کاهش قیمت گاز با مداخله اتحادیه اروپا در بازار

قیمت گاز طبیعی با اقدام اتحادیه اروپا برای مداخله در بازار و جلوگیری از تشدید بحران انرژی، برای سومین روز متوالی کاهش پیدا کرد.

به گزارش رصد روز، قیمت گاز طبیعی با اقدام اتحادیه اروپا برای مداخله در بازار و جلوگیری از تشدید بحران انرژی، برای سومین روز متوالی کاهش پیدا کرد.

قیمت پایه گاز بازار اروپا روز جاری حداکثر ۴.۸ درصد کاهش یافت و به پایین‌ترین رکورد هفت هفته گذشته رسید. اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، روز چهارشنبه نسخه کوچک‌تری از برنامه پنج بخشی خود را با هدف محدود کردن مصرف نیرو و فراهم کردن نقدینگی برای جلوگیری از درگیر شدن کل اقتصاد منطقه در بحران انرژی، ارائه خواهد کرد.

تحلیلگران گروه مالی سیتی در یادداشتی نوشتند: طرحی که رونمایی خواهد شد، احتمالا مجموعه‌ای از اصلاحات بازار و سقف قیمت است که شیوه عملکرد بازارهای انرژی اروپا را تغییر خواهد داد.

همزمان با تدابیری که طراحی می‌شوند، ذخیره سازی گاز در مخازن اروپا ادامه دارد و دو هفته دیگر زمان فصل گرمایش رسما آغاز می‌شود. طبق آمار زیرساخت گاز اروپا، مخازن ذخیره سازی اروپا حدود ۸۴ درصد پر هستند که اندکی بالاتر از میانگین پنج ساله هستند و ۸۸ درصد مخازن هم در آلمان پر شده‌اند. بخشی از این ذخیره سازی تا اکتبر پیش از این که برداشت از این ذخایر برای تامین تقاضا آغاز شود، ادامه پیدا می‌کند.

عرضه گاز روسیه در طول تابستان کاهش پیدا کرد و باعث کاهش تولید صنایع مختلف اتحادیه اروپا شد و اقتصاد این منطقه را در آستانه رکود قرار داد. تورم به بالاترین رکورد چند ساله صعود کرده و بحران هزینه زندگی عمیق شده است. این شرایط، دولت‌های اروپایی را واداشته است برای کاهش فشار افزایش هزینه‌های انرژی، مداخله کنند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، اتحادیه اروپا قصد دارد تقاضا برای نیرو را کاهش داده و درآمد اضافی شرکت‌های تولیدکننده برق از منابع دیگر بجز گاز، را محدود کند. این اقدام از طریق تعیین سقف روی قیمت نیروی تولید شده با استفاده از منابع تجدیدپذیر، لیگنیت یا هسته‌ای، انجام خواهد شد.

بهای معاملات گاز ماه آتی هلند ساعت ۹ و ۳۷ دقیقه به وقت محلی در آمستردام، با ۴.۳ درصد کاهش، به ۱۸۲.۳۳ یورو به ازای هر مگاوات ساعت رسید. قیمت‌ها در دو روز معامله گذشته، ۱۴ درصد کاهش پیدا کردند. قرارداد انگلیسی مشابه، روز سه شنبه سه درصد کاهش داشت.

بلومبرگ به نقل از یک منبع آگاه نوشت: آلمان قصد دارد از صندوق ایجاد شده برای کمک به شرکت‌ها در برابر آسیب‌های دوران پاندمی کووید، استفاده کرده و ضمانت وام برای شرکت‌های انرژی فراهم کند. بانک توسعه دولتی کی اف دبلیو بر این مکانیزم نظارت خواهد کرد و حجم ضمانتهای وام، حدود ۶۷ میلیارد یورو (۶۷.۹ میلیارد دلار) خواهد بود. دولت اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، این طرح را در نشست روز چهارشنبه هیات دولت تصویب خواهد کرد.

صدراعظم آلمان روز سه شنبه گفت: با وجود کاهش جریان گاز از روسیه، آلمان به مدد تدابیری شامل تمدید فعالیت دو نیروگاه هسته‌ای، در موقعیت خوبی برای سپری کردن زمستان قرار دارد.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار