افزایش قابل توجه قیمت سیمان و میلگرد در بازار

کمبود مواد اولیه در بهمن ماه سال گذشته باعث شد تا معاونت معدنی وزارت صمت به تولیدکنندگان ابلاغ کند که در ابتدا به تأمین بازار داخلی اقدام کنند. این درحالی بود که هنوز راهکار اساسی برای توزیع مواد اولیه در بین صنایع مرتبط در نظر گرفته نشده...

به گزارش اختصاصی رصد روز ، افزایش قیمت میلگرد و سیمان داد بسیاری از فعالان این حوزه را در آورده و نوسانات این دو قلم سبب شده تا تورم قابل توجهی را مشاهده کنیم. درمورد قیمت میلگرد البته باید نقش وزارت صمت را بسیار پر رنگ دید. کمبود مواد اولیه در بهمن ماه سال گذشته باعث شد تا معاونت معدنی وزارت صمت به تولیدکنندگان ابلاغ کند که در ابتدا به تأمین بازار داخلی اقدام کنند. این درحالی بود که هنوز راهکار اساسی برای توزیع مواد اولیه در بین صنایع مرتبط در نظر گرفته نشده بود.

مجموعه این اتفاقات در نهایت منجر به این شد که در بورس کالا شاهد تنظیم قیمت به وسیله وزارت صمت و ناظم بازار باشیم که این موضوع به کرات سبب ابطال معاملات شد. با این وضعیت هیچیک از تولیدکنندگان نمی توانستند محصولات خود را بیشتر قیمت های مصوب در بورس کالا به فروش برسانند هرچند که دلالان در این زمینه بیکار ننشستند و با همکاری چند تولیدکننده در این زمینه که بعداً به بررسی اقدامات آنها خواهیم پرداخت منجر به رانت ۴۰ هزار میلیاردی در بازار شدند.

در مورد افزایش قیمت سیمان نیز عبدالرضا شیخان دبیر انجمن سیمان ، چندوقت قبل مدعی شده بود که قیمت تمام شده تولید در این بخش افزایش یافته و در نتیجه تولیدکنندگان درخواست افزایش ۲۰ درصدی قیمتها را دارند. اما آنطور که از حاشیه بازار به گوش می رسد قیمتهای موجود بیش از این مقدار افزایش پیدا کرده.

تبعات دلار ۲۴ هزار تومانی تنها بخشی از پس لرزه هایش را در بازار تولید گذاشته آن هم در شرایطی که بازار ساخت و ساز قرار بود با رونق شانس خانه دار شدن را افزایش دهد.

 

با ما در رصد مهمترین اخبار و تحولات باشید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار