهد شد و برقراری وضعیت قابل‌ قبول در بیشتر مناطق دور از انتظار نخواهد بود.

با کاهش نسبی تندی باد همزمان با آغاز تردد خودروها در صبح روز سه‌شنبه (۱۹ بهمن‌ماه) بر میزان غلظت آلاینده‌ها افزوده خواهد شد که کاهش کیفیت هوا در مناطق پرتردد را به‌دنبال دارد. عدم وزش باد مؤثر در طول روز پراکندگی آلاینده‌ها را محدود خواهد کرد.

افزایش ترافیک تا اواخر وقت سه‌شنبه ( ۱۹ بهمن ماه) سبب افزایش غلظت ذرات معلق خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود با تداوم این شرایط جوی کیفیت هوا در برخی مناطق پرتردد در محدوده ناسالم برای گروه‌های حساس قرار بگیرد.

آلاینده شاخص هوای پایتخت طی ۲۴ ساعت گذشته «ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون» با میانگین ۶۰ بود و کیفیت هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول قرار داشت. آلاینده شاخص هم‌اکنون «ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون» با میانگین ۷۶ و کیفیت هوا در وضعیت قابل قبول است.

توصیف سامانه: پایداری در جو و سکون نسبی هوا

زمان شروع: بعدازظهر سه‌شنبه ۱۴۰۰/۱۱/۱۹

زمان پایان: ظهر پنج‌شنبه ۱۴۰۰/۱۱/۲۱

نوع مخاطره: افزایش غلظت آلاینده های جوی و کاهش کیفیت هوا

منطقه اثر: تهران، کرج، تبریز.

هواشناسی فردا

اثر مخاطره: در صورت عدم کنترل منابع آلاینده(ثابت و متحرک)افزایش آلودگی هوا تا حد ناسالم برای گروه‌های حساس و در مناطق پرتردد و صنعتی احتمال افزایش آلودگی هوا در حد ناسالم برای تمام گروه‌ها.

توصیه: اجتناب از ترددهای غیر ضروری در مناطق پرجمعیت، بویژه برای سالمندان، کودکان و افراد با سابقه بیماری، پرهیز از فعالیت‌های فیزیکی و ورزشی در فضای باز، مدیریت مصرف سوخت‌های فسیلی و زمان فعالیت واحدهای صنعتی در سطح و حومه کلان‌شهرها.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار