یک توئیت عجولانه یا یک آمار منصفانه / سایپا در ترازوی عدل و انصاف

سه هفته پیش بود که بهزاد اشجعی دبیر کمیته فنی مجوزهای خودوریی سازمان محیط زیست در توئیتی عجولانه اعلام کرد که شماره گذاری و پیش فروش خودرو شاهین گروه خودروسازی سایپا به واسطه اینکه استانداردهای مربوط به یورو 5 را پاس نکرده باید متوقف شود

به گزارش اختصاصی رصد روز ، سه هفته پیش بود که بهزاد اشجعی دبیر کمیته فنی مجوزهای خودوریی سازمان محیط زیست در توئیتی عجولانه اعلام کرد که شماره گذاری و پیش فروش خودرو شاهین گروه خودروسازی سایپا به واسطه اینکه استانداردهای یورو ۵ را پاس نکرده باید متوقف شود. اشجعی که این روزها به لطف امریه سربازی در در سازمان محیط زیست مشغول به خدمت می باشد البته بهتر بود که بهزاد اشجعی جوان قبل از به نتیجه رسیدن این موضوع این طور فضای تولید و صنعت کشور را با یک توئیت آلوده به مسائل حاشیه ای نمی کرد اما حالا که بدون در نظر گرفتن ساده ترین اصول اخلاقی چنین توئیتی زده می شود و به سرعت در فضای رسانه ای کشور پخش می گردد با هم به بررسی چند موضوع خواهیم پرداخت.

حتی اگر بنا بر صحت کامل گفته های اشجعی باشد آنوقت خودروی شاهین تنها می تواند یک دوره در چرخه تولید قرار گبرد زیرا امکان شماره گذاری مجدد آن فراهم نخواهد شد آیا تولید کننده ای که برای چنین محصولی هزینه های زیادی مانند تهیه نهاده های تولید به نرخ روز ، تهیه ارز ، حقوق کارگران ، استهلاک ماشین آلات ، هزینه تبلیغات و هزاران مورد دیگر را پرداخت می کند برای یک دوره خود را متحمل این همه موضوع می کند؟ توجیه اقتصادی چنین تولیدی چه خواهد بود؟ این موضوع خصوصاً وقتی بیشتر شائبه ایجاد می کند که روند حرکتی سایپا را از سال ۹۷ مورد بررسی قرار می دهیم.

در سال ۹۷ از هر ۴ خودروی سایپا یک خودرو مونتاژ بود که با همکاری شرکتهای رنو ، برلیانس و چانگان تهیه می شد. پراید در بین سه دتگاه خودرو دیگر ۲.۵ دستگاه سهمیه داشت. در مرداد ماه سال جاری عملا دیگر پرایدی در خط تولید نارنچی پوشان تولید نمی شد و خودروهای مونتاژی نیز به واسطه اعمال فشارهای سیاسی ناشی از تحریم عملاً وجود ندارند. یعنی ۳.۵ دستگاه خودرویی که در سال ۹۷ جزو محصولات عمده سایپا بودند کنار گذاشته شدند اما این موضوع هم نتوانست سایپا را درگیر کند زیرا طبق آمار در سال ۹۸ تنها خودروساز داخلی که کاهش تولید نداشت سایپا بود.

این موضوع به واسطه جایگزینی تیبا ، ساینا ، کوییک اتفاق افتاد و مدل جدیدتر این خودروها مانند سایناs و کوییکs کاملا هخلأ به وجود آمده را پوشش دادند.

بررسی این روند صعودی نشان میدهد که سایپا در این شرایط هرگز حاضر نخواهد شد که یک پله به عقب برگردد و باریسک روی محصولی که استاندارد محیط زیستی ندارد دستاورد خود را نادیده بگیرد. خودروی آریا در نیمه نخست سال آینده به تولید خواهد رسید و به زودی شاهد تولید خودروی اطلس نیز خواهیم بود.

همه این اتفاقات در شرایطی می افتد که نوسانات نرخ ، تورم سر به فلک کشیده و افزایش نرخ نهاده های تولید هیچ کدام روی مسئله تولید و ایجاد تنوع در خطوط تولید نارنجی پوشان تأثیری نگذاشته.

جناب اشجعی هم بهتر است پیش از این که منتقد گران سنگی باشد اخلاق مدار تمام قدی باشد که با اتکاء به همه واقعیت های موجد دست به توئیت بزند حتی اگر آن توئیت کمتر از ۳۰ لایک داشته باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مطالب مرتبط