اجاره بها ۳۸درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است/دهک های پایین قربانی سیاست های شکست خورده دولت/خانه دار شدن آروزی محال مستاجران

بر اساس آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار، در شهر تهران اجاره‏‌بها واحد مسکونی در فصل بهار امسال نسبت به فصل مشابه سال گذشته بیش از ۳۸درصد افزایش یافته‏‌است؛ این در حالی است که مسئولان بر عدم افزایش اجاره‏ بها بیش از ۲۵ درصد تأکید می‏‌کنند....

به گزارش رصد روز ، طی چند ماه اخیر افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها در بازار مسکن، خرید خانه را برای بسیاری از خانوار به آرزویی محال مبدل کرده‌است. اما شاید این روزها آنچه که موجب نگرانی‌ است، افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها در بازار اجاره‌ می‌باشد. در حقیقت اگر همین چند سال پیش خانوارها آرزوی خرید خانه را در سر داشتند، اکنون نگران آن هستند که نتوانند خانه مناسبی را برای اجاره در این بازار عجیب و غریب پیدا کنند. این شرایط سیاست‌گذاران و مسئولان را به تکاپو برای کنترل قیمت‌ها به ویژه در بازار اجاره انداخته‌ و طی این مدت طرح‌هایی همچون تعیین سقف افزایش اجاره بهاء و وام ودیعه مسکن ارائه شده‌است. حتی یکی از مسئولان کشور در مصاحبه تلویزیونی بیان داشت که مستاجران در صورت افزایش اجاره‌بها بیش از ۲۵ درصدی از سوی موجر، می‌توانند از تخلیه خانه امتناع نمایند!

با وجود تمامی طرحها و اقدامات کارشناسانه از سوی مسئولان، انتشار آمار و اطلاعات بازار مسکن شهر تهران در فصل بهار از سوی مرکز آمار حاکی از آن است که میانگین هزینه رهن هر مترمربع آپارتمان در شهر تهران به بیش‌ از یک میلیون و ۸۵۰ هزار تومان رسیده‌است. به بیان دیگر، هزینه رهن کامل یک آپارتمان ۶۰ متری در شهر تهران در بهار امسال به طور میانگین بیش از ۱۱۱ میلیون تومان برای خانوار هزینه در بر خواهد داشت که حاکی از رشد بیش از ۳۸ درصدی نسبت به بهار سال‌گذشته‌است. یعنی خانوار برای تمدید قراداد اجاره به طور میانگین بایستی بیش از ۳۸ درصد بر اجاره پرداختی خود بیفزایند؛ عددی فراتر از ۲۵ درصد مدنظر مسئولان. باید توجه داشت که این ارقام مربوط به فصل بهار می‌باشد و دور از انتظار نیست که در فصل تابستان با اعداد و ارقام عجیب‌تری روبرو شویم؛ چرا که این فصل با توجه به افزایش تقاضا برای اجاره نسبت به سایر فصول، افزایش قیمت بالاتری را تجربه می‌کند. نمودار زیر روند هزینه رهن کامل یک مترمربع آپارتمان در شهر تهران را از سال ۱۳۸۹ نشان می‌دهد:

آپارتمان

همانگونه که مشخص است، طی ده سال گذشته روند هزینه اجاره‌بها در شهر تهران افزایشی بوده‌است. به‌گونه‌ای که هزینه رهن یک مترمربع واحد مسکونی از ۲۸۷ هزار تومان در بهار ۱۳۸۹ به بیش از یک میلیون و ۸۵۰ هزار تومان افزایش یافته‌است؛ افزایش بیش از ۶.۵ برابری طی ده سال. برای آنکه بتوان تصویر روشن‌تری از افزایش قیمت‌ها در بازار اجاره در شهر تهران داشته‌باشیم، به بررسی این موضوع پرداختیم که با ۶۰ میلیون تومان ودیعه از سال ۱۳۸۹ تا کنون، هر سال آپارتمان با چه متراژی را می‌توانستیم به صورت رهن کامل اجاره نماییم. در بهار ۱۳۸۹، ۶۰ میلیون تومان هزینه رهن یک آپارتمان ۲۱۰ متری در شهر تهران بود که در بهار امسال با این مبلغ می‌توانستیم یک خانه ۳۲ متری را به صورت رهن کامل اجاره نماییم. نمودار زیر متراژ اجاره آپارتمان به صورت رهن کامل را با ودیعه ۶۰ میلیون تومانی از سال ۱۳۸۹ نشان می‌دهد:

آپارتمان

بررسی توزیع اجاره‌بها در میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران حاکی از این است که منطقه یک بالاترین هزینه اجاره بهاء را در فصل بهار ثبت کرده‌است؛ به‌گونه‌ای که هزینه رهن کامل یک متر مربع واحد مسکونی در این منطقه به طور میانگین برابر با ۳ میلیون و ۲۶۰ هزار تومان در فصل بهار بوده‌است. در نقطه مقابل، منطقه ۱۹ قرار دارد که با هزینه رهن ۸۵۷ هزار تومانی به ازای هر مترمربع، ارزان‌ترین منطقه تهران برای اجاره به حساب می‌آید. نمودار زیر هزینه رهن واحد مسکونی را به تفکیک مناطق شهر تهران نشان می‌دهد:

آپارتمان

همچنین در میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، بیش‌ترین افزایش اجاره‌بها در بهار امسال نسبت به فصل مشابه سال گذشته، مربوط به منطقه ۲۲ می‌باشد. در این منطقه اجاره بها نسبت به سال گذشته در فصل بهار ۴۱ درصد افزایش یافته‌است. منطقه ۱۶ نیز با افزایش ۳۴ درصدی کم‌ترین افزایش اجاره بها را به ثبت رسانده‌است.

آپارتمان

همانگونه که مشخص است مناطق مختلف تهران از لحاظ میزان و همچنین افزایش اجاره‌بها تفاوت قابل ملاحظه‌ای دارند. برای آنکه بتوان تصویر روشن‌تری از این تفاوت در ذهن داشته‌باشیم، این موضوع را بررسی می‌کنیم که با ۱۰۰ میلیون تومان ودیعه، در مناطق مختلف، آپارتمان با چه متراژی را می‌توان به صورت رهن کامل اجاره نمود. بر اساس قیمت‌های ثبت شده در بهار امسال، در منطقه یک که بالاترین اجاره بها را به خود اختصاص داده‌است، می‌توانیم با این مبلغ آپارتمان با متراژ ۳۱ متری را اجاره نماییم. در نقطه مقابل با ۱۰۰ میلیون تومان در منطقه ۱۹ قادر به اجاره آپارتمان ۱۱۷ متری هستیم. نمودار زیر متراژ آپارتمان‌ در مناطق مختلف شهر تهران را با ودیعه ۱۰۰ میلیون تومانی نشان می‌دهد:

آپارتمان

آنچه که از بررسی آمار و ارقام بدست می‌آید این است که شرایط کنونی بازار مسکن بیش ‌از همه زندگی دهک‌های پایین درآمدی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. شاید اغراق نباشد که بگوییم که در بحرانی‌ترین برهه زمانی به سر می‌بریم و طی چند دهه گذشته هیچ‌گاه بازار مسکن به این صورت ملتهب نبوده‌است. بنابراین انتظار این است که مسئولان به اقتضای شرایط کنونی از طرح سیاست‌های غیرکارشناسانه پرهیز کنند و بیش‌ از گذشته نسبت به طرح‌ها و سیاست‌های اتخاذی خود وسواس داشته‌باشند.

اقتصاد آنلاین

مطالب مرتبط