آمریکا از شهروندان خود خواست تا فورا اوکراین را ترک کنند

در پی احتمال افزایش حملات نیروهای روسیه علیه زیرساخت‌های غیرنظامی، سفارت آمریکا در اوکراین به شهروندان خود توصیه کرد که هر چه سریعتر این کشور را ترک کنند.

به گزارش رصد روز، در پی احتمال افزایش حملات نیروهای روسیه علیه زیرساخت‌های غیرنظامی، سفارت آمریکا در اوکراین به شهروندان خود توصیه کرد که هر چه سریعتر این کشور را ترک کنند.

 در پی احتمال افزایش حملات نیروهای روسیه علیه زیرساخت های غیرنظامی، سفارت آمریکا در اوکراین به شهروندان خود توصیه کرد که هر چه سریعتر از مسیر زمینی این کشور را ترک کنند.

این در حالی است که وزارت خارجه آمریکا در ساعات پایانی روز گذشته در بیانیه‌ای اظهار کرد حملات روسیه علیه زیرساخت های غیرنظامی در روزهای آتی افزایش خواهد یافت.

از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین، این نخستین باری است که دولت آمریکا هشدار داده که غیرنظامیان و ساختمان های دولتی ممکن است هدف این حملات قرار گیرند.

وزارت خارجه آمریکا ضمن هشدار درباره سفر شهروندان آمریکایی تصریح کرد جنگ در اوکراین شرایط بی ثباتی دارد و می تواند بدتر شود.

در همین حال، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین اظهار کرد در نتیجه حمله موشکی هفته جاری روسیه به خارکیف، ۱۹ نفر کشته شدند. روسیه ۳۵۰۰ موشک کروز را به سمت اوکراین شلیک کرده است. شمارش حملات توپخانه ای روسیه علیه اوکراین به سادگی قابل شمارش است.

این بیانیه هشدارآمیز وزارت خارجه آمریکا پس از آن صادر شد که “آنتونیو گوترش”، دبیرکل سازمان ملل متحد، انجام گفت‌وگو درباره وضعیت پیرامون نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه را ضروری می‌داند. وی همچنین بر آمادگی خود برای مشارکت در انجام مأموریت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی(IAEA) در صورتی که از طریق مناطق تحت کنترل کی‌یف به این نیروگاه انجام شود، تأکید کرد.

سفارت روسیه در واشنگتن نیز روز دوشنبه اعلام کرد که سفیر آناتولی آنتونوف با حضور در وزارت امور خارجه ایالات متحده، با مقامات آمریکایی درباره وضعیت متشنج اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه گفتگو کرده است.این وزارتخانه به سفیر روسیه توصیه کرده است که مقامات مسکو باید از تشدید تنش‌ها پیرامون نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه خودداری کنند.

این در حالی است که وزارت امور خارجه روسیه آمادگی خود برای هماهنگی لجستیکی سفر کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه را اعلام کرد. ایگور ویشنوتسکی، معاون رئیس بخش منع گسترش و کنترل تسلیحات این وزارتخانه شب گذشته با اعلام این مسئله، یادآور شد که مقامات مسکو امیدوارند که تدارکات و تمامی جزئیات انجام مأموریت بین‌المللی به نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه به‌ریاست “رافائل گروسی” مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آینده نزدیک مورد توافق طرفین قرار بگیرد.

به‌گفته وی، طرف روسی بسیار امیدوار است که حداقل در طول آماده‌سازی این سفر و در طول بازدید کارشناسان بین‌المللی از نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه، گلوله‌باران این منطقه متوقف شود.

نیروهای مسلح اوکراین به‌طور مرتب منطقه نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه را مورد حمله قرار می‌دهند. روز دوشنبه، کارکنان این نیروگاه به‌دلیل ادامه گلوله‌باران به‌طرف این تأسیسات توسط نیروهای مسلح اوکراین به حداقل کاهش یافتند و حضور کارکنان باقی‌مانده برای حفظ عملکرد آن مورد نیاز هستند.

روز گذشته دفتر مطبوعاتی کاخ سفید گزارش داد که در جریان مذاکرات تلفنی اخیر بین جو بایدن ـ رئیس‌جمهوری، ایالات متحده، امانوئل ماکرون ـ رئیس‌جمهوری فرانسه، بوریس جانسون ـ نخست وزیر انگلیس و اولاف شولز ـ صدراعظم آلمان، طرفین در خصوص لزوم توقف تشدید تنش نظامی در منطقه نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیه گفتگو کردند.

این در حالی است که خودروی «داریا دوگینا» دختر «الکساندر دوگین» فیلسوف و دانشمند علوم سیاسی روسیه که از چهره‌های معروف نزدیک به ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه به شمار می‌رود، بامداد روز یکشنبه در یکی از بزرگراه‌های شهر مسکو منفجر شد.

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین شب گذشته اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهوری روسیه با امضای حکمی به “داریا دوگین”، دختر الکساندر دوگین، فیلسوف مشهور روسی که در نتیجه بمب گذاری خودرویش به قتل رسید، نشان شجاعت اعطا کرد.

در حکم پوتین که در سایت رسمی کرملین منتشر شده آمده است: “برای شجاعت و از خودگذشتگی نشان داده شده در راه انجام وظیفه صادقانه و حرفه‌ای روزنامه نگاری و خدمت به مردم روسیه، نشان شجاعت (پس از مرگ) به داریا الکساندرونا دوگین اعطا شود.”

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد روز دوشنبه اعلام کرد که در نشست بعدی شورای امنیت سازمان ملل در روز سه شنبه، طرف روسی موضوع قتل ناجوانمردانه داریا دوگین را مطرح خواهد کرد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شب گذشته، دوشنبه اعلام کرد که در پی کشته شدن روزنامه نگار و کارشناس مسائل سیاسی “داریا دوگین” در حومه مسکو، دولت ایالات متحده کشتار غیرنظامیان را محکوم می‌کند.

استفان دوژاریک، سخنگوی رسمی دبیرکل سازمان ملل متحد روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد که این سازمان انجام تحقیقات کامل برای مشخص شدن همه شرایط قتل داریا دوگین – کارشناس مسائل سیاسی و روزنامه نگار روسی در حومه مسکو ضروری دانسته و خواستار شده است.

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار