پیش بینی وضع هوا فردا پنج شنبه ۹ تیر ۱۴۰۱ / بارش باران پراکنده در استان های شمالی / خیزش گرد و خاک در ۹ استان

سازمان هواشناسی از ماندگاری توده هوای گرم در سراسر کشور تا جمعه و بارش باران، رعدوبرق و وزش باد طی امروز تا یکشنبه هفته آینده در برخی استان‌ها خبر داد.

به گزارش رصد روز، پیش بینی وضع هوا فردا پنج شنبه ۹ تیر ۱۴۰۱ ، سازمان هواشناسی از ماندگاری توده هوای گرم در سراسر کشور تا جمعه و بارش باران، رعدوبرق و وزش باد طی امروز تا یکشنبه هفته آینده در برخی استان‌ها خبر داد.

پیش بینی وضع هوا فردا پنج شنبه ۹ تیر ۱۴۰۱

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از تداوم گرمای هوا در کل کشور، رگبار پراکنده در نوار شمالی و خیزش گرد و خاک در جنوب کشور خبر داد.

صادق ضیاییان  درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: چهارشنبه (۸ تیرماه) در شمال آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل، ارتفاعات البرز مرکزی در ساعات بعدازظهر افزایش ابر و رگبار پراکنده رخ می‌دهد و در سایر مناطق کشور جوی آرام و پایدار حاکم است.

وی افزود: پنجشنبه و جمعه (۹ و ۱۰ تیرماه) استقرار هوای گرم و پایدار در کل کشور تداوم خواهد داشت. بعدازظهر شنبه (۱۱ تیرماه) در شمال آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، اردبیل و غرب گیلان افزایش ابر گاهی رگبار پراکنده و وزش باد رخ می‌دهد همچنین در جنوب سیستان و بلوچستان افزایش ابر و رگبار و رعد و برق انتظار می‌رود.

به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا یکشنبه (۱۲ تیرماه) علاوه بر مناطق شمال آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی و اردبیل در سواحل دریای خزر نیز بارش باران همراه با وزش باد شمالی و کاهش نسبی دما رخ می‌دهد طی این روز دریای خزر مواج است و در نوار شمالی کشور نیز وزش باد و کاهش نسبی دما قابل توجه است و بعداز ظهر در جنوب سیستان و بلوچستان شرق هرمزگان و ارتفاعات کرمان رشد ابرهای همرفتی و رگبار پراکنده رخ می‌دهد.

ضیاییان ادامه داد: طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه وزش باد در شرق کشور به‌ویژه منطقه زابل پدیده حاکم و در روزهای شنبه و یکشنبه وزش باد تقویت می‌شود و سبب خیزش گردوخاک در این مناطق خواهد شد.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده اظهارکرد: آسمان تهران فردا (۹ تیرماه) صاف و از بعد از ظهر وزش باد و گاهی وزش باد شدید با حداقل دمای ۲۶ و حداکثر دمای ۴۱ درجه سانتیگراد و طی ‌جمعه (۱۰ تیرماه) صاف و در اواسط روز وزش باد با حداقل دمای  ۲۶ و حداکثر دمای ۴۱ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیاییان در پایان گفت: طی امروز و فردا ( ۸ و ۹ تیرماه) اهواز با دمای ۴۸ و۴۹ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و شهرکرد با  دمای ۱۱ درجه سانتیگراد سردترین مراکز استان‌ کشور هستند.

خیزش گرد و خاک در نیمه غربی و جنوبی استان

بر اساس نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در شمال آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل،‌ ارتفاعات البرز مرکزی در ساعات بعدازظهر افزایش ابر و رگبار پراکنده پیش‌بینی شده است، در سایر مناطق کشور جو آرام و پایداری حاکم خواهد بود.

پنجشنبه و جمعه استقرار هوای گرم و پایدار در کل کشور تداوم دارد. بعدازظهر شنبه هفته آینده در شمال آذربایجان غربی،‌ آذربایجان شرقی، اردبیل و غرب گیلان افزایش ابر همراه با وزش باد و رگبار پراکنده روی می‌دهد. در جنوب سیستان و بلوچستان نیز افزایش ابر، رگبار و رعدوبرق انتظار می‌رود.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی یکشنبه آینده علاوه بر شمال آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل در سواحل دریای خزر نیز بارش باران، همراه با وزش باد شمالی و کاهش نسبی دما روی می‌دهد.

پیش بینی وضع هوای تهران فردا پنج شنبه ۹ تیر ۱۴۰۱

بر اساس بررسی داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، وضعیت جوی استان تهران صاف و گاهی کمی ابری و خیزش گرد و خاک در نیمه جنوبی و غربی استان پیش‌بینی می‌شود.

بر اساس بررسی داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، وضعیت جوی استان تهران طی پنج روز آینده آسمانی صاف در ارتفاعات گاهی کمی ابری در بیشتر ساعت‌ها همراه با وزش باد و گاهی وزش باد نسبتا شدید تا شدید و در مناطق مستعد با خیزش موقت گردوخاک به‌ویژه روزهای چهارشنبه، شنبه و یکشنبه(۱۲،۱۱،۸ تیرماه) در نیمه‌غربی و جنوبی درساعات عصر و شب پیش‌بینی می‌شود.

روز شنبه ماندگاری هوای گرم و از روز یکشنبه کاهش ۳ تا ۶ درجه دما مورد انتظار است.

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، ورامین با بیشینه دمای ۴۵ درجه سانتیگراد گرمترین ایستگاه استان تهران در ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده است.

آسمان تهران فردا ( ۹ تیر) صاف تا قسمتی ابری و گاهی وزش باد شدید با احتمال گرد و غبار در بعد از ظهر با حداقل دمای ۲۷ و حداکثر دمای ۴۰ درجه سانتیگراد و طی ‌سه‌شنبه (۱۰ تیر) صاف و وزش باد ملایم  گاهی وزش باد شدید از بعد از ظهر با حداقل دمای ۲۸ و حداکثر دمای ۴۰ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی نسبت به وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در۹ استان ،افزایش سرعت باد و ارتفاع امواج تا سه متر و احتمال غرق شدن شناگران، شکستن درختان کهنسال و نهال‌ها و سقوط اشیاء از ارتفاعات هشدار داد.

 سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رنگ از افزایش سرعت باد و افزایش ارتفاع امواج در ساحل و فراساحل بین ۲ تا ۳ متر در شرق دریای عمان و مناطق ساحلی و دور از ساحل سیستان و بلوچستان خبر داد.

در این شرایط جوی خطر غرق شدن شناگران، آسیب رسیدن به قفس‌ها و تورهای صیادی، خسارت به قایق و شناورهای کوچک و اختلال در فعالیت‌های دریایی دور از انتظار نیست.

هواشناسی فردا تداوم گرمای هوا در کل کشور

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌های احتمالی ممنوعیت شنا، محدودیت و احتیاط در ترددهای دریایی به‌ویژه تردد با شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی و در نظر گرفتن تمهیدات لازم توسط کلیه فعالان دریایی را توصیه می‌کند.

در ادامه سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد رنگ از افزایش گرادیان فشاری و وزش بادشدید در نیمه‌شرقی در اواخر شب و صبح، خیزش گردوخاک، در مناطق مستعد توفان گردوخاک و در بستر رودخانه‌های خشک شده توفان شن از بعد از ظهر چهارشنبه تا بعد از ظهر شنبه( ۸ تا ۱۱ تیرماه) خبر داد.

این شرایط جوی روز چهارشنبه در شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، نوار شرقی و نیمه جنوبی خراسان رضوی، شمال شرق کرمان و نوار شرقی سمنان، پنج‌شنبه در خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، نوار شرقی و نیمه جنوبی خراسان رضوی، نوار شرقی سمنان، شمال شرق کرمان، جمعه در خراسان جنوبی، نیمه جنوبی و نوار شرقی خراسان رضوی، شمال سیستان و بلوچستان، نیمه غربی خوزستان و نوار غربی ایلام و شنبه در خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، نیمه شرقی خراسان رضوی، نیمه شرقی سمنان، شمال شرق اصفهان، نیمه غربی خوزستان و نیمه‌غربی غربی ایلام مورد انتظار است.

این مخاطره جوی کاهش شعاع دید، احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، احتمال شکستن درختان کهنسال و نهال‌ها، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال آسیب به صنایع حساس به گردوخاک را به دنبال دارد.

به توصیه سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌های احتمالی اجتناب از حضور در فضای باز به‌ویژه گروه‌های حساس، مستحکم کردن سازه‌های موقت، استفاده از بادگیر و قیم در باغات، مدیریت و محافظت از صنایع حساس به گردوخاک در دستور کار قرار گیرد.

سازمان هواشناسی در ادامه با صدور هشدار زرد رنگ  دیگری از افزایش سرعت باد و افزایش ارتفاع امواج ۱ تا ۱.۵ متر طی روزهای شنبه و یکشنبه(۱۱ و ۱۲ تیرماه) در منطقه شمال و مرکزی خلیج فارس و استان‌های بوشهر و خوزستان و غرب استان هرمزگان خبر داد.

در اثر این مخاطره احتمال غرق شدن شناگران، احتمال آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی، خسارت به قایق و شناورهای کوچک مورد انتظار است.

برای کاهش آسیب‌های احتمالی احتیاط در شنا، احتیاط در ترددهای دریایی به‌ویژه تردد با شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی و در نظر گرفتن تمهیدات لازم توسط کلیه فعالان دریایی در دستور کار قرار گیرد.

 در هشدار نارنجی‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

افزایش ارتفاع موج تا ۳ متر در جنوب کشور

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار