افزایش نرخ دلار در کدام دولتها بیشتر بوده؟

بررسی نرخ دلار از سال 57 تاکنون نشان از رشد 188900 درصدی آن می دهد به عبارت دیگر نرخ دلار در سال 57 که 10 تومان ارزش داشت حدود 5 صدم درصد نرخ فعلی آن که 18900 تومان است بود.

به گزارش رصد روز ، دلار ماجرای عجیب و غریبی در همه دولتها داشته است. اما روند افسارگسیخته افزایش نرخ دلار در کشورمان همیشه باعث ایجاد تورم تولید در بخشهای مختلف صنعتی شده و در این بین سیاستهای دستوری برای ثابت نگه داشتن نرخ دلار نتیجه تأثیرگذاری نداشته است. ارز نیمایی ، ارز مبادله ای ، ارز مرجع و ارز دولتی و بازارهایی که برای کنترل نرخ این موضوع به منصه ظهور رسیدن عملاً در کاهش و یا ثبات نرخ ارز در کشور بی فایده بوده است. اگر بنا باشد که به صورت ریشه ای به این مسئله بپردازیم باید گفت که برای کنترل نرخ ارز می باید با شرکای تجاری با روشهای دیگری وارد معامله می شدیم که نمونه این مسئله را در کشورهای روسیه و چین شاهد هستیم. این کشورها برای حذف تسلط دلار بر بازارهای جهانی این ارز را از معاملات خود با برخی کشورها حذف کردند. مسئله ای که با توجه به توانمندی کشورمان می توانست همگام با چین و روسیه صورت گیرد. بررسی نرخ دلار از سال ۵۷ تاکنون نشان از رشد ۱۸۸۹۰۰ درصدی آن می دهد به عبارت دیگر نرخ دلار در سال ۵۷ که ۱۰ تومان ارزش داشت حدود ۵ صدم درصد نرخ فعلی آن که ۱۸۹۰۰ تومان است بود.

بیشتر بخوانید…

خواب سنگین اتحادیه نمایشگاه ها و فروشندگان خودرو

کاهش های معنادار شرکت فولاد مبارکه در سال ۹۸  

 

دولت محمود احمدی نژاد که در سال ۸۴ دلار را با نرخ ۹۰۴ تومان تحویل گرفت در پایان هشت ساله آن را با نرخ ۳۶۰۰ تومان به روحانی در سال ۹۲ تحویل داد. دولت احمدی نژاد هرچند که در ۴ ساله اول در کنترل نرخ دلار عملکرد خوبی داشت اما در چهار ساله دوم این عملکرد اصلا مناسب نبود. در دولت خاتمی نیز نرخ دلار با افزایش ۸۹ درصدی روبرو شد که البته این مسئله نشان از استقرار تفکر درست اقتصادی در زمان خاتمی داشت زیرا افزایش ۲۹۸ درصدی نرخ دلار در دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی اوضاع را برای کاهش نرخ دلار بسیار مشکل می کرد. هاشمی رفنسجانی که دلار را با نرخ ۱۲۰ تومان از دولت موسوی تحویل گرفته بود با افزایش ۲۹۸ درصدی آن را با قیمت ۴۷۸ تومان به دولت اصلاحات سپرد. دولت روحانی نیز که با یادگار ۳۶۰۰ تومانی دلا را از احمدی نژاد داشت در سال ۹۹ با افزایش ۴۲۵ درصدی آن روبروست و با این حساب رکورد دولتهای قبل خود را جابجا کرد. با افزایش نرخ دلار به ۱۸.۹۰۰ تومان در دولت روحانی حالا دولت دوازدهم بر بام افزایش نرخ ارز ایستاده است و البته نباید فراموش کرد که یکسال دیگر از عمر دولت باقیست.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار