افتتاح بخش مرکزی کریدور شمال به جنوب کشور تا ۸ روز آینده

«توسعه ترانزیت» از طریق گسترش شبکه آزادراهی کشور از تدابیر دولت برای باز پس‌گیری سهم ترانزیتی ایران است که با تکمیل پروژه‌های آزادراهی که سال‌ها بر زمین مانده بود محقق می‌شود؛ افتتاح «آزادراه شرق اصفهان» یکی از همین پروژه‌ها است که ۶۳ کیل...

به گزارش رصد روز ، تلاش دولت این است که تا سال ۱۴۰۰ بیش از ۹ پروژه آزادراهی را به افتتاح برساند و پیش‌بینی شده است با افتتاح این ۹ آزادراه، ١٩٠ میلیون نفر مسافر و ٢٣۵ میلیون تن بار در سال به ظرفیت حمل‌و نقل اضافه ‌شود.

این ۹ پروژه آزادراهی، در مجموع ۶۶۰ کیلومتر طول دارد که با تکمیل آن ۲۵ درصد ساخت آزادراه‌های کشور در دولت تدبیر و امید را شامل می‌شود.

«آزادراه کنارگذر جنوبی تهران»، «بخشی از آزادراه اراک – خرم‌آباد» حد فاصل خرم‌آباد تا بروجرد به طول ۶۷ کیلومتر «آزاد راه شیراز-اصفهان حد فاصل شیراز تا ایزدخو» به طول ۲۲۵ کیلومتر، «یک باند از آزادراه منطقه ۲ تهران- شمال به طول ۲۲ کیلومتر «تکمیل آزادراه منجیل به رودبار» به طول ۹ کیلومتر و ادامه «آزادراه تبریز به سمت مرند» به طول ۵۳ کیلومتر از جمله پروژه‌های مکمل شبکه ترانزیتی کشور هستند که با افتتاح هر کدام از آنها ترافیک به سمت یکی از مرزهای کشور روان و تسهیل می‌شود.

«آزادراه حرم تا حرم از سمنان تا گرمسار به طول ۵۰ کیلومتر» و  «آزادراه مراغه-هشترود به طول ۴۲ کیلومتر» نیز از دیگر پروژه هایی آزادراهی است که سهم قابل توجهی در تکمیل محورهای ترانزیتی کشور دارد.

ویژگیهای آزادراه در آستانه افتتاح «سردار سلیمانی»

«آزادراه شرق اصفهان» در فاز یک و دو با طول ۶۳ کیلومتر اکنون آماده افتتاح است و تا ۸ روز دیگر زیر بار ترافیک می رود. این آزادراه بخش مرکزی کریدور شمال ـ جنوب کشور است که از تبریز شروع می‌شود و تا بوشهر امتداد دارد و حلقه مرکزی رفت و آمدهای شمال و جنوب کشور است.

‌برآورد اولیه، عبور ۳۵ هزار خودرو در روز از این مسیر آزادراهی است که در کاهش فاصله بین اصفهان تا تهران نقش مهمی دارد، اما تأثیر اصلی آن کاهش زمان سفر بین شمال و جنوب کشور است، یعنی فاصله بین شمال تا جنوب کشور با احداث این شبکه آزادراهی تا حدود ۸۰ کیلومتر کاهش می‌یابد.

وزیر راه و شهرسازی پیش تر درباره ویژگی‌های این آزادراه به ایرنا گفته بود: «آزادراه شرق اصفهان» یکی از چند پروژه مهم جهش تولید است که به عنوان شریانی مهم برای ارتباط هر چه بهتر و سریع‌تر ترافیک جنوب به جاده‌های منتهی به مرکز و شمال کشور به شمار می‌آید که از آزاد راه نطنز – کاشان – اصفهان آغاز و به آزاد راه اصفهان – شیراز ختم می‌شود.

این آزادراه که به نام سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نامگذاری شده از کیلومتر ۳۰ آزادراه اصفهان – نطنز – کاشان شروع و به طول ۹۳ کیلومتر به سمت شرق ادامه می‌یابد و بخشی از وعده دولت برای نزدیک شدن رقم شبکه آزادراهی به ۵ هزار کیلومتر است. آزادراه شرق اصفهان از سال ۸۵ نیمه کاره رها شده بود و ساخت آن از اواخر سال ۹۵ و اوایل سال ۹۶ با مشارکت ۷۰ درصدی صندوق بازنشستگی کشوری و ۳۰ درصدی وزارت راه و شهرسازی سرعت گرفت.

«محمد باقر نوبخت» رییس سازمان برنامه و بودجه کشور ابتدای امسال اعلام کرد که سال ۹۹ یک سال پر رخداد در حوزه افتتاح طرح‌های زیر ساختی خواهد بود که وزارت راه و شهرسازی این نهصت را آغاز کرده است و سازمان برنامه و بودجه پشتیبانی همه این طرح‌ها را به نمایندگی از دولت به عهده دارد. وی اعلام کرده بود که آزادراه شرق اصفهان نیز حلقه تکمیل کننده کریدور شمال به جنوب کشور خواهد بود که در راستای برنامه جدی این دولت برای تکمیل کریدورهای ترازیتی با هدف افزایش سهم جابجایی بار در کشور و البته در منطقه است.

عملیات این پروژه بعد از ۱۰ سال وقفه، در اواخر سال ۹۵ و اوایل سال ۹۶ با مشارکت ۷۰ درصدی صندوق بازنشستگی کشوری و ۳۰ درصدی وزارت راه و شهرسازی فعالیت خود را از سر گرفته شد.  نقش این آزادراه در کاهش آلودگی‌های زیست محیطی، کاهش زمان سفر، کاهش هدر رفت سوخت، کاهش تصادفات منجر به فوت، رفع مشکلات ترافیکی شهر اصفهان و ایجاد ارتباط شمالی – جنوبی و شرقی – غربی در کشور بسیار مؤثر و حائز اهمیت است.

در احداث این آزادراه بیش از ۴۰۰ نفر به شکل مستقیم و بین ۲ تا ۳ برابر همین تعداد نیز به شکل غیر مستقیم مشغول کار و فعالیت هستند. این تعداد قطعاً با احداث مجتمع‌های خدماتی بین‌راهی، جایگاه‌های سوخت و… می‌تواند بیش از ۲ هزار شغل دائم ایجاد کند. تکمیل و نصب نیوجرسی‌های وسط و روشنایی‌های این پروژه به زودی افتتاح می‌شود و شرکت آزادراه شرق سپاهان احداث، نگهداری و بهره‌برداری از این آزادراه برعهده خواهد داشت.

دولت تلاش دارد آزادراه‌های در دست ساخت را بر اساس پیشرفت فیزیکی و تأثیر بیشتری که در شبکه ترانزیتی دارد با موافقت سازمان برنامه و بودج هو تقویت منابع  هر چه زودتر به افتتاح برساند.

 

 

 

 

 

 

ایرنا

مطالب مرتبط

آخرین اخبار