کسری بودجه ۵۰۰ هزار میلیاردی عامل سقوط بورس؟

به گزارش رصد روز ، در وضعیت فعلی بازار سرمایه همه چیز از حالت کنترل خارج شده و بسیاری از تحلیلگران اعتقاد دارند بازار در شرایط فعلی از رند تصمیمات دولت تبعیت می کند تا روند تکنیکالی و وضعیت شرکتها وگرنه با انتشار گزارش شش ماهه بسیاری از ش...

به گزارش رصد روز ، در وضعیت فعلی بازار سرمایه همه چیز از حالت کنترل خارج شده و بسیاری از تحلیلگران اعتقاد دارند بازار در شرایط فعلی از رند تصمیمات دولت تبعیت می کند تا روند تکنیکالی و وضعیت شرکتها وگرنه با انتشار گزارش شش ماهه بسیاری از شرکتهای بورسی که در آن جهش های قابل ملاحظه مشاهده  می شود دلیلی برای این درجا زدن وجود ندارد. اما بررسی اقدامات دولت در مقابل بازار سرمایه نشان میدهد که این نتایج وحشتناک باعث شده تا کمترین میزان اعتماد به بازار رقم بخورد و در نتیجه شاهد فرار سرمایه از بورس باشیم.

فروش اوراق بدهی

 

بورس برای رشد نیازمند ورود نقدینگی است اما در شرایط وخیم بازار ، دولتی که در سال جاری پیش بینی می شود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد اقدام به فروش اوراق بدهی می کند. موضوعی که باعث شد تا بسیاری از سرمایه گذاران برای جبران زیان خود در بازار سرمایه به خرید اوراق رو بیاورند. بسیاری از کارشناسان این موضوع را مهمترین عامل سقوط بورس می دانند.

سر درگمی دولت در اجرای سیاستهای اثرگذار

 

موضوع مهم دیگر به مشخص نبودن سیاستهای دولت در حوزه بازار سرمایه است که علیرغم تغییرات مدیریتی هنوز نتایج روشن و مثبتی از آن دریافت نمی شود هرچند که باید منتظر نتایج بلند مدت بود اما با توجه به تبلیغاتی که در خصوص تعیین رئیس کل بانک مرکزی و ریاست جدید سازمان بورس شد همگی منتظر اثرات کوتاه مدت آن بودند.

مهمترین دلیل عدم ورود پول هوشمند به بازار

 

از دیگر دلائلی که باید به آن اشاره کرد کنترل نرخ ارز نیمایی است که این موضوع نیز سبب می شود تا بازار با ریسک مهمی روبرو شود. مهمترین مسئله ای که مانع از ورود پول هوشمند به بازار می شود به این موضوع ارتباط پیدا می کند و در نتیجه شاهد هستیم تا نگرانی های شکل گرفته از این روند مانع از صعود بورس شود.

فروش سهام عدالت

 

اما اینها همه دلائل برای سقوط بورس نیستند بلکه باید به گمانه های فروش سهام عدالت اشاره کرد که اگر اجرایی شود بازار کاملا از رمق می افتد زیرا در شرایط فعلی بازار هرگز نمی تواند در جبران آن اقدام مؤثری انجام دهد.

از مجموع این دلایل می توان اینطور برداشت که که کسری بودجه ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت در سال مهمترین عامل سقوط بورس است ورگنه با توجه به ارزندگی سهام بسیاری از شرکتها و اصلاح حداکثری بازار دلیلی برای عدم رشد بورس دیده نمی شود.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط