چرا ETF پالایشی مانندETF بانکی-بیمه ای سودده نشد؟

کارشناس بازار سرمایه با مقایسه گروه‌های بانکی، بیمه‌ای و پالایشی با یکدیگر به بررسی دلایل افت قیمت نماد پالایش یکم پرداخت.

به گزارش رصد روز، هومن عمیدی در خصوص دلایل سودده نبودن صندوق پالایش با وجود سوددهی دارایکم که به فاصله چند ماه از این صندوق در بازار عرضه شد، به عصرمالی گفت: اساسا ماهیت این دو ETF با هم فرق دارد؛ صندوق بانکی متشکل از سهام خوب و مثبت گروه بانکی و بیمه‌ای بود که سهام آن‌ها توسط بازارگردانان به خوبی حمایت شد.

وی با تاکید بر ارزش بازار پایین صنایع بانکی در بورس و امکان حمایت بهتر از این نماد‌ها افزود: همواره سهام بانکی با قیمت پایین خود دارای جذابیت برای سرمایه گذاران هستند و همین مساله نیز به بازارگردانی این سهام کمک می‌کند.

سهام بانکی پُرپتانسیل‌تر از سایر گروه‌ها

مدیرعامل سرمایه‌گذاری آینده اندیشان ایرانیان با اشاره به عدم ارائه مجوز تاسیس بانک در کشور خاطرنشان کرد: صنعت بانکی بی رقیب مانده و نه تنها دیگر در کشور مجوزی برای تاسیس بانک داده نمی‌شود، بلکه برخی بانک‌ها نیز ملزم به ادغام شده اند. این در حالی است که ارزش بازار بانک‌های ما در بازار سرمایه ۵ یا ۶ هزار میلیارد تومان است. یعنی ارزش بازار یک بانک حتی با یک شرکت‌های کوچک غذایی نیز برابری می‌کند.

عمیدی با تاکید بر پتانسیل بالای صنایع بانکی در بازار سرمایه برای سرمایه گذاری گفت: بر این اساس ارزش بازار پایین صنایع بانکی این سهام را مستعد رشد می‌کند، آن هم در شرایطی که سهام بانکی کماکان زیر قیمت در بازار معامله می‌شوند. حتی سهام بانکی در بازار پایه فرابورس وجود دارد که با وجود پتانسل فراوان هنوز مورد توجه شایسته‌ای قرار نگرفته است.

پالایشی‌ها برای شفافیت معطل دیتای جدید هستند

مشاورهلدینگ فدک وضعیت صنایع پالایشی را نسبت به گروه بانکی پُرریسک‌تر ارزیابی کرد و گفت: در مورد سهام پالایشی که اثرمستقیم در وضعیت صندوق پالایش نیز دارند شرایط تا حدودی متفاوت است.

وی با اشاره به روشن نبودن وضعیت این صنایع به دلیل خلاء وجود اطلاعات کافی بنیادی برای تحلیل پالایشی‌ها افزود:شرکت پالایش و پخش بهای تمام شده پالایشی‌ها را به صورت علی الحساب در حساب آن‌ها وارد می‌کند؛ بنابراین، در حال حاضر اطلاعاتی مانند اینکه پالایشگاه اصفهان مواد اولیه خود را با چه نرخی می‌خرد، موجود نیست.

صبوری تا افشای اطلاعات؛ تنها راه موجود پیش رو

عمیدی، صبوری تا افشای اطلاعات سه، ۶ و ۹ ماهه را تنها راه پیش روی سهامداران پالایشی و پالایش یکم دانست و خاطرنشان کرد: چنانچه هر یک از این گزارش‌ها و اثرات مالی آن‌ها افشا شود، بخشی از این ابهام از سر صنایع پالایشی و به تَبَع آن صندوق پالایش یکم برداشته می‌شود و پس از آن می‌توان تصمیم درست تری برای خرید، نگهداری یا حتی فروش این سهام گرفت.

وی زمان ارائه این گزارشات را دی ماه عنوان کرد و یادآور شد: همین عدم شفافیت و ابهامات موجود پیرامون سهام گروه پالایشی سبب بلاتکلیفی به ویژه در سهامداران خرد و حقیقی می‌شود. به خصوص این که برخی خریداران صندوق پالایش یکم افراد غیربورسی هستند و به دلیل عدم دستیابی به سود انتظاری در این سرمایه گذاری آن هم پس از بلوکه بودن طولانی مدت سرمایه آن‌ها اقدام به فروش حتی پایین‌تر از مبلغ خرید آن می‌کنند.

چرا کسی به فکر بازارگردانی پالایشی یکم نیست؟

مدیرعامل سرمایه‌گذاری آینده اندیشان ایرانیان دلیل عدم توجه به بازارگردانی نماد پالایش یکم را ستادی نبودن سهام داران آن‌ها دانست و ادامه داد: سهامدارعمده پالایشگاه‌ها بانک رفاه است و درمورد بازارگردانی این صندوق آزادانه و بدون تکلیف عمل می‌کند.

وی با اشاره به حجم بالای سهام شرکت‌های پالایشی و سنگین بودن بازارگردانی این نماد‌ها خاطرنشان کرد: سرمایه عظیمی در این صندوق وجود دارد و بازارگردانی و حمایت از آن‌ها کار یک یا دو سهامدار نیست؛ مثلا سهمی مثل پالایش نفت اصفهان دارای حجم معاملات سنگینی است که بازارگردانی از این سهم را بسیار دشوار می‌کند.

عمیدی تصریح کرد: چنانچه قرار باشد که بازار به صورت خودجوش این سهم‌ها را مورد حمایت و بازارگردانی قرار دهد باید سازمان بورس و شرکت پخش و پالایش به توافقی برای ایجاد یک رویه درست برای قیمت تمام شده پالایشی‌ها برسند. چنانچه این رویه شکل بگیرد ابهام بازار در خصوص سهام پالایشی برطرف می‌شود و آن وقت سرمایه گذاران اعم از حقیقی و حقوی می‌توانند درباره خریدن یا نخریدن این سهام تصمیم گیری کنند و همین مساله به بازارگردانی خودجوش این صنعت نیز کمک خواهد کرد.

 

 

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید  

 

 

 

 

 

اقتصاد ۲۴

مطالب مرتبط

آخرین اخبار