پیش بینی وضع هوا فردا ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ / هشدار بارش های سیل آسا در ۱۵ استان

پیش بینی وضع هوا فردا 19 اردیبهشت 1401، سازمان هواشناسی با اشاره به بارش باران طی ۵ روز آینده نسبت به احتمال وقوع سیلاب،‌آب‌گرفتگی معابر و خسارت به محصولات کشاورزی در ۱۵ استان هشدار داد.

به گزارش رصد روز، پیش بینی وضع هوا فردا ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱، سازمان هواشناسی با اشاره به بارش باران طی ۵ روز آینده نسبت به احتمال وقوع سیلاب،‌آب‌گرفتگی معابر و خسارت به محصولات کشاورزی در ۱۵ استان هشدار داد.

پیش بینی وضع هوا فردا ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ضمن اشاره به صدور چهار هشدار طی روزهای اخیر در زمینه خیزش گرد و خاک در کشور و تهران از تداوم آلودگی هوای پایتخت تا فردا پیش از ظهر (۱۹ اردیبهشت) خبر داد.

صادق ضیاییان افزود: تا فردا قبل از ظهر خیزش گرد و خاک در تهران ادامه دارد اما شرایط شهرهای دیگر متفاوت است. شهرهای واقع در مرکز کشور گرد و خاک ظرف سه روز آینده با این وضعیت جوی مواجه می‌شوند. گردو خاک در شهرهای جنوب غرب و غرب کشور از روز سه شنبه (۲۰ اردیبهشت) دوباره تشدید می‌شود.

ضیاییان درباره این موضوع که استانداری تهران علت تعطیلی دیرهنگام مدارس به علت آلودگی هوا را تاخیر هواشناسی در اطلاع‌رسانی اعلام کرد، تاکید کرد: سازمان هواشناسی طی روزهای اخیر چهار هشدار صادر کرده است؛ یکی ۱۶ اردیبهشت توسط اداره کل هواشناسی تهران صادر شد. روز گذشته نیز این اداره کل هشدار زرد صادر کرد. ستاد مرکزی سازمان هواشناسی نیز اقدام به صدور دو هشدار هواشناسی کرد که یکی در سطح نارنجی و دیگری در سطح زرد بود و این هشدارها در سایت هواشناسی نیز قابل دسترسی است.

وی درباره علت صدور هشدار زردرنگ  – که بیشتر جنبه اطلاع‌رسانی دارد-  در شرایطی که آلودگی هوای تهران تشدید شده است، گفت: از نظر هواشناسی،  گرد و خاک دید ما تا ۳۵۰۰ را فقط کاهش داده است. در کل کشور مناطقی زیر دید ۲۰۰۰ متر خیلی کم داریم البته در شهر تهران موضوعی که باعث افزایش آلودگی می‌شود، افزوده شدن آلاینده‌ها به هوای تهران است. در نتیجه شاخص کییفیت هوا افزایش پیدا کند والا از نظر «دید» میزان گرد و خاک را در حد هشدار زرد رنگ است.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا  تاکید کرد: اگرچه خطاهایی در پیش بینی ممکن است وجود داشته  باشد اما شامل این مورد نمی‌شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه گرد و خاک تهران هم منشا داخلی و هم منشا خارجی دارد، گفت: بخش زیادی از منشا گرد و خاک پایتخت داخلی و بخشی از منشا آن خارجی است. خیزش گرد و خاک در حال حاضر در برخی استان‌های کشور از دو کانون جداگانه انجام می‌شود؛ یکی از کانون‌های داخلی است که مناطقی از کشور را درگیر کرده است و وزش باد شدید را داریم.

ضیاییان اضافه کرد: از فردا (۱۹ اردیبهشت ماه) کماکان ماندگاری گرد و خاک در اغلب مناطق کشور وجود دارد. از روز سه شنبه (۲۰ اردیبهشت ماه) استان‌های غربی کشور درگیر گرد و خاک ناشی از منابع خارجی می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با اشاره به تبعات خشکسالی بر افزایش کانون‌های گرد و خاک داخلی توضیح داد: بارش فروردین بسیار کم بود و بیش از ۲۷ درصد امسال کاهش بارش داریم.سال گذشته هم با کمبود بارش مواجه بودیم. این شرایط دست به دست هم داد تا کانون‌های گرد و غبار زیادی در کشور تشکیل شود.

هواشناسی فردا دوشنبه 19 اردیبهشت 1401

ضیاییان در پایان اظهارکرد: در حال حاضر تقریبا تمام مناطق اطراف شهرها خشک هستند و مراتعی که پیش از این سرسبز بودند، غالبا خشک شده‌اند و می‌توانند موجب ایجاد گرد و خاک شوند ولی یک سری منابعی حجم گرد و خاک زیادتری دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به صالحیه در اطراف تهران اشاره کرد.

 بر اساس نقشه‌های همدیدی و آینده نگری سازمان هواشناسی امروز در  نوار شمالی، شمال غرب، سواحل دریای خزر تا شمال شرف، مناطقی از شرق، مرکز و جنوب کشور باران گاهی همراه با وزش باد شدید،‌ رعدوبرق و در برخی مناطق ریزش تگرگ پیش‌بینی شده است.

در دامنه‌های جنوبی البرز واقع در استان‌های قزوین، البرز،‌ سمنان، مرکزی،‌ قم و اصفهان علاوه بر رگبار باران وزش باد شدید نیز روی می‌دهد. روزهای دوشنبه و سه ‌شنبه در شمال شرق،‌شمال غرب،‌سواحل دریای خزر و ارتفاعات رشته کوه البرز رگبار باران،‌ وزش باد شدید،‌رعدوبرق و در برخی مناطق ریزش تگرگ پیش‌بینی می‌شود.

روز چهارشنبه در آذربایجان غربی،‌ آذربایجان شرقی، اردبیل، غرب گیلان، ارتفاعات البرز مرکزی، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی رگبار باران،‌وزش باد شدید موقتی و رعدوبرق روی می‌دهد و در سایر مناطق کشور جو آرامی حاکم است.

پنجشنبه در شمال غرب، شمال شرق، سواحل دریای خزر،‌ ارتفاعات رشته کوه البرز رگبار باران گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید پیش‌بینی شده است.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی طی ۵ روز آینده در استان‌های غربی کشور به ویژه در ساعات بعدازظهر وزش بادشدید پدیده غالب است. طی ۲ روز آینده همچنان به برخی مناطق استان‌های غرب و جنوب غرب کشور گردوخاک کشور عراق منتقل خواهد شد. فردا و روز سه‌شنبه کاهش ۵ تا ۱۰ درجه‌ای دما در شمال شرق کشور روی می‌دهد.

پیش بینی وضع هوای تهران فردا دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱

بر اساس بررسی داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی وضعیت جوی استان تهران ابری تا نیمه ابری همراه با وزش باد شدید و کاهش کیفیت هوا پیش بینی می شود.

وزش باد شدید و تداوم غبارآلودگی تهران

بر اساس بررسی داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، وضعیت جوی استان تهران طی پنج روز آینده، آسمان کمی ابری تا نیمه ابری در بعضی ساعت‌ها همراه با وزش باد شدید به‌ویژه در ساعات بعدازظهر و شب و خیزش گردوخاک به‌ویژه در نیمه جنوبی و غرب استان و گاهی وزش باد خیلی شدید و نفوذ گرد و غبار انتقالی از غرب کشور طی امروز و فردا(۱۸ و ۱۹ اردیبهشت) همراه با کاهش دید و کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود.

طی این مدت در بعضی ساعت‌ها، افزایش ابر و گاهی رگبار باران و رعدوبرق با احتمال بارش تگرگ در نقاط مستعد به‌ویژه امروز و سه شنبه (۱۸ و ۲۰ اردیبهشت) در نیمه شمالی و ارتفاعات مورد انتظار است.

طی دو روز آینده کاهش نسبی دما به ویژه در نیمه شمالی استان پیش‌بینی می‌شود و یخبندان شبانه سطح زمین در ارتفاعات بالادست دور از انتظار نیست.

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، ایستگاه ورامین با بیشینه دمای ۳۳ درجه سانتیگراد از گرم‌ترین نقاط استان تهران در ۲۴ ساعت گذشته بوده‌ است.

آسمان تهران فردا (۱۹ اردیبهشت ) صاف تا قسمتی ابری و در بعضی ساعت‌ها گرد و خاک  گاهی وزش باد شدید با حداقل دمای ۱۷ و حداکثر دمای ۲۵ درجه سانتیگراد و طی سه‌شنبه (۲۰ اردیبهشت) قسمتی ابری در بعضی ساعت‌ها وزش باد شدید و از بعد از ظهر نیمه‌ابری تا ابری با احتمال رگبار باران با حداقل دمای ۱۸ و حداکثر دمای ۲۵ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

در حالی کیفیت هم‌اکنون هوای پایتخت۲۰۱ و در شرایط «بسیار ناسالم» است که کیفیت هوا در۲۶ ایستگاه در شرایط «ناسالم برای همه» و قرمزقرار دارد.

بر اساس آخرین اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، کیفیت هوا در ایستگاه‌های  سوهانک (منطقه ۱)، شهرداری منطقه ۲، شریف (منطقه ۲)، پاسداران (منطقه ۳)، شهرداری منطقه ۴، پونک (منطقه ۴)، دانشگاه علم و صنعت (منطقه ۴)، ژئوفیزیک (منطقه ۶)، تربیت مدرس (منطقه ۶)، دانشگاه تهران (منطقه ۶)، ستاد بحران (منطقه ۷)،  گلبرگ (منطقه ۸)، میدان فتح (منطقه ۹) و شهرداری منطقه ۱۰ در شرایط ناسالم برای همه قراردارد.

این وضعیت کیفی هوا در ایستگاه‌ای شهرداری منطقه ۱۱، میدان امام خمینی (متطق ۱۲)، پیروزی (منطقه ۱۳)، اتوبان محلاتی (منطقه ۱۴)، پارک شکوفه (منطقه ۱۴)،  شهرداری منطقه ۱۵،مسعودیه (منطقه ۱۵)،پارک سلامت (منطقه ۱۷)، شادآباد (منطقه ۱۸)، شهرداری منطقه ۱۹، شهرداری منطقه ۲۱ و  شهرداری منطقه ۲۲ حاکم است.

در ایستگاه‌های دانشگاه شهید بهشتی (منطقه ۱)، شهر ری (منطقه ۲۰)، فرمانداری شهر ری( منطقه ۲۰) و شهرک چشمه (منطقه  ۲۲) کیفیت هوا در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد.

امروز ایستگاه میدان امام خمینی (منطقه۱۲) با شاخص ۱۸۸ آلوده‌ترین ایستگاه سنجش کیفیت هوای تهران بوده است.

کیفیت هوا در ایستگاه پارک رازی ( منطقه ۱۱) قابل قبول گزارش نشده ‌است.

گفتنی است که شاخص کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود. بر اساس این تقسیم‌بندی از عدد صفر تا ۵۰ هوا “پاک”، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا “قابل قبول(سالم) یا متوسط”، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا “ناسالم برای گروه‌های حساس”، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا “ناسالم برای همه گروه‌ها”، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا “بسیار ناسالم” و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا “خطرناک” است.

هواشناسی فردا احتمال وقوع سیلاب و آب‌گرفتگی معابر

توصیف سامانه: افزایش میزان سرعت باد (شمال غربی – جنوب غربی)

زمان شروع: بعدازظهر دوشنبه ۱۴۰۱/۰۲/۱۹

زمان پایان: سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۲/۲۰

نوع مخاطره: افزایش ارتفاع مواج در ساحل و فراساحل بین ۱.۵ تا ۲.۵ متر

منطقه اثر:

دوشنبه ۱۴۰۱/۰۲/۱۹: شرق خلیج فارس و غرب تنگه هرمز، در مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای بوشهر و هرمزگان.

سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۲/۲۰: شرق خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان، در مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای جنوب بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: خطر غرق شدن شناگران، آسیب به قایق های تفریحی و شناورهای سبک، اختلال در تردد شناورهای نیمه سنگین، خسارت به قفس‌ها و پاره شدن تورهای صیادی و خسارت به تاسیسات دریایی.

توصیه: ممنوعیت شنا، جمع آوری تورها و وسایل صیادی، اجتناب از تردد با قایق‌های تفریحی و شناورهای سبک، احتیاط تردد با شناورهای نیمه سنگین، محدودیت در فعالیت‌های دریایی و تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت

توصیف سامانه اول: ادامه فعالیت سامانه بارشی

نوع مخاطره: رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقت، خیزش گردوخاک و در مناطق مستعد پدیده تگرگ

منطقه اثر:

یکشنبه ۱۴۰۱/۰۲/۱۸: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، خراسان شمالی، خراسان رضوی، شرق سمنان و اصفهان، خراسان جنوبی، کرمان.

دوشنبه ۱۴۰۱/۰۲/۱۹: اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان رضوی و ارتفاعات سمنان.

سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۲/۲۰: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، زنجان، قزوین، البرز و ارتفاعات و دامنه در گیلان و مازندران.

اثر مخاطره: احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه ها و مسیل‌ها، احتمال برخورد صاعقه و ریزش تگرگ، احتمال آب‌گرفتگی معابر بطور محلی، کاهش دید، احتمال آسیب به سازه‌های موقت

توصیه: احتیاط در تردد و توقف در حاشیه رودخانه ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو، احتیاط در چرای دام و عدم سم پاشی در مزارع

توصیف سامانه دوم: افزایش شیو فشاری

نوع مخاطره: خیزش گردوخاک، کاهش دید افقی ، کاهش کیفیت هوا، اختلال در تردد و احتمال خسارت به صنعت کشاورزی

منطقه اثر:

یکشنبه ۱۴۰۱/۰۲/۱۸: مرکزی قم، اصفهان، فارس، یزد، البرز، تهران، سمنان.

دوشنبه ۱۴۰۱/۰۲/۱۹: سمنان، یزد، خراسان جنوبی.

اثر مخاطره: وزش باد شدید و خیزش گرد وخاک، کاهش کیفیت هوا، احتمال شکستن درختان فرسوده و احتمال آسیب به سازه های موقت.

توصیه: اجتناب از قرار گرفتن در فضای باز به ویژه برای افراد آسیب پذیر،استحکام سازه‌های موقت مانند تابلوهای تبلیغاتی و غیره، عدم پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمانهای نیمه کاره.

توصیف سامانه سوم: نفوذ گرد و غبار

نوع مخاطره: کاهش دید، افزایش شاخص آلودگی و کاهش کیفیت هوا

منطقه اثر:

شنبه ۱۴۰۱/۰۲/۱۷: کرمانشاه، ایلام، خوزستان، بوشهر، نیمه غربی هرمزگان و جنوب فارس.

یکشنبه ۱۴۰۱/۰۲/۱۸: خوزستان و بوشهر.

اثر مخاطره: افزایش شاخص آلودگی هوا، کاهش دید و احتمال خسارت به صنایع حساس به گردوغبار.

توصیه: احتیاط در تردد، عدم فعالیت گروه‌های حساس در فضای باز و مدیریت در نگهداری صنایع حساس.

پیش بینی وضع هوا فردا دوشنبه 19 اردیبهشت 1401

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی

نوع مخاطره: رگبار باران،رعد و برق، در مناطق مستعد تگرگ، وزش باد شدید موقت، خیزش گردو خاک

منطقه اثر:

یکشنبه ۱۴۰۱/۰۲/۱۸: شمال آذربایجان شرقی، شمال آذربایجان غربی، شمال اردبیل، خراسان شمالی، گلستان، نیمه شمالی خراسان رضوی و ارتفاعات شرق مازندران.

دوشنبه ۱۴۰۱/۰۲/۱۹: خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، ارتفاعات و دامنه گلستان، شمال آذربایجان شرقی و شمال آذربایجان غربی.

اثر مخاطره: اختلال در تردد جاده‌ای، آب‌گرفتگی معابر، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، جاری شدن روان‌آب، برخورد صاعقه، لغزندگی جاده‌ها و خسارت به صنعت کشاورزی.

توصیه: اجتناب از سفرهای غیرضروری، پرهیز از توقف در حاشیه رودخانه ها و مسیلها، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو، پاکسازی دهانه پل‌ها و آبروها، احتیاط در تردد بین شهری و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط