استیضاح حسن روحانی از یک مطالبه تا یک راهکار

آنطور که قابل مشاهده است قرار گرفتن ایران در بین کشورهایی که اقتصاد ضعیف دارند و دارای شاخص فلاکت زیاد هستند  بدون شک با کم کاریهایی در تیم اقتصادی دولت هوراه بوده

به گزارش اختصاصی رصد روز ، وضعیت اقتصادی و فشار مضاعف بر مردم طی دو سال گذشته زمزمه هایی در باره استیضاح روحانی را شکل داد. در این باره عده ای با این فرض که مدت زمان زیادی از عمر دولت باقی نمانده این کار را بی فایده دانسته و عده ای اما بر اختیارات قانونی مجلس در این باره تأکید دارند. کوچک شدن سفره های مردم ، بی ارزش شدن پول ملی ، بی تأثیری برجام ، مشکلات معیشتی و عدم شناخت درست جامعه از محورهای مهم مطالبه کنندگان استیضاح حسن روحانی است.

استیضاح روحانی چه مشکلی از اقتصاد حل خواهد کرد؟

آنطور که قابل مشاهده است قرار گرفتن ایران در بین کشورهایی که اقتصاد ضعیف دارند و دارای شاخص فلاکت زیاد هستند  بدون شک با کم کاریهایی در تیم اقتصادی دولت هوراه بوده. وضع دلار ۴۲۰۰ تومانی از همان ابتدا فشار حاکم بر تولید کنندگان داخلی را خصوصاً در بازار رقابتی افزایش داد و در کنار این موضوع عدم نظارت صحیح بر موضوع نهاده های تولیدی در کنار بی ارزش شدن شدن پول ملی به دلیل عدم کارآیی ساز و کارهای اقتصادی دولت همگی نشان از وضعیت وخیمی دارد. نگاهی به حجم صادرات و عدم تبیین دیپلماسی صحیح اقتصادی در چندسال گذشته نه تنها جایگاه رقابتی را کشور به شدت تضعیف کرد بلکه در بازارهای داخلی نیز موجی از بی نظمی را شکل داد. بازار فلزات ، خودرو ، بورس ، سکه و ارز و مسائل مهمی در حوزه پالایشگاه ها و پتروشیمی ها شاهد هستیم همگی نشان از ضعف آشکار دولت در کنترل و تثبیت وضعیت دارد.

بی تأثیری برجام هرچند که مورد توافق خیلی ها نیست اما باید اذعان کرد که وعده های روحانی برای برداشته شدن تحریمها هرگز محقق نشد و این مسئله سطح وسیعی از مطالبات را شکل داد. این موضوع آنجا بیشتر مورد تأکید قرار می گیرد که می بینیم فشار حاکم بر بازارهای مختلف حتی از دوره پیش از برجام نیز بیشتر شده.

سبک رفتاری یا سبک مدیریتی روحانی کدام استیضاح دامن می زند؟ 

کوچک شدن شدن سفره های مردم و شکل گیری شکاف عمیق طبقاتی سبب شد تا این جمله سر زبانها باشد که “پولدارها پولدارتر شدند و فقرا فقیرتر” بدون شک عدم حل این مشکل طی ۴ سال دوم دولت روحانی وتبعات زیادی برای جامعه داشت. اعتراضات متعددی که در دولت روحانی شاهد آن بودیم تقریبا بعد از دولت بنی صدر بی سابقه بود و حتی در اتفاقات ۸۸ نیز محورهای چندگانه ای که فعلا شاهد آن هستیم وجود نداشت. در این زمینه مردم بیشتر حل مشکلات معیشتی هستند و روحانی در حال دادن آدرس کاخ سفید به مردم بود که می بایست در آن تأمل صورت گیرد.

از طرف دیگر باید پذیرفت که وضعیت فعلی تنگناهای خاصی را ایجاد کرده هرچند سبک رفتاری رئیس جمهور مانند کنشهای او در ارتباط با سایر سران در ایام کرونا در کنار تصاویر سایر رؤسای جمهور دنیا به تشدید این مسئله منجر شد اما باید دقت کرد که روحانی در این مدت سعی کرد از حداکثر ظرفیت خود استفاده کند که حالا در این ظرفیت تشکیک های جدی وجود دارد. موضوع رانت ، اختلاس ، دست داشتن برادر رئیس جمهور در برخی از موضوعات اقتصادی و… به شکل گیری پیوستار استیضاح روحانی به طور قوی دامن می زند تا جاییکه باید گفت استیضاح روحانی دور از انتظار نیست. عده ای نیز اعتقاد دارند که دیگر تیم روحانی برنامه ای برای حل مشکلات معیشتی مردم ندارد که این موضوع سنگین ترین انتقاد و هجمه را علیه روحانی مدیریت می کند.

 

بیشتر بخوانید:

چگونگی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا

اطمینان خاطر ترامپ از برد مقابل بایدن/اگر ببازم آمریکا را ترک میکنم

خبر خوش روحانی برای بامداد ۲۷ مهر چیست؟

روسیه خواستار همکاری نظامی با ایران پس از پایان تحریم های تسلیحاتی

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

 

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار