کرونای هندی با بدن انسان چه می‌کند؟

کرونای هندی، در بیش از ۷۰ کشور دنیا مشاهده شده و به سرعت در حال گسترش است. اما نوع دلتای کووید ۱۹ چه تاثیری بر بدن بیماران دارد؟

به گزارش رصد روز، بیماری کووید ۱۹ با تمام عوارضی که از خود در سراسر دنیا برجای گذشته است، هنوز به طور کامل مهار نشده و هر روز خبرهای تازه‌ای از نوع جهش یافته و تاخت و تاز این ویروس در جهان به گوش می‌رسد از جمله کرونای هندی یا دلتا.

براساس اعلام پایگاه خبری چینی سوت چاینا مورنیگ‌پست، سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که نوع دلتا ویروس کرونا که در حال حاضر در بیش از ۷۰ کشور مواردی از آن ثبت شده است، می‌رود تا به بیماری غالب ناشی از کووید ۱۹ در سطح جهان تبدیل شود.

نوع جهش یافته ویروس کرونا که کانون آن کشور هند گزارش شده است در اکثر کشورهای اروپایی در حال افزایش است و حتی در کشور آسیایی ویتنام نیز که پیشتر خبر از مهار کامل ویروس کرونا اعلام شده بود نیز نوع دلتا شایع شده است و در کشورهایی مانند استرالیا، اندونزی، سنگاپور، انگلیس، هنگ کنگ نیز خبرهایی در خصوص جهش این نوع از ویروس منتشر شده است.

مهدیس برج‌خانی، کارشناس ارشد بیوتکنولوژی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری و محقق در حوزه ایمنی، درخصوص ویژگی‌های کروناویروس جهش یافته نوع دلتا گفت: اخیرا جهش جدیدی در ویروس کرونا ایجاد شده است که منشاء آن کشور هند بوده و احتمال سرایت آن شدیدتر و قابلیت مبتلا شدن به بیماری در صورت دریافت این ویروس بیشتر گزارش شده و سریعتر منتقل می‌شود.

وی در خصوص علائم بیماری نوع دلتا نیز گفت: طبق گزارشاتی که از این نوع بیماری دریافت شده علائم این بیماری نسبت به گذشته کمی شدیدتر است و هنوز گزارشات کافی مبنی بر شدیدتر بودن علائم وجود ندارد. برای شدیدتر بودن علائم احتیاج به مطالعات بیشتری از سوی پزشکان و محققان است و می‌توان ادعا کرد که نوع دلتا هنوز اثبات شده نیست.

واکسن بر نوع دلتا اثر می‌کند؟

وی در مورد تاثیر کرونای هندی بر بدن نیز گفت: واکسن بر تمامی جهش‌های ویروس کرونا تاثیر دارد و تاکنون اطلاعاتی در خصوص عدم تاثیر واکسن بر نوع دلتا بدست نیامده است. در مجموع ثابت شده است که واکسن بر روی انواع جهش‌ها حتی نوع دلتا موثر است چرا که قطعه‌ای که برای واکسن انتخاب می‌شود معمولا اپیتوپ‌های زیادی را در بر می‌گیرد و صرفا یک نوع آنتی بادی تولید نمی‌شود.

انسان نمی‌تواند جلوی جهش ویروس را بگیرد

وی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص اینکه چه رفتارهایی توسط انسان‌باید صورت گیرد تا مانع از جهش ویروس کرونا شد، گفت: انسان نمی‌تواند مانع از جهش ویروس شود چرا که یک فرآیند طبیعی است که یک میکروارگانیسم در قالب آن جهش پیدا کند.

به گفته وی، تنها حالتی که می‌توان جلوی جهش را گرفت تسریع در واکسیناسیون است چرا که واکسن موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و مانع از ایجاد عفونت در بدن توسط ویروس خواهد شد و کاری می کند که فرصت جهش از ویروس گرفته شود تا به فرد یا افراد دیگری منتقل نشود، به عبارتی با واکسیناسیون ویروس را سرکوب کرده و اجازه دست و پا درآوردن به ویروس ندهیم تا با واکسینه شدن جمع کثیری از افراد جامعه، از این پاندمی خلاص شویم.

یک شرط برای پایان پاندمی

برج خانی تصریح کرد: کروناویروس‌ها سال‌هاست که وجود دارند و ویروس جدیدی نیستند. در واقع سارس ۲ جهشی در کروناویروس‌های قبلی ایجاد کرده و این پاندمی را بوجود آورده است. واکسیناسیون انسان را به انواع سارس ۲ ایمن خواهد کرد و اگر نوع جدیدی از این ویروس حتی در سال‌های آینده شایع شود شرکت‌های تولید واکسن قطعا با آپدیت کردن واکسن اجازه بی اثر شدن واکسن را نخواهند داد و هیچ جای نگرانی وجود ندارد به شرط آنکه مردم از تزریق واکسن نترسند و نگرانی‌های بی‌موردی نداشته و به شایعات توجه نکنند و هر واکسنی که در دسترس داشتند حتما تزریق کنند تا پاندمی ویروس به نقطه پایان برسد.

 

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

 

ایسنا

مطالب مرتبط

آخرین اخبار