گزارش پایان بورس امروز ۱۲ آبان ۱۴۰۰ / رشد ۲۲ هزار و ۵۳۵ واحدی شاخص بورس تهران

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با افزایش 23 هزار و 353 واحد همراه شد.

به گزارش رصد روز، بازار بورس اوراق بهادار تهران از روز گذشته روند رو به رشد دوباره به خود گرفت و شاخص کل امروز در پایان معاملات با افزایش ۲۲ هزار و ۳۵۳ واحد به رقم یک میلیون و ۳۹۸ هزار و ۴۴۴ واحد رسید.

 بازار سرمایه بعد از ریزش‌هایی که در اوایل هفته جاری داشت از روز گذشته رو به رشد شده وامروز هم کلا در یک روند افزایشی قرار گرفت به گونه‌ای که شاخص کل با افزایش ۲۲ هزار و ۳۵۳ واحد به رقم یک میلیون و ۳۹۸ هزار و ۴۴۴ واحد رسید.

شاخص کل با معیار هم وزن با افزایش ۷۷۲۶ واحد به رقم ۳۷۴ هزار و ۳۵۲ واحد رسید. ارزش بازار در بورس تهران بیش از ۵ میلیون و ۵۸۵ هزار میلیارد تومان شد

معامله گران امروز در بورس تهران بیش از ۵.۲ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۴۷۱ هزار فقره معامله و به ارزش ۴۱۴۶ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

اگر ارزش معاملات فرابورس که امروز به بیش از ۲۲۰۴ میلیارد تومان رسید را در نظر بگیریم، ارزش معاملات دو بازار به بیش از ۶۳۵۰ میلیارد تومان رسید.

امروز همه شاخص‌های بورس سبز بودند، به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی ۱.۶ درصد رشد کردند، این دو شاخص با معیار هموزن ۲.۱ درصد افزایش یافتند.

شاخص آزاد شناور ۱.۵ درصد رشد کرد، شاخص بازار اول بورس ۲ درصد افزایش یافت و شاخص بازار دوم بورس یک درصد رشد کرد.

نمادهایی که امروز در رشد شاخص مؤثر بودند به ترتیب شامل فولاد مبارکه، چادرملو، پتروشیمی پردیس، گسترش نفت و گاز پارسیان، ملی مس ایران، پتروشیمی نوری و ایرانخودرو بودند.

در فرابورس ایران هم امروز شاخص کل ۳۱۰ واحد افزایش یافت و به رقم ۱۹ هزار و ۸۵۳ واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران بیش از یک میلیون و ۱۰۸ هزار میلیارد تومان شد.

ارزش بازار پایه فرابورس هم به بیش از ۳۵۲ هزار میلیارد تومان رسید. معامله گران امروز در فرابورس ایران بیش از ۱.۸ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۲۷۹ هزار فقره معامله و به ارزش ۲۲۰۷ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای سنگ آهن گهر زمین، آریا ساسول، فولاد هرمزگان جنوب، پتروشیمی تندگویان، ذوب آهن و صبا تامین بیشترین اثر افزایشی بر شاخص فرابورس را داشتند و نماد پتروشیمی زاگرس بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته است.

 با توجه به اینکه بازار سرمایه در حال بزرگ شدن و توسعه است و از طرفی ۷۰ درصد جمعیت معادل ۵۸ میلیون نفر در بورس حضور دارند، لازم است برای حفظ پویایی این بازار ابزارها و روش‌های مختلفی برای انواع سرمایه‌گذاران در نظر گرفته شود.

همان گونه که اکثر کارشناسان و مسئولان بورس توصیه می‌کنند مردم از طریق صندوق‌ها وارد بازار سرمایه شوند تا در نوسان‌های بازار دچار توفان‌های ریسک نشوند.

در این زمینه ۲۱۰ صندوق سرمایه گذاری در بورس تهران به نشانی فیپیران شامل انواع صندوق‌های با درآمد سابق، صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام و صندوق‌های مختلط وجود دارند که با توجه به سلیقه ریسک‌پذیری یا ریسک‌گریزی افراد وجود دارند و بهتر است سرمایه‌گذاران حقیقی از طریق صندوق‌ها وارد شوند.

از طرفی مقامات دولت مرتب اعلام می‌کنند در ۴۰ روز گذشته دولت هیچ گونه اوراقی در بازار سرمایه نفروخته است و خرید و فروش اوراق در بازار ثانویه و بر اساس عملیات بازار باز بین خریداران قبلی این اوراق یعنی بانک‌ها صورت می‌گیرد.

در حالی که در دنیا ۷۰ درصد مردم از طریق صندوق‌ها در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند در کشور ما بیش از ۹۰ درصد مردم به طور مستقیم سهام شرکت‌ها را خریداری می‌کنند و رفتارهای هیجانی این سهامداران خرد و پراکنده گاهی بر ریزش بازار تشدید می‌کند.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط