چه اصلاحاتی باید از طرف دولت آینده در بازار سرمایه صورت گیرد؟

یک کارشناس بازار سرمایه می‌گوید تا وقتی بی‌اعتمادی از بین نرود روند بورس اصلاح نمی‌شود، نا‌اطمینانی برای سرمایه‌گذار آزاردهنده است و اگر قرار باشد هر روز یک قانون جدید در بازار حاکم باشد، انتظارات کاهشی خواهد شد و وضعیت فعلی نیز نتیجه همی...

به گزارش رصد روز، احمد بیات از کارشناسان بازار سرمایه به این نکته اشاره کرده که اگر آینده برای سرمایه‌گذاران روشن باشد و به بازار سرمایه اعتماد کنند، شاهد تحقق شعار اقتصادی همه نامزدهای ریاست‌جمهوری خواهیم بود. او همچنین گفته سرمایه‌گذار باید اطمینان پیدا کند در جایی که سرمایه‌گذاری می‌کند هر روز تابع مقررات جدید نمی‌شود و نباید دولت به منافع این شرکت‌ها دست‌اندازی کند.

بیات می‌گوید تا وقتی بی‌اعتمادی از بین نرود روند بورس اصلاح نمی‌شود، نا‌اطمینانی برای سرمایه‌گذار آزاردهنده است و اگر قرار باشد هر روز یک قانون جدید در بازار حاکم باشد، انتظارات کاهشی خواهد شد و وضعیت فعلی نیز نتیجه همین بی‌ثباتی است.

*‌برای گذر از وضعیت نابسامان فعلی چه اصلاحاتی باید از طرف دولت آینده درباره بازار سرمایه صورت بگیرد؟

دولت و یا آن فردی که قصد اصلاح دارد، باید به فضای عرضه و تقاضا اعتماد داشته باشد؛ یعنی بازار آزاد و بازار رقابتی را بپذیرد. بیشتر شرکت‌هایی که سهام آنها در بورس عرضه می‌شود، شرکت‌های خدماتی و صنعتی در حوزه‌های مختلف هستند که رشد اقتصادی و رونق تولید با آنها محقق می‌شود، اگر به آنها اعتماد شود و سرمایه‌گذاران به آینده این بازار اعتماد کنند، در نهایت اثر آن را در رشد اقتصادی، کاهش بیکاری و شعار اقتصادی همه نامزدهای ریاست‌جمهوری خواهیم دید.

*‌لغو معافیت مالیاتی شرکت‌های بورسی و یا عدم تعیین تکلیف نرخ خوراک پتروشیمی و نمونه‌های دیگر، چقدر اثرگذاری منفی در بازار داشته و موضع دولت آینده درباره این‌ها چه باید باشد؟

سرمایه‌گذار باید اطمینان پیدا کند در جایی که سرمایه‌گذاری می‌کند هر روز تابع مقررات جدید نمی‌شود و اینگونه نباشد که هرجایی که دولت احساس کرد دچار کمبود است مثلاً با لغو معافیت مالیاتی به منافع این شرکت‌ها دست‌اندازی کند. تا وقتی بی‌اعتمادی از بین نرود روند بورس اصلاح نمی‌شود و شاهد بهبود نخواهیم بود. به‌هرحال نتیجه انتظار سرمایه‌گذار در قیمت سهام شرکت دیده می‌شود و اگر احساس کند سودآوری شرکت در آینده بهتر از امروز خواهد بود، رغبت خرید پیدا خواهد کرد. نا‌اطمینانی برای سرمایه‌گذار آزاردهنده است و اگر قرار باشد هر روز یک قانون جدید در بازار حاکم باشد، انتظارات کاهشی خواهد شد و وضعیت فعلی نیز نتیجه همین بی‌ثباتی است.

‌*سال ۱۳۹۹ ضربه‌ای به اعتماد مردم در بورس وارد شد، مرحوم ابراهیم رئیسی نیز در همان دورانی که نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شدند، از بورس بازدید کردند و قول‌هایی دادند. در این سه سالی که از عمر دولت سیزدهم گذشته اقدامات مؤثری برای بازگشت اعتماد سرمایه‌گذاران و مردم صورت گرفت؟

نه‌تنها صورت نگرفت بلکه پسرفت کردیم. اگر اقداماتی انجام می‌شد باید شاهد بورس می‌بودیم که برعکس بود. دو مثال نرخ خوراک پتروشیمی و لغو معافیت مالیاتی بورسی از جمله اقدامات اعتمادسوز دولت بود که باعث شد روزبه‌روز اوضاع بازار بدتر شود.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط