اتفاقات جدید در طرح فروش فوری خودرو

دور جدید فروش فوق‌العاده خودروسازان در حالی از دیروز آغاز شد که سه اتفاق مهم در آن رخ داده است، به‌ویژه لغو پرداخت ودیعه برای ثبت‌نام.

به گزارش رصد روز ، در این فروش که به ایران‌خودرو تعلق دارد و چهارمین مرحله فروش فوق‌العاده این شرکت است، ضمن اجرا نشدن مصوبه ودیعه ثبت‌نام، شرط دارا نبودن پلاک خانوار نیز لحاظ نشده است. نکته دیگر هم اینجاست که ایران‌خودرویی‌ها در این فروش محدودیت عرضه را لحاظ کرده و نامی از خودروهای همیشگی آنها در لیست اعلامی وجود ندارد.

در بین این نکات اما اجرا نشدن طرح ودیعه ثبت‌نام در حالی است که با تصمیم جعفر سرقینی سرپرست پیشین وزارت صنعت، معدن و تجارت، قرار شد در دور جدید فروش فوق‌العاده‌های خودرو، متقاضیان هنگام ثبت‌نام ۱۰ درصد از مبلغ خودروی موردنظر خود را به‌عنوان ودیعه پرداخت کنند. این تصمیم از آن جهت گرفته شد که وزارت صمت می‌خواست از حجم تقاضا برای طرح‌های فروش کاسته شود، چه آنکه در طرح‌های قبلی استقبالی میلیونی صورت گرفت. با توجه به اینکه قیمت خودروها در طرح فروش فوق‌العاده، قطعی بوده و نرخ بازار آنها بسیار بالاتر است، خیلی‌ها به‌دنبال ثبت‌نام در آن به قصد برنده شدن در قرعه‌کشی و کسب سودی هنگفت از ناحیه فروش خودروی خود در بازار آزاد هستند. از همین رو وزارت صمت از ابتدای اجرای طرح فروش فوق‌العاده، محدودیت‌های زیادی را برای شرکت در آن ایجاد کرد و ودیعه ۱۰ درصدی نیز به نوعی جزو آخرین تیرهای ترکش این وزارتخانه برای کنترل تقاضا بود. با این حال اما در فروش جدید، این طرح اجرا نشده و این احتمال وجود دارد که در آینده نیز به اجرا در نیاید.

اما دیگر موردی که در فروش جدید خودرو به اجرا درنیامده، شرط پلاک فعال خانوار است. این شرط نیز اولا به جهت کاهش تقاضا برای ثبت‌نام در فروش فوق‌العاده در نظر گرفته شد و ثانیا در راستای اینکه خانواده‌های بدون خودرو در اولویت ثبت‌نام قرار گیرند. بر این اساس، اگر در خانواده‌ای حتی یکی از اعضا دارای خودرو یا پلاک انتظامی فعال بود، سایر اعضا امکان ثبت‌نام در فروش فوق‌العاده را نداشتند. این شرط در برخی از فروش فوق‌العاده‌های قبلی به اجرا درآمد، با این حال این بار اجرا نشده و این موضوع می‌تواند به معنای حذف آن باشد.

دیگر نکته حائز اهمیت در فروش فوق‌العاده جدید خودرو اما به مدل‌های عرضه شده در آن مربوط می‌شود. ایران‌خودرو در این طرح منهای وانت آریسان، هیچ‌کدام از محصولات قبلی خود را در طرح فروش قرار نداده و راناپلاس و سورن پلاس را که به‌تازگی قیمت آنها مشخص شده، عرضه کرده است. به‌نظر می‌رسد ایران‌خودرو نام محصولات قبلی خود را به‌دلیل اینکه هنوز قیمت جدیدشان توسط شورای رقابت اعلام نشده، در لیست فروش قرار نداده است. شورای رقابت هر سه ماه یک‌بار قیمت خودروهای داخلی را مورد بازنگری قرار می‌دهد و به احتمال فراوان دور بعدی افزایش قیمت، در آبان ماه خواهد بود. با توجه به اینکه قیمت خودروهای عرضه شده در فروش فوق‌العاده، قطعی است، ایران‌خودرو دست نگه داشته تا نرخ‌های جدید از سوی شورای رقابت اعلام و آنگاه خودروهایی مانند خانواده پژو و دنا را به‌صورت فوق‌العاده عرضه کند.

 

 

 

 

 

 

اقتصاد آنلاین

مطالب مرتبط

آخرین اخبار