۴۱ سال تحریم / ۷ رئیس جمهور آمریکا چه تحریم‌هایی علیه ایران وضع کردند؟

نخستین تحریم‌های آمریکا علیه ایران در سال ۵۸ وضع شد، بعد از تسخیر سفارت آمریکا. از همان زمان بود که دولت جیمی کارتر، واردات کالا از ایران را ممنوع و ۱۲ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در امریکا را مسدود کرد. این سرآغاز ۴۱ سال تحریم علیه ...

به گزارش رصد روز ،نخستین تحریم‌های آمریکا علیه ایران در سال ۵۸ وضع شد، بعد از تسخیر سفارت آمریکا. از همان زمان بود که دولت جیمی کارتر، واردات کالا از ایران را ممنوع و ۱۲ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در امریکا را مسدود کرد. این سرآغاز ۴۱ سال تحریم علیه ایران بود. تحریم‌هایی که اکنون در آخرین روزهای دولت دونالد ترامپ به حداکثر رسیده است.

در چهار دهه گذشته یعنی از سال ۵۸ تا کنون، تحریم‌های آمریکا علیه ایران ادامه داشته است.  از سال ۵۸ تا کنون هر کدام از روسای جمهور آمریکا چه تحریم‌هایی علیه ایران وضع کرده‌اند؟ آنچه در جداول زیر می‌آید مروری بر مهم‌ترین تحریم‌های وضع شده علیه ایران است.

دولت کارتر تا جورج بوش پسر

مهم‌ترین تحریم‌های وضع شده از سال ۵۸ تا ۸۷

تحریم‌های دولت اوباما

 

 

 

اما این تحریم‌ها از زمان دولت باراک اوباما و در ابتدای دهه ۹۰ شدت گرفت. سال ۹۴، امضای برجام برخی از این تحریم‌ها را رفع و برخی را تعلیق کرد. اما در سال ۹۶، دونالد ترامپ از برجام خارج شد و پس از آن، هم تحریم‌های لغو شده به واسطه امضای برجام را برگرداند و هم با اجرای کمپین فشار حداکثری، شدیدترین تحریم‌ها را علیه ایران وضع کرد.

مهم‌ترین تحریم‌های وضع شده در دو دولت باراک اوباما

تحریم‌های دولت ترامپ

در این دوره -از ۱۸ اردیبهشت ۹۷ و خروج آمریکا از برجام تا کنون- لیست تحریم‌های امریکا علیه ایران مدام بلندتر شده است. از تحریم‌ها نهادها و شرکت‌های فعال در حوزه‌های انرژی و کشتیرانی و فولاد گرفته تا کلیه بانک‌ها و لیستی بلند از اشخاص و شرکت‌ها.

اکنون با انتخاب جو بایدن به‌عنوان رئیس جمهور امریکا زمزمه‌ بازگشت فوری او به برجام مطرح شده و امید رفع یا تعلیق بخشی از تحریم‌ها قوت گرفته است.

بخشی از تحریم‌های وضع شده در دولت دونالد ترامپ

 

چهار دهه تحریم، تاثیرات سوئی بر اقتصاد ایران گذاشته است. به خصوص تحریم‌های دهه ۹۰ و آنچه در دولت دونالد ترامپ با عنوان «کمپین فشار حداکثری علیه ایران» وضع شده، دشواری‌های بسیاری برای اقتصاد ایران و مردم ایجاد کرده است.

 

 

 

 

 

تجارت نیوز

مطالب مرتبط

آخرین اخبار