پیش بینی وضع هوا فردا سه شنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۱ / هوا گرم‌تر می‌شود / خیزش گردوخاک و کاهش کیفیت هوا در نقاط مختلف کشور

پیش بینی وضع هوا فردا سه شنبه 14 تیر 1401، سازمان هواشناسی با هشدار نسبت به سیلابی‌شدن رودخانه‌های فصلی در برخی استان‌ها از تداوم آلودگی ناشی از گردوخاک و افزایش دما در اکثر مناطق کشور خبر داد.

به گزارش رصد روز، پیش بینی وضع هوا فردا سه شنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۱، سازمان هواشناسی با هشدار نسبت به سیلابی‌شدن رودخانه‌های فصلی در برخی استان‌ها از تداوم آلودگی ناشی از گردوخاک و افزایش دما در اکثر مناطق کشور خبر داد.

پیش بینی وضع هوا فردا سه شنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۱

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از وقوع رگبار باران و رعد و برق در نواحی مختلف کشور، وزش باد شدید و خیزش گردوخاک به همراه کاهش کیفیت هوا در برخی استان‌ها خبر داد.

صادق ضیاییان درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: طبق آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی امروز (۱۳ تیرماه) در مناطقی از اردبیل، گیلان، مازندران و ارتفاعات البرز مرکزی ابرناکی و بارش باران گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید رخ می‌دهد همچنین در نیمه جنوبی سیستان‌وبلوچستان، ارتفاعات جنوب کرمان، شمال و شرق هرمزگان در ساعات بعدازظهر افزایش ابر، گاهی رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید همراه با خیزش گردوخاک رخ می‌دهد. طی این روز دامنه‌های جنوبی البرز، مناطقی از مرکز، شرق و شمال شرق کشور وزش باد شدید رخ می‌دهد که در بعضی ساعات سبب خیزش گردوخاک و کاهش کیفیت هوا و دید افقی می‌شود.

وی افزود: سه‌شنبه (۱۴ تیرماه) در جنوب سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان، ارتفاعات جنوب کرمان و جنوب شرق فارس در ساعات بعداز ظهر رشد ابرهای همرفتی، رگبار و رعدوبرق انتظار می‌رود و در مناطقی از شرق، شمال شرق و مرکز کشور وزش باد ادامه خواهد داشت.

به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در استان‌های مرزی ایلام، خوزستان، بوشهر و جنوب فارس نیز وزش باد همراه با گردوغبار پدیده‌ حاکم خواهد بود. در نیمه شرقی سواحل دریای خزر، دامنه های جنوبی البرز واقع در تهران، سمنان و در شمال شرق کشور نیز روند کاهش نسبی دما حاکم است.

وی افزود: چهارشنبه و پنجشنبه ( ۱۵ و ۱۶ تیرماه) نیز در غالب مناطق کشور، جوی پایدار همراه با افزایش نسبی دما استقرار می‌یابد و فقط در جنوب سیستان‌وبلوچستان برخی نقاط هرمزگان افزایش ابر و رگبار پراکنده پیش‌بینی می‌شود. وزش باد شدید در بعضی ساعات همراه با گردوخاک در شرق، جنوب شرق و مناطقی از مرکز کشور ادامه خواهد داشت.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا افزود: جمعه (۱۷ تیرماه) در شمال آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی افزایش ابر، وزش باد و رگبار پراکنده رخ می‌دهد و آسمان در مناطقی از شمال غرب و غرب کشور غبارآلود پیش‌بینی می‌شود همچنین وزش باد در جنوب خوزستان، بوشهر و شمال خلیج فارس افزایش می‌یابد.

به گفته ضیاییان تا اواسط امروز دریای خزر و تا پنج روز آینده شرق دریای عمان مواج خواهد بود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده نیز اظهار کرد: آسمان تهران فردا (۱۴ تیرماه) صاف و در بعضی ساعات وزش باد با حداقل دمای ۱۹ و حداکثر دمای ۳۲ و روز چهارشنبه (۱۵تیرماه) آسمان صاف و گاهی وزش باد با حداقل دمای ۲۱ و حداکثر دمای ۳۳ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

هواشناسی فردا سه شنبه 14 تیر 1401

ضیائیان در پایان گفت: طی امروز و فردا (۱۳ و ۱۴ تیرماه) اهواز با دمای ۴۵ و ۴۶ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و اردبیل و زنجان با دمای ۹ و ۱۰ درجه سانتیگراد سردترین مراکز استان کشور هستند.

بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در مناطقی از اردبیل، گیلان، مازندران و ارتفاعات البرز مرکزی ابرناکی، بارش باران،‌گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید روی می‌دهد و در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان،‌ ارتفاعات جنوب کرمان، شمال و شرق هرمزگان در ساعات بعدازظهر افزایش ابر،‌ رگبار، وزش باد شدید موقتی و رعدوبرق همراه با خیزش گردوخاک روی می‌دهد.

امروز در دامنه‌های جنوبی البرز، مناطقی از مرکز، شرق و شمال شرق کشور وزش باد شدید روی می‌دهد که در برخی ساعات سبب خیزش گردوخاک و کاهش کیفیت هوا و دید افقی می‌شود.

سه‌شنبه در جنوب سیستان و بلوچستان، هرمزگان، ارتفاعات جنوب کرمان و جنوب شرق فارس در ساعات بعدازظهر رشد ابرهای همرَفتی،‌ رگبار و رعدوبرق انتظار می‌رود و در مناطقی از شرق، شمال شرق و مرکز وزش باد ادامه خواهد داشت.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی امروز و فردا در استان‌های مرزی ایلام، خوزستان،‌ بوشهر و جنوب فارس نیز وزش باد همراه با گردوغبار پدیده حاکم است.

روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در اکثر مناطق کشور جو پایدار همراه با افزایش نسبی دما استقرار می‌یابد و تنها در جنوب سیستان و بلوچستان و برخی مناطق هرمزگان افزایش ابر و رگبار پراکنده پیش‌بینی می‌شود.

روز جمعه در شمال آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی افزایش ابر،‌ وزش باد و رگبار پراکنده پیش‌بینی می‌شود و آسمان در مناطقی از شمال غرب و غرب کشور غبارآلوده است.

پیش بینی وضع هوای تهران فردا سه شنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۱

بر اساس بررسی داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی وضعیت جوی استان تهران در بعضی ساعت‌ها همراه با وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک همچنین افزایش تدریجی دما از چهارشنبه (۱۵ تیر) پیش‌بینی می‌شود.

بر اساس بررسی داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، وضعیت جوی استان تهران طی پنج روز آینده، آسمانی صاف تا کمی ابری، در بعضی ساعات همراه با وزش باد گاهی وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.

از روز دوشنبه تا سه‌شنبه ( ۱۳ و ۱۴ تیرماه) در پاره‌ای از نقاط به ویژه در نواحی جنوبی و غربی استان در ساعات عصر و شب گاهی وزش باد شدید و گردوخاک و در ارتفاعات به ویژه در ارتفاعات شمال شرقی افزایش ابر با احتمال رگبار باران انتظار می‌رود.

خیزش گردوخاک و کاهش کیفیت هوا در نقاط مختلف کشور

امروز و فردا کاهش نسبی دما و از چهارشنبه روند تدریجی افزایش دما پیش‌بینی می‌شود.

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، ورامین با بیشینه دمای ۳۸ درجه سانتیگراد گرمترین نقطه استان تهران در ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده است.

آسمان تهران فردا ( ۱۴ تیر) صاف، کمی ابری و در بعضی ساعات غبار محلی و رقیق در بعدازظهر و شب ، وزش باد و گاهی گردوخاک با حداقل دمای ۱۹ و حداکثر دمای ۳۱ درجه سانتیگراد و طی چهارشنبه (۱۵تیر) صاف و از بعدازظهر وزش باد با حداقل دمای ۲۱ و حداکثر دمای ۳۲ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از ثبت یک روز بسیار ناسالم برای هوای پایتخت خبر داد و گفت: با افزایش غلظت ذرات معلق از بعد از ظهر دیروز (۱۲ تیر)، شاخص برخط آلاینده ذرات معلق کوچک‌تر از ۱۰ میکرون به تدریج با افزایش چشمگیر، در شرایط بسیار ناسالم و حتی در بعضی ساعات در شرایط خطرناک قرار گرفت.

سید محمدمهدی میرزایی قمی با اعلام اینکه ادامه این روند منجر به افزایش شاخص برخط این آلاینده از نیمه شب شد تا آنکه در ساعت ۲ بامداد امروز ( ۱۳ تیر) با ثبت عدد ۴۳۲، شاهد شرایط خطرناک برای شهروندان بودیم، افزود: از این ساعت به بعد، به تدریج غلظت  ذرات معلق کاهش یافت تا اینکه شاخص برخط آلاینده مذکور در ساعت ۹ صبح امروز به عدد ۱۰۰ رسید و در شرایط قابل قبول قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اعلام اینکه شاخص ۲۴ ساعته شهر تهران به لحاظ آلاینده ذرات معلق کوچک‌تر از ۱۰ میکرون در ساعت ۱۱ صبح امروز با عدد ۲۶۱ در شرایط بسیار ناسالم قرار داشت، خاطرنشان کرد: ذرات معلق کوچک‌تر از۲.۵ میکرون نیز با شاخص ۲۴ ساعته ۱۶۳، شرایط ناسالم را برای همه شهروندان رقم زد.

میرزایی قمی از عموم شهروندان به‌ویژه افرادی که در شرایط خاص به لحاظ سلامت قرار دارند، درخواست کرد تا با پیگیری اخبار مربوط به کیفیت هوا، نسبت به حضور خود در اماکن عمومی حساس‌تر هستند و با توجه به تعطیلی امروز ادارات و مدارس پایتخت از تردد غیر ضرور در سطح شهر خودداری کنند.

توصیف سامانه اول: رشد ابرهای همرَفتی و تقویت بارش‌های رگباری با رعدوبرق

زمان شروع: دوشنبه ۱۴۰۱/۰۴/۱۳

زمان پایان: سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۴/۱۴

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدوبرق و تندباد لحظه‌ای و در مناطق مستعد احتمال تگرگ

منطقه اثر:

دوشنبه ۱۴۰۱/۰۴/۱۳: هرمزگان، جنوب کرمان، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان.

سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۴/۱۴: هرمزگان و جنوب کرمان، جنوب شرق فارس و نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: جاری شدن روان‌آب و آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی، صاعقه، خسارت بر اثر باد شدید لحظه‌ای همراه با خیزش گردوخاک و کاهش شعاع دید و احتمال اختلال در پرواز و کمک‌رسانی به مناطق زلزله‌زده.

توصیه: خودداری از تردد و اسکان در حاشیه و بستر رودخانه‌های فصلی، عدم صعود به ارتفاعات، عدم پارک خودروها کنار درختان کهنسال، عدم پرواز با هواپیماهای سبک و بالگرد، آمادگی شهرداری و دستگاه‌های امدادی.

توصیف سامانه دوم: شدت‌گرفتن بادهای ۱۲۰روزه

زمان شروع: دوشنبه ۱۴۰۱/۰۴/۱۳

زمان پایان: سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۴/۱۴

نوع مخاطره: وزش بادشدید تا خیلی شدید، توفان گردوخاک

منطقه اثر:

دوشنبه ۱۴۰۱/۰۴/۱۳: شمال سیستان و بلوچستان.

سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۴/۱۴: شمال سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: خیزش گردوخاک، کاهش شدید دید و کیفیت هوا، کاهش محسوس دما، احتمال خسارت به تأسیسات، محصولات کشاورزی و گلخانه‌ها، برخی ساعات افزایش غبار در مناطق مرکزی و شرقی استان، احتمال تأخیر یا لغو برخی پروازها

توصیه: خودداری از قرارگیری در فضای باز، منع فعالیت‌های کویرنوردی در شمال غرب استان، احتیاط تردد در جاده‌های مواصلاتی شمال استان، آمادگی دستگاههای امدادی و فرمانداری‌ها، اقدام لازم توسط دانشگاههای علوم پزشکی، اجتناب از پرواز با بالگرد و هواپیماهای سبک.

هوا گرم‌تر می‌شود

توصیف سامانه اول: وزش باد و گردوخاک

نوع مخاطره: وزش باد نسبتاً شدید، در مناطق مستعد گردوخاک و در استان‌های مرزی نفوذ گردوغبار

منطقه اثر:

دوشنبه ۱۴۰۱/۰۴/۱۳: سمنان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، اصفهان، تهران، نوار شرقی کرمان.

اثر مخاطره: کاهش شعاع دید، کاهش کیفیت هوا، احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات، احتمال شکستن درختان کهن‌سال و احتمال خسارت به سازه‌های موقت، احتمال اختلال در ناوگان حمل‌ونقل.

توصیه: عدم قرارگیری در فضای باز برای افراد آسیب‌پذیر در مواقع بروز گردوخاک، عدم توقف و پارک خودرو اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره و استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها.

توصیف سامانه دوم: رگبار موقتی باران و رعدوبرق و وزش باد

نوع مخاطره: رگبار و رعدوبرق (در مناطق مستعد بارش تگرگ) و وزش باد شدید موقتی

منطقه اثر:

دوشنبه ۱۴۰۱/۰۴/۱۳: ارتفاعات و دامنه‌ای گیلان، مازندران، شمال آذربایجان شرقی، شمال آذربایجان غربی و اردبیل.

اثر مخاطره: احتمال آبگرفتگی معابر و جاری شدن روان‌آب به‌شکل محدود و محلی، احتمال صاعقه، احتمال کاهش شعاع دید، احتمال شکستن درختان فرسوده.

توصیه: احتیاط در عبور از ارتفاعات، عدم پارک خودرو اطراف درختان فرسوده

توصیف سامانه: افزایش سرعت باد

نوع مخاطره: افزایش ارتفاع امواج در ساحل و فراساحل بین ۱ تا ۱.۵ متر

منطقه اثر: دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان و مازندران

اثر مخاطره: احتمال غرق شدن شناگران، احتمال آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی، خسارت به قایق و شناورهای کوچک.

توصیه: احتیاط در شنا، احتیاط در ترددهای دریایی به‌ویژه تردد با شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی و در نظر گرفتن تمهیدات لازم توسط فعالان دریایی.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار