کلیات طرح صیانت قطعا رد می شود / اولویت کشور مقابله با تورم است

غلامرضا نوری با اشاره به گزارش مرکز پژوهش ها در خصوص تبعات زیان بار طرح صیانت گفت: اگر اعضای هیات رییسه کمیسیون طرح صیانت و سایر موافقان بر پیگیری طرح اصرار کنند، کلیات طرح، قطعا در کمیسیون رد خواهد شد.

به گزارش رصد روز، عضو کمیسیون طرح صیانت با اشاره به سرنوشت طرح پس از انتشار گزارش اخیر مرکز پژوهشها گفت: بعد از اظهارنظرهایی که در خصوص تبعات مخرب طرح صیانت از سوی برخی نمایندگان، کارشناسان و فعالان اقتصادی مطرح شد، نهایتا این طرح با پیگیری رئیس مجلس، طرح به مرکز پژوهش ها داده شد تا این مرکز اصلاحات لازم در خصوص طرح را اعمال و نظر تخصصی در خصوص آن را اعلام کند.

نوری ادامه داد: مرکز پژوهش‌های مجلس نیز روز چهارشنبه، گزارشی را در خصوص طرح منتشر کرد که در واقع تکلیف این طرح و اثرات زیان بار آن در اقتصاد و فضای کسب و کار را روشن کرد. مهمترین بخش از گزارش مرکز پژوهشها، اشاره به این واقعیت دارد که طرح با شتاب فراوان، ارائه شده، بدون اینکه ارزیابی های دقیق کارشناسی در خصوص ابعاد اجرایی آن صورت گیرد.

نماینده مردم بستان آباد در مجلس افزود: این گزارش در واقع تایید ایراد و اشکالاتی است که ماه ها توسط مخالفان طرح در مجلس و خارج از مجلس مطرح می شد. حجم ایرادات و اشکالات در گزارش مرکز پژوهشها به اندازه ای بالا است که بنیاد کلی طرح را زیر سوال می برد. اینگونه نیست که بتوان این اشکالات را نادیده گرفت و موضوع را در خلاء پیش برد.

نوری در پاسخ به این پرسش که مهمترین موارد انتقادی در گزارش مرکز پژوهشها چه مواردی را شامل می شدند؟ گفت: در گزارش به مواردی چون، کاهش سرمایه نهادی، رکود در کسب و کار مجازی، افزایش نارضایتی فعالان اقتصادی و مردم، دخالت در کسب و کار عمومی، فزایش بی ‌ثباتی در مقررات اقتصادی، ترغیب نخبگان به مهاجرت، اخلال در امنیت سرمایه گذاری و … اشاره شده است. ضمن اینکه در این گزارش تاکید شده که برای ارزیابی دقیق تر این طرح به زمان افزونتری نیاز است.

او یادآور شد: اما متاسفانه علی رغم این ارزیابی های دقیقی کارشناسی، باز هم برخی افراد و جریانات در داخل و خارج مجلس هستند که بر تصویب طرح پافشاری می کنند. مشخص نیست در شرایطی که کارشناسان اقتصادی، نهادهای اطلاعاتی و امنیتی، افکار عمومی، بسیاری از نمایندگان و حتی بازوی تحقیقاتی مجلس با یک چنین طرحی مخالفت کرده اند، چرا برخی گروه های خاص بر روی تصویب یک چنین طرح خسارت باری پافشاری می کنند.

اولویت کشور مقابله با تورم است

عضو کمیسیون طرح صیانت گفت: در شرایط فعلی، اولویت کشور، تصویب طرح‌هایی است که تورم را متوقف کند. به قیمت گذاری دستوری پایان داده و فقر مطلق را کاهش دهد و در یک کلام به بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم کمک کند. وقت گذاشتن برای طرحی که باعث نگرانی و دغدغه مردم، صاحبان سرمایه و فعالان کسب و کار شده به جز لجبازی با افکار عمومی هیچ معنا و مفهومی ندارد.

نوری گفت: به نظرم حتما باید زمان لازم برای بررسی و چکش کاری بیشتر طرح، تخصیص داده شود و طرحی مناسب، جامع و فراگیر برای ساماندهی فضای مجازی ترتیب داده شود. طرح ساماندهی فضای مجازی به جای افزایش نگرانی ها باید اعتماد مردم و صاحبان کسب و کار را جلب کند تا روند توسعه این نوع مشاغل در بستر قانونی فراهم شود.

نماینده بستان آباد اظهار داشت: بر خلاف تصور موافقان طرح صیانت، فضای مجازی نه یک ابزار لاکچری، فانتزی و غیر ضروری، بلکه گزاره ای است که به طور مستقیم با زندگی اجتماعی مردم، کسب و کار آنها و تامین نیازهای ضروری آنها ارتباط دارد. این ابزار نه فقط در مناطق برخودار، بلکه در میان دهک های محروم جامعه نیز کاربردهای فراوانی دارد . این فضا با معیشت مردم و اقتصاد خانواده ها ارتباط تنگاتنگی دارد و بسیاری از کسب و کارها در بستر فضای مجازی فعالیت دارند.

او با اشاره به اینکه از منظر حقوق شهروندی نیز فضای مجازی یکی از ارکان اصلی پاسخگویی به مطالبات اقشار مختلف جامعه است، گفت: بخش قابل توجهی از حقوق اساسی ملت در بخش هایی چون گردش آزاد اطلاعات، دولت الکترونیک ، ارائه خدمان بهاشتی و درمانی و…از طریق این فضا محقق می شود. با یک چنین دامنه اثرگذاری و اهمیت است که با راحتی نمی توان رای به محدودسازی پلتفرم های داخلی یا مسدود سازی اپلیکیشن های خارجی داد.

عضو کمیسیون طرح صیانت افزود: معتقدم تمام مطالبات عمومی جامعه در حوزه فضای مجازی را نمی توان در قالب یک طرح ساماندهی کرد و پاسخگویی به این مطالبات گسترده، نیازمند چند طرح مجزا است. همانطور که فعالیت های ارتباطی، اقتصادی، فرهنگی و…در فضای واقعی نیازمند قوانین موضوعی متفاوتی است. ساماندهی فضای مجازی نیز نیازمند طرح هایی مجزا و تخصصی است.

نوری در پایان خاطرنشان کرد: در این شرایط اگر برخی گروه های خاص در مجلس یا اعضای هیات رییسه کمیسیون طرح صیانت نسبت به تصویب یک چنین طرح، اصرار داشته باشند، قطعا کلیات طرح در کمیسیون رد خواهد شد. اکثر نمایندگان عضو کمیسیون حاضر نیستند، امضای خود را پای طرحی بنشانند که هم از منظر تخصصی و هم از منظر عمومی با اشکالات جدی روبه رو است.

مطالب مرتبط