آقای همتی حرف بس است عمل کنید

از مهمترین عوامل افزایش نرخ ارز در چند وقت گذشته افزایش پایه پولی و حجم نقدینگی است که موجب افزایش قیمت‌ها و ایجاد تورم خواهد شد که در این صورت با توجه به شرایط موجود در اقتصاد دنیا که به کرونا گره خورده تجارت خارجی به شدت کاهش پیدا کرده ...

به گزارش اختصاصی رصد روز ، وضعیت آشفته بازار ارز همچنان در حال نگران کردن بسیاری از فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان است در این موزه بازگرداندن ارز صادراتی از چالش‌های مهم نظام بانکی محسوب می‌شود سیاست‌های بانک مرکزی در این زمینه تاکنون مثمرثمر نبوده و معلوم نیست تا کی باید منتظر اقدام درخوری از طرف رئیس کل بانک مرکزی در این زمینه باشد قیمت ارز رشد افسارگسیخته در چند ماه گذشته رشد بیش از ۴۰ تا ۵۰ درصدی را تجربه کرده و در این میان به جز عده‌ای رئیس کل بانک مرکزی اقدام دیگری صورت نگرفته است. متاسفانه هر بار با صحبت های رئیس کل بانک مرکزی شاهد افزایش نرخ ارز بودیم رئیس کل بانک مرکزی یعنی آقای همتی در جدیدترین مطلبی که در صفحه مجازی خود منتشر کرده در سخن با مردم و فعالان اقتصادی بیان کرده “این روزها بنا به دلایلی که مشخص است و قبلا نیز اعلام کرده بودم بازار ارز و دچار نوسان شده”

از مهمترین عوامل افزایش نرخ ارز در چند وقت گذشته افزایش پایه پولی و حجم نقدینگی است که موجب افزایش قیمت‌ها و ایجاد تورم خواهد شد که در این صورت با توجه به شرایط موجود در اقتصاد دنیا که به کرونا گره خورده تجارت خارجی به شدت کاهش پیدا کرده و راه حل آن انتشار اوراق در بازار سرمایه است که سبب کاهش پایه پولی در کشور می‌شود پیش بینی ها حکایت از آن دارد که چنانچه تمام ارز صادراتی به چرخه اقتصادی برگردد می‌توان به کاهش قیمت ارز در کشور از موضوع هرچند اقداماتی در مورد آن صورت گرفته اما کافی نبوده و به نظر می‌رسد که دکتر همتی رئیس کل بانک مرکزی باید با کمک دستگاه های نظارتی به آن ورود کند.

دکتر همتی در ادامه این مطلب نوشته است که با اقدامات در دست اجرا به تدریج و در روزهای آینده بازار ارز به آرامش خواهد رسید این تصور که بانک مرکزی و دولت برای کنترل بازار ارز اقدامی نمی‌کنند یا اینکه تصور می شود برای تامین کسری و یا دلایل دیگر نرخ ارز را بالا می‌برند و بی اساس و یک برداشت و تصور کاملا اشتباه است. این موضوع در حالی است که خدابخشی نماینده مجلس مصاحبه با خبرنگار رصد روز اعلام کرده بود که دولت از افزایش نرخ ارز به نفع می برد. ( کلیک کنید)

مسائلی که در جدیدترین مطلب منتشر شده توسط رئیس کل بانک مرکزی محل بحث چکش‌کاری علت مماشات بانک مرکزی با صادرکنندگان است که تاکنون ارز صادراتی را به کشور باز نگردانده اند.

یکی دیگر از اقداماتی که در خصوص انتشار اوراق می توان به آن اشاره کرد قدرت خرید مردم در در تهیه و اوراق است موضوعی که بسیاری از کارشناسان اقتصادی به آن اذعان دارند.

در صورت اتفاقی که فعلا در حال رخ دادن است افزایش نرخ ارز و تردیدها در مورد کاهش آن است است که در این زمینه مطمئناً فضای اقتصادی کشور نمی‌تواند با حرف امیدوار به کاهش قیمت ارز شود.

 

با ما در رصد مهمترین اخبار و تحولات باشید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار