آدرس های اشتباه گزارش تحقیق و تفحص فولاد مبارکه چه بلایی سر مدیران آینده خواهد آورد؟

[box type=”shadow” align=”alignright” class=”” width=””]گزارش تحقیق و تفحص فولاد مبارکه در صحن مجلس قرائت شد و در بی خبری نمایندگان مجلس فایل آن به بیرون درز پیدا کرد جدا از اینکه چه اراده ا...

[box type=”shadow” align=”alignright” class=”” width=””]گزارش تحقیق و تفحص فولاد مبارکه در صحن مجلس قرائت شد و در بی خبری نمایندگان مجلس فایل آن به بیرون درز پیدا کرد جدا از اینکه چه اراده ای برای انتشار فایل گزارش تحقیق و تفحص فولاد مبارکه پیش از اطلاع نمایندگان وجود داشت این سؤال مطرح می شود که با توجه به اشتباه آشکار محاسباتی در این گزارش تبعات آن برای مدیران آینده چه خواهد بود. [/box]

به گزارش اختصاصی رصد روز، در بخشهای زیادی از گزارشی که هنوز کارشناسان قوه قضائیه تحقیقات را در موردش آغاز نکرده اند از مواردی سخن به میان آمده که جای تأمل دارد. مواردی مانند ساخت بیمارستان، مابه التفاوت قیمت ورقهای فولادی در بورس کالا و بازار آزاد، موضوعات مربوط به برخی بازیکنان تیم سپاهان که در همه موارد عنوان اختلاس گرفته اند اما سؤال اینجاست که با نظر کدام کارشناس حقوقی و با رأی کدام دادگاه این موضوع به اثبات رسیده که اینطور نقل محافل غریبه و آشنا شده؟

شانتاژ درباره فولاد مبارکه تا حدی زیاد بود که می توان به چنین هجمه ای به دیده تردید نگریست و از یک فضاسازی سخن گفت. در یکی دو روز اول گزارش تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه به دلیل عدم اشراف برخی از چهره ها نسبت به آمارهای ارائه شده در آن تنها شاهد تغییر تیتر و نگارش محتوا بودیم که همه یک حرف را تکرار می کردند و آن اختلاس ۹۲ هزار میلیاردی بود گویی که فولاد مبارکه در سالهای اخیر هیچ دستاوردی نداشت و همه فولاد در یک گزارش خلاصه شده بود تا اینکه تمرکز روی برخی مقادیر مطرح شده، مطالباتی را مطرح کرد که یقیناً وزارت صمت در ابتدا باید نسبت به آن پاسخگو باشد زیرا حضور دستوری این وزارتخانه در صنایع معدنی و ارکان تولید زنجیره فولاد اتفاقاتی را در این صنعت رقم زد که هرچه صدای مدیران تولید بر سرش بلند شد گوش شنوای کمتری داشت و حالا همان قوانین که سبب ایجاد رانت و شکاف قیمتی شده قصد گرفتن قربانی دارد، درست مانند صنعت خودروسازی که قیمت گذاری دستوری باعث شد تا مردم متضرر شوند و هنوز هم هیچکس اراده ای برای جبران ندارد.

در این گزارش بنا نداریم که اشاره ها و تحلیلهای چند روز گذشته را بار دیگر مرور کنیم بلکه قصد داریم بدانیم با رسانه ای کردن گزارشی که هنوز در هیچ محکمه ای حتی یک خط از مباحثش تأئید نشده چه بر سر اعتماد و سرنوشت مدیران آینده خواهد آمد؟ و یقیناً باید نگران فردایی بود که سپردن عنان اختیار هر واحد تولیدی به یک مدیر از او یک محافظه کار خواهد ساخت که عزم و اراده اش برای انجام هر مسئله ای با بیم ها و ترس ها همراه است چرا که داستان فولاد مبارکه او را از هر ابتکاری منع می کند.

نمونه بارز چنین اشتباهی در خصوص سیف مدیرعامل اسبق بانک مرکزی، عراقچی و علی دیواندری بود که پس از ورود دیوان عالی کشور از کلیه اتهامات تبرئه شدند و آنچه در این میان با آن بازی شد اعتبار و حیثیت افراد بود. 

آدرس های اشتباه چنین گزارشی آب در آسیاب دشمن ریختن بود چرا که آنها با سالها مطالعه نمی توانستند ضربه ای که فولاد مبارکه از خودیها خورد را بر اقتصاد کشور تحمیل کنند و نتایج چنین اشتباهی که حتی کسی مسئولیت درز کردن فایل آن را به بیرون برعهده نمی گیرد یکی دوتا نیست.

واقعا در فقره فولاد مبارکه چه هزینه ای پرداخت شد و چه نتیجه ای به دست آمد؟ باید قبول کنیم که با چنین رفتاری ارق یک مدیر به سازمان متبوعش کم شده و تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل…

ارائه چنین تصویر ناقصی از یک مجموعه سبب شد تا مدیران سابق، فعلی و آینده فولاد مبارکه اعتبارشان قربانی تسویه حسابهایی شود که شرعاً و اخلاقاً و قانوناً روا نبود. در موضوع فولاد مبارکه تابوهایی شکست که جبران آن به هیچ طریقی ممکن نیست و گویا باید به برخی که اصرار به جار زدن عنوان اختلاس فولاد مبارکه داشتند یادآور شد که تنها با حکم دادگاه تجدیدنظر و دیوان عالی حق استفاده از واژه ای را دارند که پر از بار حقوقیست.

ما فولاد را قربانی و حسابی با اعتبارش بازی کردیم اما برای مدیران آینده چیزی از شجاعت و عشق به خدمت بعد ازا ین ماجرا باقی خواهد ماند وقتی فولاد مبارکه با همه آنچه که هست این طور به محاق برده شد؟

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار