از کاهش ۸۸ درصدی فروش تا افزایش ۲۹ درصدی نرخ فروش تولید محور خودرو

تولید محور خودرو در شرایطی دست به این اقدام می زند که در پایان سه ماهه نخست سال جاری با زیان خالص 36 میلیارد و 128 میلیونی روبروست و زیان خالص هر سهم آن نیز پیش از ریزشهای اخیر بورس 86 ریال بوده است.

به گزارش اختصاصی رصد روز ، در حالیکه افزایش قیمت خودروها موج جدیدی از تورم در این بخش را ایجاد کرده است و بسیاری از فروشندگان و خریداران از این وضعیت گلایه دارند در عین حال فروش محصولات جانبی و لوازم خودرو نیز در بازار رو به افزایش گذاشته و انگار قرار نیست برای این مسئله چاره ای اندیشیده شود. این مسئله در شرایطی اتفاق می افتد که که با توجه به ارزش افزوده این شرکتهای صنعتی هرگونه تغییری در نرخ فروش این محصولات آثار تورمی برای سایر بخشها ایجاد خواهد کرد.

در جدیدترین اتفاق این حوزه به تغییرات قیمتی تولید محور خودرو می رسیم که با افزایش قابل توجه ۲۹ درصدی در نرخ فروش محصولات خود بازار را دچار شوک کرد. این شرکت تولیدی که از مجموعه های وابسته به ایران خودرو است که ساخت اکسل و دیفرانسیل خودروهای دیزلی شامل انواع اتوبوس، مینی بوس، کامیون را بر عهده دارد. تولید محور خودرو در شرایطی دست به این اقدام می زند که در پایان سه ماهه نخست سال جاری با زیان خالص ۳۶ میلیارد و ۱۲۸ میلیونی روبروست و زیان خالص هر سهم آن نیز پیش از ریزشهای اخیر بورس ۸۶ ریال بوده است.

در کنار این موضوع و با قبول افزایش قیمت نهاده های تولید ، افزایش ۲۹ درصدی نرخ فروش محصولات دقیقاً با کدام متر و معیار کارشناسی صورت گرفته که باید شاهد اعمال آن در بازار باشیم؟ با توجه به اینکه تولید محور خودرو وابسته به شرکت ایران خودرو است و نقش مدیران دولتی در آن و در شرکتهای زیرمجموعه اش پر رنگ است آیا بهتر نیست که با توجه به فضای ایجاد شده در بازار خودرو و ساخت قطعات یکی از مدیران سازمان صنایع ، شورای رقابت ، سازمان حمایت و تنظیم بازار  نسبت به تأثیرات چنین رفتاری در فضای صنعتی کشور پاسخگو باشند. آیا مدیران تولید محور خودرو و یا هر گروه صنعتی دیگر واقفند که به ازای هر درصد از افزایش قیمت چه تبعاتی به جامعه وارد می شود؟

این شرکت تولیدی که میزان فروش محصولات خود در بازار داخلی را ۸۸ درصد نسبت به سه ماهه ۹۸ کمتر می بیند آیا با ۲۹ درصد افزایش قیمت قصد جبران این موضوع را دارد یا واقعا هدف از این افزایش جبران هزینه های ناشی از گرانی نهاده های تولیدی است؟ چیزی که در این میان بیش از همه موضوعات به چشم می آید زیان مصرف کننده است.

 

” با ما در رصد مهمترین اخبار و تحولات باشید “

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار