کاهش هفتگی ۵ تا ۶ هزار تومانی قیمت گوشت قرمز

به گزارش رصد روز،  در روز‌هایی که مرغ در حال ثبت رکورد قیمتی است بازار گوشت قرمز پس از مدتی ثبات، روند کاهش قیمت به خود گرفته است. طبق گفته کارشناسان، اصلی‌ترین دلایل این کاهش قیمت، افزایش عرضه دام‌های داخلی و افت تقاضا است. منصور پوریان،...

به گزارش رصد روز،  در روز‌هایی که مرغ در حال ثبت رکورد قیمتی است بازار گوشت قرمز پس از مدتی ثبات، روند کاهش قیمت به خود گرفته است. طبق گفته کارشناسان، اصلی‌ترین دلایل این کاهش قیمت، افزایش عرضه دام‌های داخلی و افت تقاضا است.

منصور پوریان، رئیس شورای تأمین دام کشور، در گفت و گو در اینباره به اقتصاد آنلاین گفت: عرضه دام توسط دامداران افزایشی بوده و در برخی استان‌ها حجم عرضه در سطح بسیار بالایی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: افزایش عرضه به دلیل تولید مناسب دام در پی بارندگی‌های اخیر و تشکیل مراتع کافی انجام گرفته است، ضمن اینکه با افزایش دما امکان نگهداری دام برای دامداران کمتر می‌شود.

به گفته پوریان؛ با افزایش دما مراتع کمتر شده و دام باید در دامداری تعلیف شود که با توجه به گرانی نهاده‌های خوراک دام صرفه اقتصادی ندارد، در نتیجه ترجیح دامداران عرضه حداکثری تا قبل از شروع فصل گرم است.

وی با تأکید بر اینکه همراه با افزایش عرضه، قیمت دام کاهشی شده است، افزود: تا قبل از ایام نوروز قیمت هر کیلوگرم بره تا ۵ ماه ۱۷۰ هزار تومان، قیمت هر کیلوگرم بره تا ۷ ماه ۱۶۰ هزار تومان بود که اکنون به ترتیب حداکثر هر کیلوگرم ۱۵۰ هزار تومان و ۱۴۵ هزار تومان هستند.

پوریان قیمت حال حاضر هر کیلوگرم بره با سن بالاتر را ۱۳۲ تا ۱۳۵ هزار تومان اعلام کرد.

وی تصریح کرد: روند افزایشی عرضه دام، قیمت در بازار مصرف را نیز تحت تأثیر قرار داده و اکنون شاهد کاهش ۵ تا ۶ هزار تومانی هفتگی هر کیلوگرم گوشت قرمز در بازار هستیم.

پوریان مجموع کاهش قیمت گوشت قرمز پس از نوروز را ۳۰ تا ۳۵ درصد عنوان کرد.

وی معتقد است؛ علاوه بر عرضه، کاهش تقاضا نیز در افت قیمت گوشت قرمز در بازار مصرف مؤثر بوده است که ناشی از کاهش مصرف پس از ایام نوروز و تورم حاکم بر اقتصاد کشور است.

رئیس شورای تأمین دام کشور از مسئولان خواست از هم اکنون در فکر جذب دام‌های مازاد دامدارانی باشند که با افزایش دما و خشک شدن مراتع توان نگهداری از دام‌ها را ندارند و مجبور به عرضه هستند.

پوریان اظهار کرد: جذب دام‌های مازاد می‌تواند در قالب خرید حمایتی با هدف تأمین ذخایر مورد نیاز کشور در زمان نیاز به عرضه بیشتر گوشت قرمز برای تنظیم بازار و مهار گرانی باشد.

وی همچنین توجه به صادرات کنترل شده را دیگر پیشنهاد خود برای حمایت از دامداران در روز‌های مازاد تولید برشمرد.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار