پیش بینی وضع هوا فردا دوشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ / هشدار فعالیت سامانه بارشی در ۹ استان / خیزش گرد و خاک در جنوب تهران

پیش بینی وضع هوا فردا دوشنبه 21 شهریور 1401، سازمان هواشناسی با اشاره به تداوم فعالیت سامانه بارشی در ۹ استان نسبت به اتراق در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها و خسارت به محصولات کشاروزی هشدار داد.

به گزارش رصد روز، پیش بینی وضع هوا فردا دوشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۱، سازمان هواشناسی با اشاره به تداوم فعالیت سامانه بارشی در ۹ استان نسبت به اتراق در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها و خسارت به محصولات کشاروزی هشدار داد.

پیش بینی وضع هوا فردا دوشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۱

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از رگبار، رعدوبرق و وزش باد در ۹ استان، افزایش نسبی دما در اردبیل و استان‌های ساحلی دریای خزر و خیزش گردوخاک در نوار شرقی کشور خبر داد.

صادق ضیاییان درباره شرایط جوی کشور اظهارکرد: براساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، امروز یکشنبه در برخی مناطق گیلان، مازندران، اردبیل، شمال آذربایجان شرقی و ارتفاعات و دامنه‌های البرز مرکزی در شمال شرق تهران و شمال غرب سمنان در بعضی ساعات رگبار و رعدوبرق رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: همچنین امروز در ارتفاعات زاگرس جنوبی واقع در جنوب و شرق کرمان، شمال هرمزگان و جنوب شرق فارس، افزایش ابر، رگبار پراکنده، گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی می‌شود.

به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا دوشنبه (۲۱ شهریورماه) در ارتفاعات البرز مرکزی در استان‌های گیلان، مازندران، تهران و سمنان بارش پراکنده و طی ساعات بعدازظهر در ارتفاعات و جنوب کرمان و ارتفاعات هرمزگان افزایش ابر و رگبار پراکنده گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقت انتظار می‌رود.

وی ادامه داد: سه‌شنبه (۲۲ شهریورماه) در اکثر مناطق کشور جوی آرام حاکم خواهدبود.

به گفته ضیاییان، از اواخر وقت چهارشنبه (۲۳ شهریورماه) در برخی نقاط شمال آذربایجان غربی و شمال آذربایجان شرقی، اردبیل و غرب سواحل خزر بارش پراکنده رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: روز پنج‌شنبه (۲۴ شهریورماه) بارش در گیلان، مازندران، اردبیل، گلستان و شمال آذربایجان شرقی پیش‌بینی می‌شود.

به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا دوشنبه و سه‌شنبه در اردبیل و استان‌های ساحلی دریای خزر روند نسبی افزایش دما حاکم است.

ضیاییان ادامه داد: امروز در برخی ساعات در شرق، شمال شرق، بخش‌هایی از مرکز و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی وزش باد شدید و در برخی مناطق به‌ویژه منطقه زابل خیزش گردوخاک پیش‌بینی می‌شود، همچنین در ایلام و خوزستان در برخی ساعات سرعت وزش باد افزایش می‌یابد که می‌تواند موجب خیزش گردوخاک به‌ویژه در نوار مرزی این دو استان شود.

وی خاطرنشان کرد: دوشنبه در برخی ساعات در نوار شرقی کشور به‌ویژه منطقه زابل و نوار مرزی خوزستان و ایلام، چهارشنبه در بخش‌هایی از غرب و شمال غرب کشور، پنج‌شنبه در بخش‌هایی از شمال شرق و جنوب غرب کشور سرعت وزش باد افزایش خواهد یافت که در مناطق مستعد، خیزش و نفوذ گرد و خاک دور از انتظار نیست.به گفته ضیاییان طی امروز دریای خزر مواج است.

هواشناسی فردا دوشنبه 21 شهریور 1401

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده اظهارکرد: آسمان تهران فردا (۲۱ شهریور) صاف تا کمی ابری و در بعضی ساعات وزش باد با حداقل دمای ۲۰ و حداکثر دمای ۳۱ درجه سانتیگراد و طی ‌سه‌شنبه (۲۲ شهریور) صاف و در بعضی ساعات وزش باد با حداقل دمای  ۲۱ و حداکثر دمای ۳۳ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیاییان در پایان گفت: طی امروز و فردا (۲۰ و ۲۱ شهریورماه) اهواز با دمای ۴۴ و ۴۵ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و اردبیل و شهرکرد با  دمای ۸ و ۹ درجه سانتیگراد سردترین مراکز استان‌ کشور هستند.

سازمان هواشناسی نسبت به رشد ابرهای همرفتی همراه، رگبار، رعد و برق، وزش باد شدید موقت و احتمال گردوخاک در سه استان هرمزگان، فارس و کرمان هشدار داد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ از رشد ابرهای همرفتی همراه، رگبار، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت و احتمال گردوخاک در روز یکشنبه (۲۰ شهریورماه) در شمال و غرب هرمزگان، جنوب شرق فارس، غرب کرمان خبر داد.

بر اثر این مخاطرات احتمال جاری شدن روان‌آب، آب‌گرفتگی معابر، سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی، صاعقه، خسارت در اثر باد شدید، در مناطق مستعد همراه با خیزش گردوخاک موقت و احتمال آسیب به صنعت کشاورزی وجود دارد.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب احتمالی، اجتناب از تردد و اسکان در حاشیه و بستر رودخانه‌های فصلی، عدم تردد عشایر کوچ‌رو در ارتفاعات و پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی را توصیه می‌کند.

در هشدار نارنجی‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.

 بر اساس تحلیل جدیدترین نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در برخی مناطق گیلان،‌ مازندران، اردبیل، شمال آذربایجان شرقی و ارتفاعات و دامنه‌های البرز مرکزی در شمال شرق تهران و شمال غرب سمنان در برخی ساعات رگبار و رعدوبرق روی می‌دهد.

همچنین امروز در ارتفاعات زاگرس جنوبی واقع در جنوب و شرق کرمان، شمال هرمزگان و جنوب شرق فارس افزایش ابر، رگبار پراکنده، گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی می‌شود.

فردا دوشنبه در ارتفاعات البرز مرکزی در استان‌های گیلان، مازندران، تهران و سمنان بارش پراکنده و طی ساعات بعدازظهر در جنوب و ارتفاعات هرمزگان افزایش ابر و رگبار پراکنده گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی شده است.

سه‌شنبه در اکثر مناطق کشور جو پایداری حاکم است. از اواخر وقت چهارشنبه در برخی مناطق شمال آذربایجان غربی، شمال آذربایجان شرقی، اردبیل و غرب سواحل دریای خزر بارش پراکنده روی می‌دهد.

روز پنجشنبه بارش در گیلان، مازندران، اردبیل، گلستان و شمال آذربایجان شرقی پیش‌بینی می‌شود. روزهای دوشنبه و سه‌شنبه دما در استان‌های ساحلی دریای خزر و اردبیل افزایش می‌یابد.

هشدار فعالیت سامانه بارشی در ۹ استان

پیش بینی وضع هوای تهران فردا دوشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۱

توصیف سامانه اول: ادامه فعالیت سامانه بارشی

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدوبرق. وزش باد شدید موقت

منطقه اثر:

یکشنبه ۱۴۰۱/۰۶/۲۰: شمال آذربایجان شرقی، شمال و شرق اردبیل، شمال تهران، نیمه شمالی سمنان، غرب و شمال هرمزگان، شرق فارس، ارتفاعات مازندران، جنوب غرب و غرب کرمان.

دوشنبه ۱۴۰۱/۰۶/۲۱: غرب و دامنه و ارتفاعات مرکز کرمان، ارتفاعات شمال تهران.

اثر مخاطره: احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه ها و مسیل‌ها، کاهش شعاع دید، اختلال در ترددهای برون شهری، احتمال صاعقه، احتمال آب‌گرفتگی محلی معابر، احتمال آسیب به سازه‌های موقت.

توصیه: پرهیز از هرگونه تردد و اسکان موقت مسافران در حاشیه رودخانه ها و مسیل‌ها. احتیاط از هرگونه فعالیت های کوهنوردی، احتیاط در سفرهای برون شهری، احتیاط جابجایی عشایر کوچ‌رو، اقدامات پیشگیرانه از خسارت در فعالیت‌های کشاورزی.

توصیف سامانه دوم: افزایش گرادیان فشاری

نوع مخاطره: وزش باد شدید، در مناطق مستعد توام با خیزش گردوخاک

منطقه اثر:

یکشنبه ۱۴۰۱/۰۶/۲۰: جنوب و شرق خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، جنوب سمنان، قم، جنوب تهران، شمال و شرق اصفهان، جنوب و غرب خوزستان و جنوب ایلام.

دوشنبه ۱۴۰۱/۰۶/۲۱: شرق خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، نوار شرقی خراسان رضوی و غرب خوزستان.

اثر مخاطره: وزش باد شدید و احتمال خیزش گردوخاک، احتمال کاهش کیفیت هوا و دید افقی، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال شکستن درختان کهنسال، احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل و احتمال آسیب به تأسیسات حساس به گردوغبار.

خیزش گرد و خاک در جنوب استان

توصیه: امتناع از ترددهای غیر ضروری در فضای باز برای سالمندان، کودکان و افراد آسیب پذیر با بیماریهای تنفسی، همراه داشتن ماسک کافی توسط زائرین شرکت کننده در راه‌پیمایی اربعین در عبور از گذرگاه‌ها، پایش شاخص آلودگی توسط دستگاه‌های ذیربط و اتخاذ تصمیم مطابق با مقررات، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌ها نیمه کاره و استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها.

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار