آلمان برای کاهش بیشتر صادرات گاز روسیه آماده شود

رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان گفت آلمان باید برای کاهش بیشتر عرضه گاز از سوی روسیه آماده شود زیرا پوتین استراتژی بالا بردن قیمت‌ها برای تضعیف همبستگی اروپا را دنبال می‌کند.

به گزارش رصد روز، رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان گفت آلمان باید برای کاهش بیشتر عرضه گاز از سوی روسیه آماده شود زیرا پوتین استراتژی بالا بردن قیمت‌ها برای تضعیف همبستگی اروپا را دنبال می‌کند.

هابک که معاون صدراعظم در دولت اولاف شولتس است، اظهار کرد: ما با تصمیمات ناهماهنگ روبرو نیستیم بلکه با یک جنگ اقتصادی کاملا منطقی و روشن مواجهیم. پس از ۶۰ درصد کاهش عرضه گاز، گام منطقی بعدی دنبال خواهد شد.

سران آلمان، هشدارها درباره کمبود گاز در این کشور را افزایش داده‌اند. بزرگترین اقتصاد اروپا برای حدود یک سوم از انرژی مورد نیازش، به روسیه وابسته است. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، به تلافی اقدام کشورهای اروپایی در اعمال تحریمهای گسترده بر سر جنگ در اوکراین، عرضه گاز به این منطقه را کاهش داده است.

وزیر اقتصاد آلمان گفت: نیروگاههای آلمان با خطر مختل شدن فعالیت روبرو هستند و ممکن است لازم شود بند حقوقی فعال شود که به آنها اجازه می‌دهد افزایش قیمت خارج از تعهدات قراردادی را به مشتریانشان منتقل کنند.

هابک در رویدادی که با حمایت هفته‌نامه دی زایت (Die Zeit) برگزار شد، گفت: آلمان تاکنون از چنین اقدامی خودداری کرده است زیرا باعث رشد انفجاری قیمت برای مصرف کنندگان می‌شود. دولت روی گزینه یک جایگزین کار می‌کند. اگر نیروگاهی با کمبود سوخت روبرو شود یا نیروگاه‌های دیگر با کمبود سوخت روبرو شوند، تاثیر دومینوواری خواهد داشت که به سرعت به یک رکود عمیق منتهی می‌شود.

شرکتهای انرژی اروپایی پس از اقدام روسیه در کاهش عرضه گاز از طریق خط لوله نورد استریم ۱، برای تامین گاز تحت فشار قرار گرفته و مجبور شده‌اند بازار معاملات نقدی خرید کنند که قیمتهای بالاتری دارد. قیمت بالای نیرو باعث شده است کارخانه‌ها و شرکتهای آلمان تقاضا را کمتر کنند و دولت دومین مرحله برنامه اضطراری گاز سه مرحله‌ای را فعال کند.

روسیه عرضه گاز از طریق نورد استریم ۱ را به میزان ۶۰ درصد کاهش داده و این خط لوله قرار است ماه جاری برای تعمیرات بسته شود. آلمان درباره ازسرگیری جریان گاز از این خط لوله، ابراز تردید کرده است.

آلمان برای کاهش بیشتر صادرات گاز روسیه آماده شود

هابک گفت:‌ هدف روسیه، بالا نگه داشتن قیمت انرژی و نابودی همبستگی و اتحاد کشور است. اگر شرایط به نحوی پیش رود که مجبور به جیره بندی گاز باشیم، چالش برانگیز خواهد بود زیرا شبکه بین مشتریان عادی و تجاری جدا نشده است. اگر کارخانه‌ای به شبکه گاز وصل باشد و کل شهر هم به آن شبکه وصل باشند، در این صورت آن کارخانه نمی‌تواند از شبکه جدا شود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، دولت آلمان و شرکت یونی‌پر سرگرم مذاکره درباره تدابیر تثبیت کننده هستند.

 

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار