کاردستی مضحک بیمه میهن در بورس

بیمه میهن در شرایطی در بازار سرمایه سودسازی می کند که بررسی شاخص های مالی این شرکت هرگز مؤید چنین موضوعی نیست به گزارش اختصاصی رصد روز، معدود شرکتهایی را می توان در حال حاضر مثال زد که شرایط بیمه میهن را در صنعت بیمه داشته باشند. نه مدیرع...

بیمه میهن در شرایطی در بازار سرمایه سودسازی می کند که بررسی شاخص های مالی این شرکت هرگز مؤید چنین موضوعی نیست

به گزارش اختصاصی رصد روز، معدود شرکتهایی را می توان در حال حاضر مثال زد که شرایط بیمه میهن را در صنعت بیمه داشته باشند. نه مدیرعاملی نه هیئت مدیره درست و درمانی نه صورت مالی قابل توجهی و هزاران نه دیگر کافیست که هرکس نماد میهن را ارزیابی می کند از کنار آن با احتیاط رد شود نه اینکه با خرید چنین سهمی در اتش سوءمدیریت این شرکت بیمه ای بسوزد.

سودسازی در بورس با زیان انباشته ای که ۷ سال جبران نشده!!!

بیمه میهن در شرایطی در ۶۰ روزه گذشته با بازدهی حدود ۱۳۱ درصد سودآورترین نماد در گروه بیمه بوده بلکه با لطافت الحیلی با چنین نتیجه ای در بین ۳۰ نماد برتر بازار سرمایه از حیث بازدهی در ۶۰ روز گذشته قرار گرفته است که خلق چنین نتیچه محیرالعقولی را باید یک سناریوی مضحک دانست.

بررسی ها نشان می دهد که این شرکت بیمه ای در پایان نه ماهه سال جاری بیش از ۶ هزار و ۸۸۷ میلیارد ریال زیان انباشته داشته و زیان خالص بیمه میهن نیز در همین بازه زمانی رقم یک هزار و ۳۸۳ میلیارد ریال را نشان می دهد. از طرفی زیان پایه هر سهم آن نیز ۹۳۲ ریال بوده و بررسی سایر شاخص ها نیز حکایت از افزایش بدهی به بیمه گذاران و نمایندگان، کاهش موجودی نقد و زیان عملیاتی یک هزار و ۳۹۳ میلیارد ریالی دارد.

در این شرایط با کدام متر و معیار حرفه ای چنین شرکتی می تواند در بین ۳۰ نماد برتر معاملاتی و صدرنشین گروه بیمه ای باشد. چنین نتیجه ای وقتی بیشتر مورد توجه است که نماد میهن در مقایسه با سایر نمادهای گروه بیمه ای قرار می گیرد.

دو مقایسه و چند ابهام

به عنوان مثال شرکت بیمه دانا که ۶۹ درصد بازدهی طی بازه ۶۰ روز گذشته معاملاتی داشته در پایان ۹ ماهه بیش از ۶۵ هزار میلیارد ریال سود خالص محقق کرده و سود پایه هر سهم آن ۳ هزار و ۶۱۱ ریال نشان می دهد یا شرکت بیمه کوثر که بازدهی ۶۰ روز آن در بازار سرمایه ۵۹.۲۳ درصد بوده در پایان ۹ ماهه ۱۴۰۱ بیش از ۸ هزار و ۵۱۴ میلیارد ریال سود خالص داشته سود پایه هر سهم آن نیز ۵۰۴ ریال ثبت شد.

همین دو مقایسه نشان می دهد که بازدهی ۱۳۱ درصدی بیمه میهن نه تنها منطقی به نظر نمی رسد بلکه اگر ساز و کار نظارتی بهتری در بازار سرمایه وجود داشت یقیناً امروز بازیگران این سناریو نسبت به چنین مسئله ای باید بازخواست می شدند.

هرچند برای نشان دادن حباب ایجاد شده و یا سودسازی بیمه میهن هزاران مورد دیگر را می توان مثال زد اما تا همینجا باید از مدیران آن پرسید نه به عنوان شخصیت حقوقی در این شرکت بیمه ای بلکه به عنوان افرادیکه از بیرون به ماجرا نگاه می کنند چنین رشدی منطقیست یا مضحک؟

بیمه میهن که از سال ۹۵ وارد زیان شده و پس از آن هرگز نتوانست به سودآوری دست پیدا کند با ۱.۵ میلیارد سهم در بازار دوم فرابورس فعالیت می کند و ۴.۵ برابر سرمایه ثبت شده خود زیان انباشته دارد و هرچقدر که بیشتر از اوضاع این شرکت بیمه ای می گوییم مشخص تر می شود با سود بی بنیادی طرف هستیم که معلوم نیست چه زمانی اثرات منفی خود را بر سرمایه سهامداران نشان دهد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار