از سنندج و زاهدان چه خبر؟

دو رسانه در گزارشی به بررسی وضعیت کردستان و زاهدان پس از اعتراضات و وقایع اخیر پرداخته‌اند. به گزارش رصد روز، روزنامه همدلی و هم‌میهن در گزارشی به بررسی وضعیت کردستان و زاهدان پس از اعتراضات و وقایع اخیر پرداخته‌اند. در این گزارش می‌خوانی...

دو رسانه در گزارشی به بررسی وضعیت کردستان و زاهدان پس از اعتراضات و وقایع اخیر پرداخته‌اند.

به گزارش رصد روز، روزنامه همدلی و هم‌میهن در گزارشی به بررسی وضعیت کردستان و زاهدان پس از اعتراضات و وقایع اخیر پرداخته‌اند.

از سنندج و زاهدان دقیقا چه خبر؟

در این گزارش می‌خوانیم:

* در حالی که برخی از شبکه‌های خبری خارج از کشور و همچنین بخشی از فضای مجازی مملو از اخبار ضدونقیض درباره شهر سنندج و برخی ناآرامی‌ها در این منطقه غربی کشور است.

* در همین حال یک خبرگزاری در گزارشی درباره درگیری‌های اخیر در شهر سنندج نوشته است:

* از ساعت ۱۸ عصر روز یکشنبه مرکز استان کردستان شاهد تجمعات پراکنده در خیابان شهدا، عباس‌آباد پایین و کمربندی دکتر حسینی بود. معترضان پل شهید ورمقانی در کمربندی دکتر حسینی را با سنگ و لاستیک مسدود کردند.

* آنها با پرتاب کوکتل مولوتف اجازه پاک‌سازی مسیر و بازگشایی بلوار را به کارگران شهرداری نمی‌دادند. پلیس در برخی موارد مجبور به استفاده از گاز اشک‌آور شد. تعداد معترضان عصر یکشنبه به نسبت روز قبل کاهش  یافته بود. در جریان اعتراضات شنبه‌شب گذشته سنندج، فروشگاه افق کوروش در خیابان قرادیان و یک تعاونی مصرف در میدان کارآموزی توسط برخی افراد ناشناس مورد هجوم قرار گرفت.

* معترضان شنبه شهرداری‌های نواحی «نایسر» و «ننله» در حاشیه شهر سنندج را به آتش کشیدند. یکشنبه‌شب نیز دو فروشگاه و یک کلانتری در نایسر مورد هجوم قرار گرفته است.

از سنندج و زاهدان دقیقا چه خبر؟

* این خبرگزاری همچنین به نقل از یک منبع آگاه از جان باختن ۴ تن در درگیری‌های روز شنبه سنندج خبر داد. این خبرگزاری نوشت: «این افراد در چهار نقطه مختلف شهر مورد هدف تیر جنگی قرار گرفتند. راننده یک خودروی پراید توسط یک خودروی عبوری و با اسلحه وینچستر در خیابان پاسداران ترور شد و سه نفر دیگر نیز با اسلحه‌های غیرسازمانی کشته شدند. در درگیری‌های سال ۹۸ نیز حدود ۵۰ نفر با سلاح غیرسازمانی جان باختند.»

*  در عین حال در شبکه های اجتماعی اخبار مختلفی از سنندج منتشر می شود.  استاندار کردستان اسماعیل زارعی کوشا نیز درباره وضعیت شهر سنندج و درگیری‌های این شهر صحبت کرده و گفته: «شنبه‌شب با یک برنامه‌ریزی و طراحی مسلحانه مواجه بودیم. جوان‌های مردم را در خیابان‌ها می‌کشند، جوان ۳۰ ساله بی‌گناهی در ماشینش به بدترین وضع از نزدیک با اصابت گلوله جنگی مغزش را متلاشی می‌کند برای اینکه این آتش شعله‌ور بماند.

* یک رسانه فارسی زبان هم در این رابطه نوشته است: سنندج و سقز، شهر زادگاه مهسا امینی، سه‌شنبه شب، ۱۹ مهرماه، تعدادی از شهرهای کردستان، ازجمله سنندج، سقز، بانه، دیواندره ملتهب بود و برخی افراد با ایجاد راه‌بندان اعتراضی و شعارنویسی به اعتراض‌های خود ادامه دادند.

* نیروهای انتظامی برای متفرق کردن افراد از گاز اشک‌آور استفاده کرده است. بر اساس این گزارش در شهرهای ثلاث‌باباجانی، دهگلان، مریوان، بوکان، مهاباد، کرمانشاه و جوانرود تجمعاتی برگزار شده است.

* تجمعات در برخی شهرهای کشور درحالی برگزار شد که روز سه‌شنبه برخی دانشگاه‌ها و مدارس شاهد اعتراض‌ دانشجویان و دانش‌آموزان بودند و در چندین تجمع دانشجویان شعار «سنندج، زاهدان» سر دادند.

* همچنین وزیر کشور دولت رئیسی در اظهاراتی جدید با اشاره به اعتراضات مردمی در چند هفته اخیر به شعار «زن، زندگی، آزادی» که از سوی معترضان سر داده شده در شهرهای کردستان واکنش متفاوتی نشان داده است.

از سنندج و زاهدان دقیقا چه خبر؟

 

* این مسئله روشن است که فوت دختر خانمی از کردستان، بهانه ای به دست دشمن است و عامل غیر قابل قبولی برای تحریک مردم است.

* چطور می توان باور کرد که رسانه اینتر نشنال که وابسته به عربستان است، اکنون از مردم حمایت می کند.

* چطور می توان باور کرد که عالمی پیدا شود که در خط اینترنشنال حرکت کند و با سردادن شعار زن، زندگی، آزادی طرفدار و حامی زنان باشد.

سخنان وزیر کشور در حالی است که منابع رسمی گزارش داده اند، طی چند روز گذشته در برخی از شهرهای استان کردستان، تجمعات و مسدود کردن معابر منجر به توقف فعالیت کسبه و بازاریان شده است و برخی مغازه‌داران اقدام به بستن مغازه‌هایشان کردند.

از سنندج و زاهدان دقیقا چه خبر؟

روایتی از آنچه که در زاهدان گذشت

یک رسانه در گزارشی به روایت اتفاقات اخیر در زاهدان پرداخت و نوشت:

* ماجرای زاهدان از خبری در چابهار شعله‌ور شد. شایعه تجاوز به دختری چهارده پانزده ساله و روستایی. دختری در روستای بلوچی، در دهستان نگور بخش مرکزی شهرستان دشتیاری. خبری‌که گرچه آغازگر روایت‌های رسمی شروع درگیری در زاهدان بود، اما هنوز توسط هیچ‌کدام از مقامات رسمی تایید نشده است.

* حرف از تعرض و تجاوز به یک دختربچه، آن هم در روستایی کوچک ساده نیست. آنطور که مبین بلوچ، فعال اجتماعی به هم‌میهن می‌گوید اولین بار خانواده دختر خودشان موضوع را طرح می‌کنند: «وقتی دیدند شکایت کردند و نتیجه نگرفتند، در گروه‌های خانوادگی و واتس‌اپی مساله را گفتند.

* گرچه در همین مدت شایعاتی هم منتشر شد. اینکه دختر خودکشی کرده یا توسط خانواده‌اش کشته شده است، اینکه یک مسئول انتظامی چابهار به دست مردم کشته شده است. تمام این حرف‌ها دروغ است. همین حالا این خانواده در روستا زندگی می‌کنند. البته خیلی‌ها علیه آنها شده‌اند. اما بیشتر مردم روستا دچار دوگانگی هستند و نمی‌دانند حرف چه کسی را باور کنند.»

* چابهار شلوغ می‌شود. مردم چند بانک را آتش می‌زنند و بعد غائله جمع می‌شود. اما بنا به گفته منابع محلی تا ساعت ۱۲ آن شب در خیابان‌های شهر همچنان صدای تیر می‌آید.

از سنندج و زاهدان دقیقا چه خبر؟

* دامنه اعتراضات مردمی در پی خبر تجاوز به دختر دشتیاری در چابهار ادامه پیدا می‌کند و می‌رسد به زاهدان. می‌رسد به روز جمعه، ۸ مهرماه. آن روز مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان در پایان خطبه‌های نمازجمعه به موضوع دختر چابهاری هم اشاره می‌کند. گرچه مولوی عبد‌الحمید تاکنون به صورت مشخص این موضوع را تایید نکرده و همیشه خواستار رسیدگی به این پرونده بوده است؛ هم روز جمعه و هم بعد از آن.

* روز -۸ مهر- در برخی از کانال‌های تلگرامی سیستان‌وبلوچستان خبری درباره زخمی شدن پسر مولوی عبدالحمید که او هم به گفته شاهدان جزو معترضان بوده، منتشر شد. اما ساعت ۱۱ شب، خبرگزاری تسنیم به نقل از عبدالبصیر اسماعیل‌زهی، نوه مولوی عبدالحمید نوشت که خبر زخمی شدن پسر مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه مسجد مکی زاهدان صحت ندارد. یک منبع آگاه اما می‌گوید تاکنون خبری از پسر عبدالحمید نیست و زمزمه‌هایی در مورد کشته شدن او مطرح است. خبری که البته تاکنون در هیچ‌یک از خبرگزاری‌های رسمی به آن اشاره نشده است.

* این روزها خبرها از زاهدان کمتر شده است. فیلم و عکسی هم اگر منتشر می‌شود، برای روزهای گذشته است. خبرگزاری‌های رسمی از کشته شدن ۲۵نفر در ناآرامی‌های زاهدان خبر می‌دهند. حسینعلی شهریاری، نماینده مردم زاهدان به ایلنا گفته: «آمار را پزشکی قانونی اعلام می‌کند و طبق آماری که روز پنج‌شنبه از پزشکی‌قانونی زاهدان گرفتم، تعداد این اشخاص را ۲۵ نفر اعلام کردند، حال اینکه یک عده کشته شدند و این افراد را به پزشکی‌قانونی نبردند و به روستاها و جاهای دیگر بردند و دفن کردند، در این خصوص ما آماری نداریم، فقط آماری را می‌توانیم ارائه دهیم که ثبت‌شده باشد، آمار پزشکی‌قانونی این است. از این تعداد ۲۵ نفر هم شش نفر نظامی و فرمانده سپاه بودند و ۱۹ نفر هم مابقی افراد بودند.» اما در خبرهای غیررسمی تعداد کشته‌ها بیش از ۹۰ نفر اعلام شده است؛ تاکنون ۹۱ نفر.

* براساس پیگیری‌های هم‌میهن در روزهای گذشته جلسات بسیاری با حضور نمایندگان مجلس، مقامات امنیتی و اجرایی در سطح استان و کشور برای سروسامان دادن به غائله زاهدان برپا شده است. جلساتی که هنوز خروجی آنها منتشرنشده و هیچ‌یک از مقامات حاضر به پاسخگویی حتی مختصری هم در این باره نیستند. ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در یک جمله به «هم‌میهن» می‌گوید: «گزارش‌ها هنوز تکمیل نشده و گرفتن نظرات کارشناسی ادامه دارد.»

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط