پیش بینی وضع هوا فردا جمعه ۷ مرداد ۱۴۰۱ / تداوم بارش‌ها در کشور / هشدار رگبار و رعد و برق در تهران

پیش بینی وضع هوا فردا جمعه 7 مرداد 1401، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از ادامه بارش‌ها در اقصی نقاط کشور خبر داد.اداره کل هواشناسی استان تهران با اشاره به تداوم فعالیت سامانه بارشی در استان تهران گفت: در ارتفاعات ...

به گزارش رصد روز، پیش بینی وضع هوا فردا جمعه ۷ مرداد ۱۴۰۱، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از ادامه بارش‌ها در اقصی نقاط کشور خبر داد.

پیش بینی وضع هوا فردا جمعه ۷ مرداد ۱۴۰۱

صادق ضیاییان در مورد وضعیت هوای کشور گفت: براساس نقشه های هواشناسی امروز( پنجشنبه ۶مردادماه)، در بخش هایی از سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، فارس، بوشهر، یزد، اصفهان، جنوب سمنان و برخی مناطق استان های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شرق لرستان، شرق خوزستان، غرب خراسان جنوبی، قم، مرکزی، تهران، البرز، قزوین، زنجان، گیلان، مازندران، گلستان، اردبیل و آذربایجان شرقی رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقت و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک پیش بینی می شود.

وی با بیان اینکه شدت بارش‌ها در فارس، نیمه غربی کرمان، غرب یزد، شرق خلیج فارس و مرکز و غرب اصفهان خواهد بود، افزود: جمعه(۷مردادماه) در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، فارس، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، یزد، شرق خوزستان، اصفهان، شمال سمنان، شرق لرستان و برخی مناطق استان های مرکزی، قم، تهران، البرز، قزوین، زنجان، همدان، خراسان شمالی، گیلان، مازندران، گلستان و شرق کردستان رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید موقت در برخی مناطق خیزش گردوخاک رخ خواهد داد که شدت بارش در غرب کرمان، فارس، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، جنوب و غرب اصفهان، شرق لرستان ، دوار شرقی خوزستان و غرب بود خواهد بود.

وی ادامه داد: شنبه (۸مردادماه) شاهد ادامه بارش ها با شدت کمتر در فارس، کرمان، هرمزگانی شهر، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، جنوب اصفهان، جنوب سیستان و بلوچستان، برخی مناطق شمال غرب، ارتفاعات شمال شرق کشور، دامنه و ارتفاعات البرز مرکزی در استان های تهران، سمنان، البرز، قزوین خواهیم بود. یکشنبه و دوشنبه در بخش هایی از جنوب، شمال غرب استان های ساحلی دریای خزر، دامنه و ارتفاعات البرز مرکزی و غربی و دامنه و ارتفاعات زاگرس مرکزی و جنوبی رگبار پراکنده رخ می دهد.

وی ادامه داد: طی پنج روز آینده در نوار شرقی کشور بویژه منطقه زابل وزش باد شدید، خیزش گردوخاک و کاهش کیفیت هوا پیش بینی می شود که از جمعه سرعت وزش باد افزایش خواهد یافت.

ضیاییان با بیان اینکه همچنین در این مدت در بخش هایی از شرق و شمال شرق کشور و طی امروز در برخی نقاط استانهای سمنان، تهران، البرز، قم، قزوین، مرکزی و شمال اصفهان سرعت وزش باد افزایش خواهد یافت که خیزش گردوخاک و کاهش کیفیت هوا در برخی از این مناطق انتظار می رود. گفت:  امروز و فردا( ۶و ۷مردادماه ) دریای خزر و از امروز تا شنبه دریای عمان، خلیج فارس و تنگه هرمز مواج است.

وی در مورد وضعیت هوای تهران نیز با بیان اینکه برای تهران آسمانی قسمتی ابری و در هنگام عصر وزش باد شدید و گرد و خاک پیش بینی می شود گفت: برای آسمان تهران در هنگام شب نیز احتمال رعد و برق گاهی وزش باد پیش بینی می شود.

بالا آمدن سطح آب و آب‌گرفتگی معابر در تهران

پیش بینی وضع هوای تهران فردا جمعه ۷ مرداد ۱۴۰۱

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، آسمان تهران امروز قسمتی ابری همراه با وزش باد شدید و گرد و خاک خواهد بود و با تداوم فعالیت سامانه بارشی، آب‌گرفتگی معابر مورد انتظار است.

بر اساس بررسی داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، وضعیت جوی استان تهران تا پنج روز آینده، با تداوم فعالیت سامانه بارشی، آسمان در اکثر نواحی استان به ویژه نیمه شمالی و ارتفاعات در بعضی ساعات نیمه ابری تا ابری همراه با رگبار و رعدوبرق و در مناطق مستعد با احتمال بارش تگرگ و نیز گاهی وزش باد شدید بخصوص در غرب و نیمه جنوبی با خیزش موقت گردوخاک (احتمال توفان گردوخاک)، کاهش دید و کیفیت هوا پیش بینی می‌شود.

با توجه به ماهیت این سامانه، آب گرفتگی معابر و جاری شدن روان آب در مسیل‌ها و بالا آمدن آب رودخانه‌ها و نیز وقوع توفان گردوخاک (در مناطق مستعد خیزش گردوخاک) مورد انتظار است. همچنین فردا شاهد کاهش نسبی دما خواهیم بود و تا روز دوشنبه شاهد تغییرات محسوس دمایی نخواهیم بود.

 

اداره کل هواشناسی استان تهران با اشاره به تداوم فعالیت سامانه بارشی در استان تهران گفت: در ارتفاعات و نیمه شمالی استان تهران رگبار و رعد و برق مورد انتظار است.

 اداره کل هواشناسی تهران با صدور هشدار نارنجی از تداوم فعالیت سامانه بارشی طی روزهای شنبه و یکشنبه( ۸ و ۹ مردادماه) خبرداد.

نوع مخاطره حاصل از این سامانه رگبار و رعدوبرق، در نواحی مستعد بارش تگرگ، وزش باد شدید و خیزش گردو خاک در مناطق مستعد خواهد بود.

منطقه اثر این سامانه استان تهران، به ویژه ارتفاعات و نیمه شمالی است. این پدیده می‌تواند سبب جاری شدن روان‌آب و آب‌گرفتگی معابر، سیلابی‌شدن رودخانه‌های فصلی، صاعقه، خسارت در اثر باد شدید لحظه‌ای همراه با خیزش گردوخاک موقت و کاهش شعاع دید، اختلال در ناوگان حمل و نقل و شکستن درختان فرسوده و آسیب به صنایع و بخش‌های مختلف کشاورزی شود.

توصیه اداره کل هواشناسی در این شرایط عدم تردد و اسکان در حاشیه و بستر رودخانه‌های فصلی، عدم جابجایی عشایر کوچ‌رو، پرهیز از صعود به ارتفاعات، عدم اتراق در بستر رودخانه‌ها، عدم قرار گرفتن در مسیل‌ها، عدم پارک خودروها در کنار درختان فرسوده، عدم پرواز با هواپیماهای سبک و بالگرد، استحکام سازه‌های موقت مانند پوشش گلخانه‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و آمادگی دستگاه‌های اجرایی مانند نیروهای امدادی، راهداری، شهرداری وزارت نیرو و … جهت مقابله با بحران است.

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، ایستگاه‌ فیروزکوه با کمینه دمای ۱۰ درجه سانتیگراد خنک‌ترین نقطه استان تهران در ۲۴ ساعت گذشته بوده و بیشترین میزان بارش باران در شهرستان شهریار با ۱۱.۸ میلی متر بارش بوده است.

آسمان تهران فردا (۷ مردادماه ) نیمه ابری تا ابری در بعضی ساعت‌ها رگبار و رعد و برق و وزش باد با حداقل دمای ۲۴ و حداکثر دمای ۳۶ درجه سانتیگراد و طی شنبه (۸ مردادماه) صاف تا قسمتی ابری، گاهی بارش پراکنده و بتدریج افزایش ابر در شب، رگبار و رعد و برق  با حداقل دمای ۲۳ و حداکثر دمای ۳۷ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

هشدار رگبار و رعد و برق در تهران

معاون اداره کل هواشناسی استان تهران با تاکید بر هشدار نارنجی صادرشده مبنی بر وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک و رگبار باران در تهران تا یکشنبه (۹ مردادماه)، گزارشی از میزان بارندگی و بیشینه سرعت وزش باد طی ۲۴ساعت گذشته در استان ارائه داد.

مازیار غلامی گزارشی از مقادیر بارش ایستگاه‌های هواشناسی استان طی ۲۴ ساعت گذشته (۱۰:۳۰ روز چهارشنبه ۵ مردادماه تا ۱۰:۳۰ پنجشنبه ۶ مردادماه) گفت: بیشترین میزان بارندگی طی ۲۴ ساعت گذشته در شهریار با میزان ۱۱.۸ میلیمتر ثبت شده است.

وی افزود: میزان بارندگی در شمیرانات ۱۱.۳ میلیمتر، آبعلی۱۱.۱ میلیمتر، لواسان ۸.۹ میلیمتر، دماوند ۷.۲ میلیمتر و ایستگاه ژئوفیزیک ۷ میلیمتر ثبت شده است.

معاون اداره کل هواشناسی استان تهران از استگاه‌های چیتگر با ۰.۸ میلیمتر، ورامین ۰.۵ میلیمتر و مهرآباد ۰.۴ میلیمتر از کمترین میزان بارندگی ثبت‌شده طی ۲۴ ساعت گذشته نام برد.

وی درباره بیشینه سرعت وزش باد در ایستگاه‌های هواشناسی استان تهران طی شب گذشته و اوایل صبح امروز گفت: بیشینه سرعت وزش باد در ایستگاه‌های دماوند ۴۷ کیلومتر بر ساعت، فرودگاه مهرآباد، فرودگاه حضرت امام، چیتگر و ایستگاه ژئوفیزیک ۳۶ کیلوکتر بر ساعت، فیروزکوه ۳۲ کیلومتر بر ساعت و شمیرانات ۲۹ کیلومتر بر ساعت ثبت شده است.

غلامی درباره مخاطرات بارندگی‌های شب گذشته و شرایط جوی موجود گفت: با توجه به صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی مبنی بر مهیا بودن شرایط برای وقوع بارش‌های رگباری به‌طور لحظه‌ای شدید در سطح استان تهران به‌ویژه نیمه‌شمالی استان به‌خصوص ارتفاعات و دامنه‌ها، نواحی کوهستانی و نیز شهر تهران، وزش باد شدید و خیلی شدید و احتمال خیزش گردوخاک در نواحی غربی و نیمه‌جنوبی استان، وقوع رعدوبرق و احتمال تگرگ در مناطق مستعد به‌ویژه ارتفاعات طی بازه پنجشنبه (۶ مردادماه) لغایت یکشنبه (۹ مردادماه) هفته آینده به‌ویژه طی ساعات بعدازظهر، عصر و شب پیش‌بینی می‌شود.

وی برای جلوگیری از خسارات و آسیب‌های احتمالی توصیه کرد: در شرایط جوی موجود باید اجتناب از سفر به ارتفاعات، از استقرار در بستر و حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها و نیز تردد از بستر دره‌ها جدا خودداری گردد و از هرگونه استقرار جلوگیری به‌عمل آید.

معاون اداره کل هواشناسی استان تهران افزود: همچنین عدم جابه‌جایی عشایر کوچ رو در ارتفاعات و استقرار در مناطق امن، جمع آوری دام‌ها از حاشیه رودخانه‌ها، عدم استقرار تجهیزات و ماشین آلات در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها توصیه می‌شود.

غلامی در پایان، تصریح کرد: پاکسازی کانال‌ها و آبراهه‌ها و دهانه پل‌ها نیز از اقداماتی است که در هنگام وقوع این مخاطره جوی توصیه می‌شود. همچنین با توجه به خیزش گردوخاک و کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا به‌ویژه در نواحی غربی، مرکزی و نیمه‌جنوبی استان ناشی از وزش باد شدید و خیلی شدید طی بازه مذکور، از ترددهای غیر ضروری خودداری گردد و استحکام سازه‌های موقت و تابلوهای تبلیغاتی، عدم استقرار در نواحی مرتفع و آمادگی دستگاه‌های اجرایی امدادرسان در دستور کار قرار گیرد.

وزش باد شدید، گرد وخاک و رگبار باران در تهران تا یکشنبه

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

مطالب مرتبط