افزایش ۱۱۸۳ درصدی قیمت مسکن در تهران طی ۱۱ سال

تفاوت قیمت در منطقه اول و ۲۲ تهران در سال هشتاد و هشت ۱۲۹ درصد بود که در سال ۹۹ به ۱۴۲ درصد افزایش پیدا کرد.

به گزارش اختصاصی رصد روز ، معطلی پنج ساله مسکن مهر که از دوره وزارت آخوندی به ارث گذاشته شد مشکلات فراوانی را پیش روی بازار مسکن گذاشت نپرداختن صحیح به این موضوع سبب شد تا ادبیاتی در بازار مسکن سایه انداز شود به نام مسکن اجتماعی. و حالا خیلی وقت است که طرح ملی مسکن شنیده می شود.

گرچه که عباس آخوندی در این زمینه روایت متفاوتی را دارد و بیان می‌کند عدم همراهی وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان برنامه در افزایش نصفه و نیمه سرمایه بانک مسکن و تبدیل آن به بانک توسعه‌ای موجب بروز چالش‌های زیادی در بازار مسکن شد

آخوندی در بخش دیگری از صحبت‌هایش می‌گوید عدم دریافت درست رئیس‌جمهور سبب شد تا بدون هیچ تصوری از بستر مناسب جهت تامین زمین سرمایه قیمت تمام شده واحد ها سازمان متعهد به دنبال اجرای طرح های بزرگ و لوکس خانه سازی باشد.

روایت وزیر فعلی از وضعیت مسکن کلا توپ را از زمین وزارت راه و شهرسازی بیرون می اندازد زیرا اسلامی اعتقاد دارد که اتفاقات بازار مسکن ناشی از تاثیرات بازار موازی است که شکل گیری چنین رفتارهایی را در قیمت مسکن به وجود می آورد

نمایندگان و کارشناسان نیز در این باره دولت را مقصر اصلی افزایش قیمت مسکن می‌دانند و از آن دارند اگرچه متولی اصلی در این زمینه وزارت راه و شهرسازی است اما این وزارتخانه بدون هماهنگی دولت وزارت اقتصاد و بانک مرکزی را از پیش نمی‌برد و عدم وضع قوانین سامان دهنده مانند مالیات های تنظیمی را از عوامل گرانی مسکن بر می شمارند.

با شروع ویروس کرونا اتفاقات عجیبی در بازار مسکن افتاد رشد لجام‌گسیخته قیمت‌ها در این بخش سبب شد تا وزارت جهاد کشاورزی موظف شود اراضی اطراف شهرها را با تغییر کاربری به وزارت راه و شهرسازی بسپارد.

در عین حال اما اتفاقات نگران‌کننده‌ای در بازار مسکن در حال وقوع است از سال ۸۸ تا سال ۹۹ متوسط قیمت مسکن تفدر مناطق ۲۲ گانه تهران رشد ۱۱۸۳درصدی داشته است. اوت قیمت در منطقه اول و ۲۲ تهران در سال هشتاد و هشت ۱۲۹ درصد بود که در سال ۹۹ به ۱۴۲ درصد افزایش پیدا کرد

همچنین متوسط قیمت مسکن در سال ۸۸ یک میلیون و ۴۸۰ هزار تومان بود که در سال ۹۹ تا خردادماه به ۱۹ میلیون تومان افزایش داشته.

سال ۹۲ همزمان با روی کار آمدن دولت روحانی متوسط قیمت مسکن در تهران ۴ میلیون و ۴۶۱ هزار تومان بود که از سال ۹۲ تا سال ۹۹ قیمت مسکن ۳۶۹ درصد افزایش پیدا کرد یعنی در فاصله سال های ۹۲ تا ۹۹ هر سال شاهد رشد ۵۳ درصدی قیمت مسکن در تهران بودیم.

انداختن توپ در زمین های مختلف تنها یک نتیجه دارد و آن اینکه مردم زیر بار فشار ناشی از افزایش قیمت مسکن مشکلات فراوانی را پیش‌روی زندگی خود میگیرند.

باید پذیرفت در شرایط فعلی دیگر نمی توان از ۳۰ درصد هزینه خانوار برای بخش مسکن صحبت کرد زیرا با روند فعلی حقوق و دستمزد و روند افزایش قیمت اجاره در کلان شهرها باید این مقدار را بسیار بیشتر از قبل ارزیابی کرد. در این شرایط آیا طرح ملی مسکن و یا سایر طرحهایی که مدتهای زیاد خاک خوردند دردی دوا خواهند کرد؟

 

با ما در رصد مهمترین اخبار و تحولات باشید

مطالب مرتبط

آخرین اخبار