از شهریور ۹۲ تا شهریور ۹۹ درصد تغییرات تورم دولت روحانی چقدر بود؟

سال قبل 50 هزار میلیارد تومان خانواده ها هزینه آموزش پرداخت کردند که رقم بسیار بالایی را نشان می دهدو با ایده آل آموزش رایگان فاصله دارد. 90 هزار میلیارد تومان نیز در بخش درمان سال قبل شاهد هزینه کرد خانواده ها بودیم این درحالیست که مسئله...

به گزارش اختصاصی رصد روز ، تغییرات گسترده تورمی در دولت روحانی سبب نارضایتی بسیاری از مردم به خوصوص تولید کنندگان شده. بالا رفتن هزینه های تولید به سبب نوسانات قیمت ارز و عدم تدبیر لازم در جهت تثبیت قیمت ها روند تورمی را در کشور سرعت بخشیده و شاهد هستیم که در بخشهای مختلف فشار گاهی از توان مردم خارج است. مسکن ، آموزش ، درمان ، ارز ، خودرو ، سکه و طلا از جمله بخشهای مهمی بودند که روند تغییراتشان بسیار زیاد بود و باید گفت که شاید کمتر کسی انتظار این رشد را داشت. تورم موجود به گونه ای بدون توجه به راهکارهای اتخاذ شده رشد کرد که برای برگشتن به وضعیت به دوره قبل از دولت روحانی سالها تلاش احتیاج است.

در شهریور ۹۲ درست چندماه بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید شاهد بودیم که قیمت هر متر خانه در تهران  ۳.۸۹۹.۴۰۰ بود که در پایان شهریور ۹۹ به ۲۳.۱۰۷.۸۰۰ تومان رسید که حکایت از ۴۹۳ درصدی در بخش مسکن دارد.

شاید بهترین اتفاق دولت روحانی که البته در آن حرف و حدیث زیاد است به شاخص کل بورس مربوط می شود که در آن شاخص از ۶۱.۷۰۷ واحد در شهیور ۹۲ به ۱.۵۹۵.۱۴۸ واحد در شهریور ۹۹ رسید که رشد ۲۴۸۵ درصدی را نشان می دهد.

دلار که با قیمت ۲.۹۰۰ تومان تحویل دولت روحانی شد در ۳۱ شهریور ۹۹ با ۸۲۹ درصد رشد به ۲۶.۹۴۶ تومان رسید. قیمت یورو نیز در بازار ارز با جهش ۷۰۷ درصدی از قیمت ۳.۹۴۰ تومان به ۳۱.۸۰۲ تومان رسید.

در صنعت بازار خودرو نیز اگرچه همه خودروهای کشور رشد فزاینده ای داشتند اما اگر به صورت مصداقی صحبت کنیم پراید ۱۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی ۵۴۷ درصد تورم را پشت سر گذاشت و به ۹۴.۷۰۰.۰۰۰ تومان رسید هرچند طی روزهای بعد این مبلغ به بیش از ۱۰۰ میلیون نیز پهلو زد.

سکه بیشترین تورم را در بازار اقتصادی داشت. رشد ۱.۳۱۱ درصدی که باعث شد قیمت آن از ۹۲۵.۰۰۰ تومان به ۱۲.۱۲۶.۰۰۰ تومان برسد.

طلا هم هم دوش سکه رشد قیمتی داشت اما نتوانست رکورد سکه را بزند در نتیجه طلای عیار در پایان شهریور سال جاری به ۱.۲۲۶.۱۰۰ تومان رسید لازم به ذکر شهریور ۹۱ هر گرم طلای ۱۸ عیار ۹۴.۵۰۰ تومان بود.

سال قبل ۵۰ هزار میلیارد تومان خانواده ها هزینه آموزش پرداخت کردند که رقم بسیار بالایی را نشان می دهدو با ایده آل آموزش رایگان فاصله دارد. ۹۰ هزار میلیارد تومان نیز در بخش درمان سال قبل شاهد هزینه کرد خانواده ها بودیم این درحالیست که مسئله درمان در شاریط فعلی برای بسیاری از خانواده ها مهم و حیاتی است.

البته نباید فراموش کرد میانگین افزایش قیمت خودرو در یکسال گذشته بیش از ۱۰% بود.

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار