افزایش نرخ بهره همچنان روی میز بانک مرکزی اروپا

به گفته یکی از اعضای هیات اجرایی بانک مرکزی اروپا، مبارزه این بانک با تورم ممکن است با افزایش دیگری در نرخ بهره همراه باشد.

به گزارش رصد روز،ایزابل شنابل، عضو هیات اجرایی بانک مرکزی اروپا گفت: « بعد از یک دوره طولانی تورم بالا، انتظارات تورمی شکننده است و هر گونه شوک جدید در طرف عرضه می‌تواند آن را بی‌ثبات کرده و ثبات قیمتی میان‌مدت را تهدید کند.»

این عضو آلمان هیات اجرایی که در سنت‌لوییس در حالی این سخنان را به زبان آورد که یک هفته قبل بانک مرکزی اروپا برای نخستین بار در بیش از یک سال اخیر نرخ بهره را بدون تغییر نگه داشته بود.

بازارها و اقتصاددانان بر این باورند با توجه به افت چشمگیر تورم در ماه‌های اخیر و رسیدن آن به ۲.۹ درصد در اکتبر، نرخ سپرده که در حال حاضر ۴ درصد است در سال ۲۰۲۴ هم در همین سطح باقی خواهد ماند.

این مقام بانکی همچنین اعلام کرد یک سال زمان می‌برد که تورم از سطح ۱۰.۶درصدی به سطح کنونی برسد و البته برای رسیدن به سطح هدف دو درصدی دو سال دیگر زمان لازم است.

اشنابل همچنین تاکید کرد که انعطاف‌ناپذیری قیمت و دستمزد به این معنی است که تورم زیربنایی چسبنده‌تر است و دو شرط کلیدی باید رعایت شود تا این معیار – که عناصر فرار مانند غذا و انرژی را حذف می‌کند – مطابق با پیش‌بینی‌های بانک مرکزی اروپا تکامل یابد:

رشد در هزینه‌های سرانه نیروی کار باید به سطوحی برگردد که با تورم میان مدت ۲درصدی سازگار باشد.
شرکتها باید از حاشیه سود خود به عنوان ضربه‌گیری برای محدود کردن انتقال افزایش دستمزدها به قیمت مصرف کننده استفاده کنند.

منبع:اکوایران
برای عضویت در کانال رصد روز کلیک کنید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار