۱۱ فرمان دانش‌بنیانی مدیرعامل وبانک به شرکتهای زیرمجموعه

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی در دستورالعملی از مدیران هلدینگ‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه خواست با همتی مضاعف برای تحقق شعار سال که به نام “تولید؛دانش‌بنیان، اشتغال آفرین” مزین شده تمام توان خود را به کار گیرند.

به گزارش رصد روز، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی در دستورالعملی از مدیران هلدینگ‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه خواست با همتی مضاعف برای تحقق شعار سال که به نام “تولید؛دانش‌بنیان، اشتغال آفرین” مزین شده تمام توان خود را به کار گیرند.

به گزارش روابط عمومی گروه توسعه ملی بابک سعیدی در دستورالعمل اخیر خود با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۱ توسط مقام معظم رهبری، ۱۱ فرمان در حوزه‌های سرمایه‌گذاری و تولید برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و طرح‌های اشتغال آفرین ابلاغ کرده است.

مشروح دستورالعمل مدیرعامل گروه توسعه ملی به شرح زیر است:

شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی از مدت‌ها قبل، سیاست توانمند سازی و احیای تولید در زیرمجموعه‌های خود را در دستور کارقرار داده و تهیه برنامه راهبردی گروه که شامل نوسازی کنترل مالی، ارتقای هم‌افزایی در شرکت‌های زیرمجموعه، کنترل و کاهش هزینه‌های تولید و بهای تمام‌شده، خروج از رشته فعالیت‌های کم‌بازده و زیان‌ده و توسعه نوآوری و فناوری گواه این امر است، مقدمات افزایش تولید دانش‌بنیان و فناورانه در سال جدید که به نام “تولید؛ دانش بنیان، اشتغال‌آفرین” مزین شده در گروه توسعه ملی فراهم شده است.

برای رسیدن به اهداف عالیه شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی و همچنین تحقق دغدغه‌های مقام معظم رهبری که تولید را کلید حل مشکلات اقتصادی و راه اصلی عبور از دشواری‌های اقتصادی دانستند، ۱۱ دستورالعمل برای هلدینگ‌های زیرمجموعه که مبتنی بر راهبرد اصلی گروه در سال ۱۴۰۱ ابلاغ می‌شود و هلدینگ‌ها به تناسب بندهای این دستورالعمل موظف هستند گزارش ماهانه اقداماتی که در این زمینه انجام داده‌اند را ارسال کنند.

برنامه های مدنظر بر اساس چشم انداز گروه توسعه ملی که همانا بهره گیری از فرصت­های مزیت مادری هلدینگ و آرایش بهینه پورتفوی سرمایه گذاری در شرکت های زیرمجموعه است که در فضایی همسان با شعائر اعلامی از سوی مقام معظم رهبری در سال “تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین” بوده و در چارچوب سیاست­های کلی نظام است. این برنامه بر اساس گزارش ­های متعدد شناخت، تجربیات پیشین، در سطح گروه منطبق با شرایط اقتصادی و سیاسی کشور تهیه شده ­است. در واقع برنامه پیش رو در ادامه برنامه ­ها و سیاست­های قبلی گروه و با تکیه بر اصول و ویژگی­ های کلیدی مورد نظر گروه به خصوص در تغییر سبک کنترلی از کنترل مالی به کنترل استراتژیک، ارتقای هم‌افزایی در شرکت‌های زیرمجموعه، کنترل و کاهش هزینه‌های تولید و بهای تمام‌شده، خروج از رشته فعالیت‌های کم‌بازده و زیان‌ده و توسعه نوآوری و فناوری و اشتغالزایی مبتنی بر ایده ها و طرحهای دانش بنیان استوار شده ­است.

گروه سعی خواهد کرد با تکیه بر آرمانهای مدنظر مقام معظم رهبری در صحنه­ های تولیدی، صادرات، حاکمیت نخبگان، بهره ­مندی از توان دانش بنیان موجود در کشور به درخششی عظیم نائل آید. لذا ضمن قدردانی از تمامی مدیران، کارکنان و زحمت­ کشان عرصه­ های تولید و خدمات شرکت­های تابعه در سال گذشته، استدعا دارد در سال جدید با همتی مضاعف برای تحقق شعار سال، تمام توان خود را به کار گیرند.

  1. به منظور کاهش بهای تمام شده کالا و خدمات به عنوان یکی از جهت گیری های کلان مدنظر گروه، لازم است برنامه ­های ویژه برای استفاده بهره ­ور و کامل از ظرفیت­ ها که به منظور حفظ سطح تولید فعلی شرکت، استفاده بهینه از ظرفیت های موجود و بهبود راندمان، کاهش ضایعات، رعایت استانداردهای ملی و بین المللی و تکمیل زنجیره ارزش، تدوین و اطلاع رسانی گردد. تهیه و تصویب نظام جامع مدیریت بهره وری در سال ۱۴۰۱ به عنوان یک الزام، توسط هلدینگ­های تخصصی تابعه مورد پیگیری قرار گیرد.
  2. شرکت‌های تابعه باید طرح‌های خودکفایی به ویژه در تامین مواد اولیه و نهادهای مصرفی و با بهره ­گیری از فرصت­ های هم افزایی داخل و خارج از مجموعه را تدوین و جهت دستیابی به رکوردهای تولید محصولات در مقیاس با رقبای داخلی، برنامه ریزی نمایند.
  3. همگام با تحقق جهت گیری کلان گروه در شرکت­های تابعه در افق ۱۴۰۳ سهم صادرات محصولات و خدمات به عنوان یک اولویت از فروش سالانه در هر رشته فعالیت افزایش یابد. بخش اعظمی از سود حاصل از صادرات شرکت­ها برای سرمایه­ گذاری و توسعه صادرات همان شرکت­ها و یا حداکثر ۴۰ درصد آن برای سرمایه ­گذاری در سایر شرکت­ها، اختصاص خواهد یافت. گروه مخیر خواهد بود تا در جهت توسعه، تغییر و حمایت از صادرات تا ۵ درصد از سود قابل تقسیم را با جلب نظر سایر سهامداران، برای فعالیت­های توسعه صادرات اختصاص دهد.
  4. شرکت‌های سرمایه‌گذاری زیرمجموعه باید راهکار‌های حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان متناسب با تولید شرکت‌های زیرمجموعه گروه، تاسیس و توسعه صندوق های سرمایه گذاری خطرپذیر را بررسی و پس از ارزیابی و تایید شرکت نوآوران توسعه ملی نسبت به سرمایه‌گذاری و حمایت از آنها اقدام نمایند. تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان برای شرکت­های زیرمجموعه جهت نیل به اهداف شرکتی و توجیه اقتصادی، پس از طی فرایند ارزیابی و تایید، بلامانع است.
  5. در سرمایه ­گذاری­ های آتی، استفاده و تکمیل ظرفیت­ های موجود شرکت­ها و بهره ­ور نمودن آنها بر سرمایه گذاری های جدید تقدم دارد. سرمایه گذاری های خارجی با اولویت حفظ و توسعه بازار صادرات محصولات و خدمات شرکت های تابعه، توسعه ارزآوری و استفاده از ظرفیت های هم ­افزایی در مقابله با آثار تحریم و ایجاد تعادل در سرمایه ­گذاری­ های چندجانبه باید توسعه یابد.
  6. طرح‌ها و ایده­ های سرمایه‌گذاری مبتنی بر نظام پروژه محور، مطابق با شاخص ها و الزامات برنامه های سالانه، متناسب با اصول سودآوری ناشی از سرمایه گذاری و ترجیحا هم راستا با رشته فعالیت های موجود در شرکت های تابعه باشد. بهره گیری از توانمندی های شرکت­ های دانش بنیان و صندوق های خطرپذیر در جهت تکمیل زنجیره ­ها و استفاده مطلوب از ظرفیت­ های موجود با هدف ایجاد ارزش افزوده و استفاده بهینه از دارایی­ ها توصیه می گردد. طرح‌ها و ایده‌های نوآورانه شرکت­ها برای بررسی و ارزیابی به شرکت نوآوران توسعه ملی ارسال شود.
  7. هلدینگ­های تخصصی زیرمجموعه می بایست برنامه ­های ویژه ای را به طور سالیانه تا انتهای افق برنامه ­ریزی گروه (سال ۱۴۰۳) برای تعیین تکلیف در  رشته فعالیت­ های کم بازده و زیان­ده، اداره شرکت‌های غیر راهبردی، دارایی ­ها و املاک و مستغلات راکد و غیر جاری، با بررسی و ارزیابی مبتنی بر مبانی آینده پژوهی تدوین و تصمیمات لازم برای نگهداری، فروش، انحلال، ادغام و اصلاح ساختار آنها در قالب برنامه و بودجه سالانه به گروه ارائه نمایند.
  8. استفاده از فرصت­های ورود به بازار سرمایه برای شرکت­های غیر بورسی زیرمجموعه و ورود آنها به تالار بورس و یا فرابورس، متناسب با نوع فعالیت ها و ارزش آفرینی از این محل باید در دستور کار هلدینگ­ های تخصصی زیرمجموعه قرار گیرد. تسهیل و تسریع این عملیات در افق برنامه ریزی ۱۴۰۳ گروه از اهمیت ویژه­ای برخوردار خواهد بود.
  9. لازم است شرکت‌ها نسبت به تقویت و گسترش بخشهای تحقیق و توسعه که به عنوان واحدهای پژوهشی تولید محور هستند اقدام نموده و بودجه ریزی مناسب مبتنی بر توجیه علمی، اقتصادی و راهبردی مشخص باشند.
  10. با رشد و تغییر سریع فناوری، شرکت های تابعه می‌بایست تغییرات فناوری تاثیرگذار (تهدیدهای مخاطره آمیز و فرصت های ارزش‌آفرین) در حوزه‌های کسب و کار را بررسی و ارزیابی نموده و راهکارهای اجرایی لازم برای توسعه استفاده از فناوری های نوین در سطوح تکنولوژی و اطلاعات را در بودجه سالانه پیشنهاد نمایند. در افق ۳ ساله برنامه ­ریزی گروه تمامی شرکت­های تابعه باید نسبت به تدوین نقشه راه فناوری اقدام کرده باشند.
  11. در جهت تحقق اهداف و برنامه­های گروه در افق برنامه‌ریزی، توسعه فرهنگ سازمانی و بهره گیری از نخبگان برای اعتلای سطح تولید و سود آوری شرکت­های تابعه باید در دستور کار قرار گیرد. اهتمام به انجام درست کارها با ایفای تعهد، پاسخگویی، نظم و دقت، امانت داری، خلاقیت و نوآوری و مشارکت و همکاری کارکنان بعنوان یک رویکرد می بایست در شرکت­های تابعه توسعه یابد.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط