اعمال تحریم های جدید علیه ایران در حساس ترین روزهای مذاکرات

خبرگزاری رویترز در گزارشی به قلم ارشد محمد، دفنه سالاداکیس و کریس گالاگر نوشت: آمریکا روز چهارشنبه تحریم هایی را علیه یک فرد مستقر در ایران و شبکه ای از شرکت های وی به اتهام کمک به دولت ایران در دستیابی به مواد اولیه لازم برای برنامه موشک...

به گزارش رصد روز، خبرگزاری رویترز در گزارشی به قلم ارشد محمد، دفنه سالاداکیس و کریس گالاگر نوشت: آمریکا روز چهارشنبه تحریم هایی را علیه یک فرد مستقر در ایران و شبکه ای از شرکت های وی به اتهام کمک به دولت ایران در دستیابی به مواد اولیه لازم برای برنامه موشک بالستیک این کشور اعمال کرد. این اقدام تحریمی بعد از حملات موشکی گروه هایی که احتمالا گروه های نیابتی مورد حمایت ایران هستند به کشورهایی در منطقه صورت گرفت.

 وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه‌ای که در میانه به بن بست خوردن گفتگوها بر سر احیای معامله هسته‌ای ایران منتشر شد، نوشت: بعد از آن حمله موشکی ایران به اربیل عراق و حمله موشکی حوثی‌ها (انصارالله) علیه تاسیسات آرامکوی عربستان در ماه جاری میلادی که با توانبخشی ایران امکان پذیر شده و نیز دیگر حملات موشکی توسط گروه‌های نیابتی ایران علیه عربستان و امارات دست به این اقدام زده است.

خزانه داری آمریکا در این راستا اعلام کرد: تحریم‌هایی را علیه یک عامل تدارکاتی ایران موسوم به محمدعلی حسینی و شبکه‌ای از شرکت‌های متعلق به وی که متهم به تامین پیشران موشک بالستیک و مواد مربوطه در حمایت از برنامه هسته‌ای ایران هستند، وضع کرده است.

خزانه داری آمریکا در توضیحات خود آورده است که این فرد برای یک بخش از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که مسئول تحقیق و توسعه موشک‌های بالستیک است تجهیزات لازم فراهم می‌کند.

گفتنی است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران مشمول تحریم‌های آمریکاست. یک مقام آمریکایی که خواست ناشناس بماند گفت تحریم‌های اعمال شده در روز چهارشنبه علیه یک مقام ایرانی و شرکت‌های متعلق به وی با تلاش‌ها برای احیای معامله هسته‌ای ارتباطی ندارد.

برایان نلسون دستیار وزیر خزانه داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی در بیانیه‌ای گفت: ”آمریکا در حالی که پیگیر بازگشت ایران به پایبندی کامل به برنامه جامع اقدام مشترک است در هدف گرفتن کسانی که از برنامه موشک بالستیک این کشور حمایت می‌کنند ملاحظه نخواهد کرد.“

اقدام روز چهارشنبه موجب مسدود شدن هرگونه دارایی‌های افراد تحریم شده در آمریکا خواهد شد و به طور کلی مانع از معامله مردم این کشور با آنها می‌شود.

خزانه داری آمریکا همچنین اعلام کرد: آنهایی که دست به معاملاتی مشخص با این افراد بزنند نیز ممکن است هدف تحریم قرار بگیرند.

شرکت‌هایی که مشمول تحریم‌های آمریکا در روز چهارشنبه شدند شامل شرکت جستار صنعت دلیجان و سینا کمپوسیت دلیجان است.

همچنین شرکت پی بی صدر که خزانه داری به اقدام از سوی صنایع شیمیایی پارچین متهم کرده هدف تحریم‌ها قرار گرفته است.

این صنایع یکی از مولفه‌های سازمان صنایع دفاعی ایران است که آن هم مشمول تحریم‌های آمریکا است. ایران روز ۱۳ مارچ میلادی به اربیل پایتخت منطقه کرد شمال عراق حمله کرد. این یک حمله نادر بود که سپاه علنا اجرای آن را اعلام کرد.

حمله موشکی حوثی‌های همسو با ایران (انصارالله یمن)  نیز روز ۲۵ مارچ به یک تاسیسات آرامکوی عربستان صورت گرفت.

مقامات عراقی و ترک می‌گویند یک برنامه اولیه برای عرضه گاز توسط منطقه کردستان عراق به ترکیه و اروپا با کمک اسرائیل تا حدی موجب خشم ایران و حمله به اربیل با موشک‌های بالستیک در ماه جاری میلادی شد.

حوثی‌ها (انصارالله) می‌گویند روز جمعه به تاسیسات انرژی عربستان حمله کرده‌اند و ائتلاف با هدایت عربستان گفت ایستگاه توزیع محصولات نفتی شرکت بزرگ آرامکو در جده هدف قرار گرفته و این موجب آتش سوزی در دو مخزن نفتی شده اما هیچ تلفاتی بر جا نگذاشته است.

گفتگوهای غیرمستقیم میان ایران و آمریکا اوایل ماه مارچ به حصول توافق نزدیک شده بود اما درخواست‌های دقیقه نودی روسیه برای تضمین‌های گسترده که موجب تهی شدن تحریم‌های اعمالی بر این کشور در پی تجاوز به اوکراین می‌شد موجب خارج شدن مذاکرات از ریل شد.

روسیه از آن زمان به نظر درخواست‌های خود را کاهش داده و گفته صرفا خواستار کار مرتبط با معامله هسته‌ای است و به این ترتیب شمار اندکی از مسائل می‌ماند که باید دولت‌های آمریکا و ایران بین خود حل و فصل کنند.

 

برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار