۴ پیش‌ بینی مهم از آینده قیمت دلار

در چند هفته گذشته قیمت دلار در پله‌ اول کانال ۵۰ هزار تومانی‌ در نوسان است و تغییر افزایشی یا کاهشی معنادارای را تجربه نکرده است. پیش‌بینی‌ها درباره‌ آینده بازار ارز چه می‌گوید؟ به گزارش رصد روز،  کارشناسان معتقدند‌ مرز ۵۰ هزار تومان برای...

در چند هفته گذشته قیمت دلار در پله‌ اول کانال ۵۰ هزار تومانی‌ در نوسان است و تغییر افزایشی یا کاهشی معنادارای را تجربه نکرده است. پیش‌بینی‌ها درباره‌ آینده بازار ارز چه می‌گوید؟

به گزارش رصد روز،  کارشناسان معتقدند‌ مرز ۵۰ هزار تومان برای دلار مهم است و اگر دلار به ریز این‌ رقم برسد، تقاضا برای خرید دلار کاهش پیدا می‌کند و سیگنال خروج به خریداران می‌دهد. اما آیا دلار به کانال ۴۰ هزار تومان بر می‌گردد؟

علی طباطبایی، کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال می‌گوید قیمت دلار روند فعلی خود را حفظ می‌کند و در کوتاه‌مدت دلار نه خیلی بالا خواهد رفت و نه خیلی پایین می‌آید. به نظرم این اسکناس آمریکایی فعلا در همین محدوده باثبات می‌ماند.»

این کارشناس اقتصادی‌ به اخبار مساعد سیاسی منتشر شده اشاره می‌کند و می‌گوید: با توجه به رویدادهای سیاسی که در کشور در حال وقوع است افزایش قیمت دلار را در کوتاه مدت پیش‌بینی نمی‌کنم هر چند شاهد داهش شدید قیمت دلار هم نخواهیم بود و انتظار می‌رود دلار فعلا در همین محدوده قیمتی بماند.

این کارشناس اقتصادی‌ تنها شرط کاهش شدید قیمت دلار را توافق برجام می‌داند و می‌گوید: در صورت انجام توافق می‌توان امید داشت تا یک سال آینده این قیمت دلار به محدوده زیر ۳۳ تا ۳۴ هزار تومان برگردد در غیر این صورت در کانال فعلی نوسان خواهد داشت.»

دلار چگونه کانال عوض‌ می کند؟

کامبیز افسری‌، دیگر کارشناس اقتصادی هم بازار ارز را باثبات پیش‌بینی می‌کند و می‌گوید «تغییر کانال قیمت دلار منوط به اخبار بسیار مثبتی نظیر برجام است و بعید می‌دانم با سیاست‌های فعلی و حتی توافقات اخیر، دلار کانال پنجم را ترک کند.»

حمیدرضا جیهانی، کارشناس اقتصادی هم به تاثیر عوامل سیاسی بر قیمت دلار تاکید می‌کند و می‌گوید: «فعلا تنش‌های سیاسی از روی دلار برداشته شده و اتفاقات، مذاکرات و خبرهای مثبت سیاسی در راستای تثبیت و روند کاهشی دلار و خالی شدن حباب اسکناس آمریکایی کمک کننده بوده است.»
این کارشناس اقتصادی معتقد است «از منظر بنیادی قیمت نرخ برابری دلار یا دیگر ارزها با ریال، عددهایی که در چند ماه اخیر معامله شده نبوده است. با توجه به مدل‌های تعیین قیمت، قیمت دلار باید پایین‌تر باشد. این در حالی است که اخبار مثبت و رویکردهایی که در چند وقت اخیر رخ داده، فضای هیجانی در بازارهای مختلف به ویژه دلار آمریکا ایجاد و به صورت معکوس شکل گرفته و دلار کاهش پیدا کرده است.»

بر این اساس کارشناسان اقتصادی‌ معتقدند که قیمت دلار فعلا نوسان چشمگیری نخواهد داشت و در پله‌ای اول کانال ۵۰ هزار تومان در نوسان خواهد بود.

به گفته این کارشناسان مرز ۵۰ هزار تومان برای دلار تعیین‌کننده است. یعنی اگر دلار به زیر ۵۰ هزار تومان بیاید بخش از تقاضای‌ موجود از بازار خارج می‌شود و تقاضای جدیدی برای خرید دلار وارد بازار نخواهد شد.

مرز روانی قیمت دلار چقدر است؟

اما از طرف دیگر این کارشناسان تاکید می‌کنند که بعید است قیمت دلار به زیر ۵۰ هزار تومان برگردد چون به نظر می‌رسد که دلار در یک ماه گذشته قیمت خود را در این کانال جدید، تثبیت کرده و ورود آن به کانال ۴۰ هزار تومان به اخبار جدی سیاسی نیاز‌ دارد.

اگرچه پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت بازار ارز را باثبات می‌داند، اما پیش‌بینی‌های میان مدت و بلند‌مدت بر افزایش قیمت دلار تاکید می‌کند.

میثم رادپور، کارشناس بازارهای مالی در پاسخ به این سوال که آینده بازار ارز چه می‌شود، گفت:«این دوره نیز مانند دوره‌‌‌‌‌های قبل است، با این تفاوت که امروز مهم‌ترین محرک قیمت ارز در بی‌‌‌‌‌سابقه‌‌‌‌‌ترین وضعیت خود قرار دارد. تورم کشورمان چند سال ‌است که رکوردهایی نزدیک به ۵۰‌ درصد را به‌ثبت می‌رساند. با این نرخ تورم، فشار‌‌‌‌‌ها برای افزایش قیمت ارز بیش از دوره‌‌‌‌‌های قبل است.»

وی خاطرنشان کرد:« در دو سال‌ اخر، قیمت ارز تقریبا از هر کالا و خدمتی، از هر دارایی‌‌‌‌ کمتر افزایش یافته است. از این بابت باید گفت نه‌ تنها فشار تورم جاری بی‌‌‌‌‌سابقه است و قیمت‌ها را به سمت بالا تحریک می‌کند، عمده تورم انباشته دو سال‌ اخیر هم در قیمت دلار منعکس نشده‌ است.»

در مجموع می‌توان گفت از نگاه کارشناسان قیمت دلار در کوتاه‌مدت تغییر چشمگیری نخواهد داشت و نوسانات محدودی را تجربه می‌کند. اما در میان مدت و بلند مدت، شاخص‌های اقتصاد کلان از جمله نقدینگی، تورم و کسری بودجه بر قیمت دلار اثر می‌گذارد و آن را وارد فاز افزایشی می‌کند. مگر اینکه دولت اصلاحاتی را در برنامه اقتصادی خود اعمال کند.

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار