کاهش نرخ تولد برای چهارمین سال پیاپی حاصل کدام سیاست گذاریست؟

در این سالها نرخ تورم رو به افزایش بوده و آمار بیکاری در مدار صعود قرار دارد در کنار این مسائل باید پذیرفت که امنیت شغلی طی سالهای اخیر به شدت کم شده که این موضوع بدون شک بحث تشکیل خانواده را با چالش روبرو می کند

به گزارش اختصاصی رصد روز ، جایگاه سوم منطقه ، نهم آسیا و هجدهم جهان از نظر جمعیت برای کشورمان بیانگر این موضوع است که نرخ زاد و ولد از یکی از مهمترین مسائلی است که باید به آن توجه ویژه کرد. در بررسی عوامل اثر گذار بر ازدواج در دوسطح خرد و کلان به تأثیرگذاری عوامل اقتصادی در آن می رسیم. گزارش های منتشر شده از مرکز آمار ایران نشان می دهد که نرخ تولد در چهارسال گذشته منفی بوده و این در حالیست که موضوع خانواده از ارکان توصیه های رهبر انقلاب به مسئولین کشور بوده و هست. منفی بودن نرخ تولد در کنار آمار کاهشی ازدواج طی ۴ سال ۹۳ تا ۹۷ به خوبی نشان دهنده نقطه ضعف بزرگی در بدنه مدیریت کشور است که باید به آن به درستی پرداخته شود. کاهش آمار اردواج و کاهش فرزندآوری همبستگی قوی و محکمی با مسائل اقتصادی کشور دارند.

به عقیده محسن جلال پور کشور ایران از نیم دهه ۸۰ به این طرف رشد اقتصادی نداشته و تولید سرانه آن صفر بوده این در حالیست که در این سالها نرخ تورم رو به افزایش بوده و آمار بیکاری در مدار صعود قرار دارد در کنار این مسائل باید پذیرفت که امنیت شغلی طی سالهای اخیر به شدت کم شده که این موضوع بدون شک بحث تشکیل خانواده را با چالش روبرو می کند. آنچه از آمار و ارقام برمی آید این است که در یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیا از جیث دارا بودن منابع انرژی و معادن اتفاق نگران کننده ای در حال رخ دادنست که سبب پیر شدن قاعده سنی کشور خواهد شد و تلاشهای صورت گرفته در زمینه تولید و توسعه آن را با چالش جدی روبرو خواهد ساخت.

در کنار این موضوع البته باید افزایش میانگین سنی از ۲۸ به ۳۱ سال و افزایش سن ازدواج از ۲۴ به ۲۷ سال نیز توجه کرد تا کارنامه مسئولان در زمینه اقتصادی به خوبی عیان شود.

 

با ما در رصد مهمترین اخبار و تحولات باشید

مطالب مرتبط