آمار نا امید کننده جذب مخاطب در رسانه ملی

از بین برنامه های تلویزیونی در کمال تعجب مشاهده می شود که 25 برنامه سازمان عریض و طویل صدا و سیما که هزاران تبلیغ از آن پخش می شود بیش از 10 درصد مخاطب داشته اند و این یعنی هزینه ساخت سایر برنامه ها تأثیری در جلب آراء و اقبال مردم نداشت.

به گزارش اختصاصی رصد روز ، رسانه ملی در ایام کرونا و با شعارهایی که از مردم خواسته می شد تا در خانه بمانند وظیفه سنگینی در این باره داشت. اما نظر سنجی اخیر مرکز تحقیقات صدا و سیما نشان داد که رسانه ملی در این باره عملکرد درستی نداشت و اگر اعمال برخی از سیاستها در مهمترین رسانه کشور نبود شاید نتایج این نظرسنجی جور دیگری رقم می خورد. صدا و سیما در جذب مخاطب ضعیف عمل کرده و این ضعف اتفاقا با صرف هزینه به دست آمده که نشان دهنده اقبال شکننده مردم به سمت رسانه ملی است. از بین برنامه های تلویزیونی در کمال تعجب مشاهده می شود که ۲۵ برنامه سازمان عریض و طویل صدا و سیما که هزاران تبلیغ از آن پخش می شود بیش از ۱۰ درصد مخاطب داشته اند و این یعنی هزینه ساخت سایر برنامه ها تأثیری در جلب آراء و اقبال مردم نداشت.

شاید مهمترین برنامه ای که باید به تعداد مخاطبان آن نگاه ویژه داشت برنامه فوتبال برتر است که با حمایتهای همه جانبه از آن انتظار می رفت که وضعیت بهتری در جذب مخاطب داشته باشد اما این اتفاق نیفتاد و تنها ۱۵ درصد مخاطب برنامه ای را دنبال کردند که قرار بود جایگزین برنامه نود شود. در مقابل عادل فردوسی پور که این روزها با برنامه فوتبال ۱۲۰ از شبکه ورزش روی آنتن می رود با جذب نزدیک به ۱۳ درصد مخاطبان نشان داد که می توان از شبکه ورزش هم یک رقیب جدی برای یکی از قدیمی ترین شبکه های تلویزیونی بود.

نکته ای که باید برای آن بسیار نگران بود عدم توانایی شبکه های افق ، قرآن و آموزش در جذب مخاطب است که طبق آمار این شبکه ها حتی موفق به جذب ۱۰ درصدی مخاطبین هم نشدند در حالیکه تکرار برنامه ای مانند خندوانه با اقبال ۳۷درصد از مخاطبان همراه بوده و شاید بهتر باشد برای حل این موضوع و صرفه جویی در هزینه های صدا و سیما این شبکه ها را در هم ادغام کرد زیرا روند نا امید کننده آنها در جذب مخاطب نشان می دهد که این مسئله نیاز به بازنگری دارد.

شبکه های تلویزیونی صدا و سیما با صف کارمندان خود هزینه های زیادی را می تراشد که طبیعتاً خروجی این برنامه ها می تواند در دنبال کردن شبکه های داخلی تأثیر بسزایی داشته باشد اما وقتی شاهد این ماجرا نیستیم باید در سایست گذاریهایی که به هر طریقی توسط سازمان به شبکه های تلویزیونی ابلاغ می شود تجدید نظر کرد.

در جدول زیر می‌توانید برنامه‌های دارای بیش از ۱۰ درصد مخاطب شبکه‌ها در مرداد ۱۳۹۹ را به ترتیب رتبه‌بندی و نام شبکه ملاحظه کنید:

 

رسانه ملی صدا و سیما شبکه های تلویزیونی جذب مخاطب

 

 

با ما در رصد مهمترین اخبار و تحولات و باشید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار